• brokig

Hur kan man få ha en avatar som föreställer någon annan?

Jag undrar hur det kan komma sig att man kan få ha någon annan levande person än sig själv som avatar?

Jag kan förstå att man kan ha nonsensbilder eller bilder på fiktiva personer som avatar eftersom det är självklart att dessa bilder inte föreställer en själv. Men bara för att man som fotograf äger rättigheten för en bild kan det ju inte vara självklart i ett diskussionsforum att man får ha bilder på någon annan levande person som avatar? Jag tycker att det känns missisande eftersom man då förknippar de åsikter som skrivs med personen på bilden.

Om jag skulle fotografera någon, vem som helst, och sen lägga upp den bilden som avtar skulle inte det vara smutskastning av den personen? Det känns ju som att man bara borde få lägga upp bilder på sig själv, nonsensbilder (typ handväskan jag hade förut) och bilder på fiktiva personer (typ en tecknad figur) men inte bilder på andra personer.

även om lagen ger den som tagit bilden rättigheter till den så kan ju ett forum ha egna bestämmelser som är strängare än lagen.

En avatar är ju inte som de vanliga bilderna i galleriet utan visar ju "personen bakom åsikterna". Det är ju väldigt missvisande om någon fotar mig när jag är ute och går på stan och sedan lägger upp den som avatar på FL och deltar aktivt i diskussioner. De flesta skulle väl då ta för givet att det var mina åsikter?

Jag tycker att FL borde ha regeln att man inte får ha foton på andra levande personer som avatar utan deras utryckliga tillstånd. Bilder på omyndiga personer (förutom om de föreställer krypinägaren) borde aldrig användas som avatar.

• Svar på tråden Hur kan man få ha en avatar som föreställer någon annan?
  • Majsan70

Förstår intealls resonemanget?!

Vill jag ha mina barn som pres. bild så har jag det. I övrigt gäller ju att man inte lägger in bilder på andra mäniskor utan deras tillstånd.

Lite distans till det man gör o ser på nätet får man allt ha kan jag tycka. Skulle bli skitlack om det kom en regel som sa att jag inte fick ha mitt barn på pres.bilden.

• varfördåför

brokig: man har inte rätt enligt lag att använda andras bilder (även om man tagit dem själv) i publika syften.. människan på bilden måsste godkänna det!

• Vanilj

så du menar att man bild skulle vara förbjuden att ha?
    Det är mina två flickor..

• brokig

Resonemanget att barnen skulle vara okej, men inga andra människor förstår jag inte alls. De har ju inget att göra med mammans (eller pappans) åsikter och är för små för att kunna protestera och förstå vad det egentligen innebär. Alltså borde det vara ett extra grovt övertramp.

• varfördåför

brokig: men ingen sund människa tittar ju på min bild o tror att det är mina pojkar som har mina åsikter då går de ju isf in på min sida o söker bilder av mig under galeriknappen?!

• Majsan70

brokig

Mina barn är mitt allt o vil jag visa upp dem så gör jag det. Jag förstår fortfarande inte resonemanget??

• brokig

Majsan70: men varför kan du inte fylla ditt galleri med bilder på dina pojkar då?

Avataren är debattörens ansikte utåt, rimligen bör man själv stå för sina åsikter och inte låta barnen göra det. Få forum tillåter att man får ha bilder på andra än sig själv som avatar, att dessutom lägga upp försvarslösa minderåriga som avatar och låta dem förknippas med de politiska åsikter, sexuella erfarenheter och ekonomiska problem man har känns lågt...

• Peppa

Menar du de som har kändisar på sina avater???

• Justess

Jag tycker faktiskt att du har en poäng, brokig. Har inte tänkt i de banorna tidigare. Har barnen i presen bara för att jag tycker att de är så fina och vill att "hela världen" ska få se vilka fina barn jag har . Men det du säger tål att tänkas på.

• varfördåför

brokig: även om nu din bild föreställer dig (vilket du inte kan bevisa) så skulle den änså inte blivit godkänd på alla forum pga att den är så otydlig?!

Svar på tråden Hur kan man få ha en avatar som föreställer någon annan?