• Sofie 158

Välling till 5 månaders?

Min son som blir 5 månader nästa vecka har endast fått ersättning fram ca 2 månader fram tills han var
    4 månader då vi började med lite smakisar.

Nu ersätter vi ett mål om dagen med gröt sen får han ersättning 4 gånger under dagen.

Men nu har han börjat vakna på nätterna och sover väldigt oroligt.

Så min fråga är:

Kan jag redan nu börja med välling och kan det hjälpa honom att sova bättre om han får välling som
    sista "mål" på dagen? 

• Svar på tråden Välling till 5 månaders?
  • Lena

Får han så sällan mat är han säkert hungrig.

• Natulcien

Nej, välling är en dålig idé för en sån liten. Om han dessutom redan äter ett helt mål gröt så blir välling för mycket spannmål för en sån liten mage.
    Egentligen ska man ju börja med små smakportioner vid 6 månader och börja ersätta hela mål någon gång mellan 8-10 månader, så din bebis äter ju redan lite för mycket fast föda.

5 månader är en tid då många bebisar sover oroligt, så det har knappast med maten att göra, utan med utvecklingen.

Mer spannmål i hans lilla mage riskerar snarare att ge magproblem och ännu sämre sömn.

• Sofie 158
    Lena skrev 2012-05-10 23:10:19 följande:
    Får han så sällan mat är han säkert hungrig.
    sällan? han äter var tredje timme och under dagen är det inga problem med att han inte
    är nöjd.

• April barn
    Natulcien skrev 2012-05-10 23:10:35 följande:
    Nej, välling är en dålig idé för en sån liten. Om han dessutom redan äter ett helt mål gröt så blir välling för mycket spannmål för en sån liten mage.
    Egentligen ska man ju börja med små smakportioner vid 6 månader och börja ersätta hela mål någon gång mellan 8-10 månader, så din bebis äter ju redan lite för mycket fast föda.

5 månader är en tid då många bebisar sover oroligt, så det har knappast med maten att göra, utan med utvecklingen.

Mer spannmål i hans lilla mage riskerar snarare att ge magproblem och ännu sämre sömn.
    ? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011?
  • ProudMama

Håller med natulcien! Och om han äter var tredje timme blir det väl inte fyra mål ersättning på en dag? (Plus gröten...)

• view

Ja gjorde det och det gick bra jag gav majsväling från 6 mån vid 4 mån så sov hon hela natten.

• Sofie 158

Han vaknar vid 6 på morgonen, då får han ersättning. Sen får han gröt vid 9. Efter det är det ersättning 12, 15 och 18. Sen tar sover han för natten runt kl 19. Fyra gånger..

• Mornie Alantie

Kan du inte ge en flaska ersättning igen innan han somnar? Jag tycker också  det låter som väldigt glest mellan målen för en så liten. Min dotter, som i och för sig ammades, åt 10-12 gånger om dagen i den åldern.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Lena
    Sofie 158 skrev 2012-05-10 23:23:11 följande:
    sällan? han äter var tredje timme och under dagen är det inga problem med att han inte
    är nöjd.
    Var tredje timme är ganska sällan och de flesta äter även på natten vid den åldern. Det brukar snarare vara var tredje timme dygnet runt, dvs 8 måltider.
  • view

Min åt samma tider som Ts förutom att hon fick välling till natten vid 19 låter helt normalt .

• lullelind

barn med ersättning äter oftast mer sällan och bli betydligt mättare än de som helammas. Vet även de som helammas där mamman har så mycket mjölk att barnet äter var 4:e timme.
    Ska man behöva småamma så ofta som varje till varannan timme så har ju inte mamman tillräckligt. Barnet hinner inte bli mätt o komma till ro mellan målen. Även en bebis behöver få sova flera timmar i streck.
    O likaväl som du introducera gluten genom att ge  gröt kan du lika väl ge mild havreväling, även om det stå från 6 månader på förpackningen, och från 4 månader på gröten. Vet flera som aldrig ätit gröt, utan gått från bröstmjölk/ersättning till välling direkt vid övergången.

• Natulcien
    lullelind skrev 2012-05-30 19:24:47 följande:
    barn med ersättning äter oftast mer sällan och bli betydligt mättare än de som helammas. Vet även de som helammas där mamman har så mycket mjölk att barnet äter var 4:e timme.
    Ska man behöva småamma så ofta som varje till varannan timme så har ju inte mamman tillräckligt. Barnet hinner inte bli mätt o komma till ro mellan målen. Även en bebis behöver få sova flera timmar i streck.
    O likaväl som du introducera gluten genom att ge  gröt kan du lika väl ge mild havreväling, även om det stå från 6 månader på förpackningen, och från 4 månader på gröten. Vet flera som aldrig ätit gröt, utan gått från bröstmjölk/ersättning till välling direkt vid övergången.
    Nej, det där stämmer inte alls. Inget av det.
    Att en bebis vill amma varannan timme betyder inte att mamman har dåligt med mjölk. Helt fel. Bebisens matsäck är liten och den behöver äta lite och ofta. Det är det mest naturliga. Amning är ju inte bara mat, utan lika mycket mys och trygghet för bebisen.
    Och jo, den hinner få den ro som behövs mellan målen, i alla fall. Och nej, ett spädbarn måste inte sova flera timmar i streck heller.

Och att man ska undvika välling före 4 månader har att göra med att det lätt blir mer än den tesked man bör ge så tidigt. D.v.s. välling blir lätt för mycket, och därmed också för mycket gluten.
  • lullelind

Alts¨å då handla det om att introducera mikrosmå mängder av vällingen likaså som du introderara smaksensationer av gröten. och givetvis inte före fyra månader. Snarare från 5-6 tidigast.

• jwrh

Min son är 2.5 månader och äter 6 gånger om dagen, och han är inte hungrig däremellan, nöjdare bebis får man leta efter! Däremot kommer jag inte börja ge honom välling förrän 6 månader. TS vad tror du om att prova ge honom en flaska ersättning till innan ni går och lägger er i stället? Det gör jag ibland när min son somnat tidigt, han vaknar inte ens utan äter den i sömnen. Eller så kan det ju helt enkelt vara så att det är en orolig period och inte alls har med maten att göra som någon skrev.

• Sofie 158

Jag har börjat med att ge honom ersättning precis innan vi lägger honom och nu sover han hela natten :)

• Natulcien
    Sofie 158 skrev 2012-06-05 15:18:37 följande:
    Jag har börjat med att ge honom ersättning precis innan vi lägger honom och nu sover han hela natten :)
  • attflaskmata
    Sofie 158 skrev 2012-05-11 08:51:02 följande:
    Han vaknar vid 6 på morgonen, då får han ersättning. Sen får han gröt vid 9. Efter det är det ersättning 12, 15 och 18. Sen tar sover han för natten runt kl 19. Fyra gånger..
    Prova ge en flaska ersättning när han sover innan ni lägger er, vid 22-23 eller när ni nu somnar!
    Det kan hjälpa!
    /petra 
Svar på tråden Välling till 5 månaders?