• Anonym

Orolig för stor bebis, skäl för tillväxtultraljud?

Hej!
    Mina barn har inte varit stora vid födseln men denna graviditeten gör mig så himla osäker.
    Jag tycker bebisen rör sig på samma sätt som de andra barnen gjort fast när de var mycket mycket äldre, efter vecka 30 minst.
    Jag är i vecka 24.

Jag känner mig höggravid; tung, osmidig och jag ser ut att kunna föda vilken dag som helst.
    Sitter jag ner så sparkar bebisen på mina bröst så de hoppar 

Sen finns det en annan sak som gör mig misstänksam.
    Vid första VUL.et så syntes i princip ingenting, en tjock slemhinna bara.

Vid varje ultraljud ( har gjort 3 sen dess , 2 för att följa upp graviditeten via VUL) och jag blev längre och längre gången .

Är det tillräckligt för att få göra tillväxt tror ni?
    Klart det ser olika ut överallt, undrar om någon känt ungefär likadant och fått kolla upp storleken? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-11 10:17
    Ja förresten, jag blev framskickad 3 dagar på RUL och då var kropp och huvud i vecka 18+3 och lårbenet 19+2

• Svar på tråden Orolig för stor bebis, skäl för tillväxtultraljud?
  • Mynta

Beror på var du bor skulle jag säga. Jag är gravid i vecka 38 och har precis blivit nekad TUL trots att jag är livrädd och har gråtit mig igenom både BM- och läkarbesök sedan vecka 20 typ. Anledningen till att jag tror att bebisen är stor är att mitt första barn vägde närmare 5 kilo. Anledningen till att jag nekats TUL är att min mage är alldeles normalstor, dock var den under medelkurvan förra gången så jag har ju tidigare fått bekräftat att SF-mått inte är så mycket att ta fasta på...

• Kajee

Det där med stort barn har inte bara med barnets storlek att göra. Det spelar också roll vilka bäckenmått du har och hur stort huvud barnet har. Det är huvudomfånget som framförallt är svårt att göra något åt..
    Mitt första barn hade stort huvud i förhållande till mina bäckenmått, så förlossningen varade i 36 jobbiga timmar. Mitt under förlossningen gjordes en bäckenröntgen för att avgöra om barnet fastnat. Då hade min dotter precis passerat det trängsta stället och det beslöts att hon skulle förlösas med klocka eftersom jag nästan inte hade några krystvärkar kvar.
    När jag väntade de andra två barnen fick jag ett extra ultraljud automatiskt eftersom man ville beräkna huvudomfånget i förhållande till mitt bäckenmått i förväg. Jag behövde bara nämna det så gjordes det. Men då hade jag haft en väldigt besvärlig första förlossning. 

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Anonym
    Mynta skrev 2012-05-11 12:07:44 följande:
    Beror på var du bor skulle jag säga. Jag är gravid i vecka 38 och har precis blivit nekad TUL trots att jag är livrädd och har gråtit mig igenom både BM- och läkarbesök sedan vecka 20 typ. Anledningen till att jag tror att bebisen är stor är att mitt första barn vägde närmare 5 kilo. Anledningen till att jag nekats TUL är att min mage är alldeles normalstor, dock var den under medelkurvan förra gången så jag har ju tidigare fått bekräftat att SF-mått inte är så mycket att ta fasta på...
    Hej!
    Det verkar ju väldigt märkligt att de inte kollar då ?!
    Hur gick förlossningen med första barnet om jag får fråga?
    Kajee skrev 2012-05-11 12:17:22 följande:
    Det där med stort barn har inte bara med barnets storlek att göra. Det spelar också roll vilka bäckenmått du har och hur stort huvud barnet har. Det är huvudomfånget som framförallt är svårt att göra något åt..
    Mitt första barn hade stort huvud i förhållande till mina bäckenmått, så förlossningen varade i 36 jobbiga timmar. Mitt under förlossningen gjordes en bäckenröntgen för att avgöra om barnet fastnat. Då hade min dotter precis passerat det trängsta stället och det beslöts att hon skulle förlösas med klocka eftersom jag nästan inte hade några krystvärkar kvar.
    När jag väntade de andra två barnen fick jag ett extra ultraljud automatiskt eftersom man ville beräkna huvudomfånget i förhållande till mitt bäckenmått i förväg. Jag behövde bara nämna det så gjordes det. Men då hade jag haft en väldigt besvärlig första förlossning. 
     Hej!
    Ja jag har ju inte haft några jobbiga förlossningar så sätt förutom att min tjej satt fast och hon har varit den tyngsta av barnen.
    Nu väntar vi en tjej till och jag får såna känslor av att hon också är bredaxlad som storasyster fast hon lika gärna kan komma ut enkelt som sina bröder.

• Anonym

Boka ett privat om du nu inte får något!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-11 15:35:23 följande:
    Boka ett privat om du nu inte får något!
    Jag har tänkt på det också. Men det är 12 mil till närmsta ställe =(
  • Anonym (har snäll BM?)

Jag var också orolig denna gång trots två barn tidigare på under 3500g, jag var helt enkelt större. Min BM lyssnade på mig och trots att magmåttet var normalt, fick jag ett extra UL......helt plötsligt blev hon "osäker" på om bebisen kanske låg i säte....så fick jag ett extra UL (jag är ganska säker på att detta var något hon drog till med för att kunna boka in mig, och när tid ändå var inbokad skrev hon in att de även skulle kolla storlek (när jag ändå var där).....bebisen har nämligen legat med huvudet nedåt sen v.25 sådär....så att den helt plötsligt vänt sig i v.33 tror jag inte, den låg även rätt på Ul och var sen dessutom fixerad i v.35......

Vet inte riktigt hur dettta kan hjälpa dig....men kanske kan din BM också hitta en anledning till att du ska få en extra koll....är ju faktiskt inte bra för bebisen att gå och oroa sig.....  

• Anonym
    Anonym (har snäll BM?) skrev 2012-05-11 15:50:08 följande:
    Jag var också orolig denna gång trots två barn tidigare på under 3500g, jag var helt enkelt större. Min BM lyssnade på mig och trots att magmåttet var normalt, fick jag ett extra UL......helt plötsligt blev hon "osäker" på om bebisen kanske låg i säte....så fick jag ett extra UL (jag är ganska säker på att detta var något hon drog till med för att kunna boka in mig, och när tid ändå var inbokad skrev hon in att de även skulle kolla storlek (när jag ändå var där).....bebisen har nämligen legat med huvudet nedåt sen v.25 sådär....så att den helt plötsligt vänt sig i v.33 tror jag inte, den låg även rätt på Ul och var sen dessutom fixerad i v.35......

Vet inte riktigt hur dettta kan hjälpa dig....men kanske kan din BM också hitta en anledning till att du ska få en extra koll....är ju faktiskt inte bra för bebisen att gå och oroa sig.....  
    Mina har vägt precis under 4 kilo och jag själv vägde 4,2 så visst finns ju "risken" att denna KAN bli större .

Min barnmorska är jättemysig och härlig så jag hoppas verkligen hon tar min oro på allvar.
    Sen har jag ju skulderdystocin i bagaget , det kanske spelar lite roll med..

Hur gick det för er då vad vägde bebisen eller du har inte fött än? 
  • Kajee
    Anonym skrev 2012-05-11 15:56:09 följande:
    Mina har vägt precis under 4 kilo och jag själv vägde 4,2 så visst finns ju "risken" att denna KAN bli större .

Min barnmorska är jättemysig och härlig så jag hoppas verkligen hon tar min oro på allvar.
    Sen har jag ju skulderdystocin i bagaget , det kanske spelar lite roll med..

Hur gick det för er då vad vägde bebisen eller du har inte fött än? 

Fast barn kan väga ganska mycket mer än så utan att det behöver innebära problem. Det stora problemet är som sagt huvudet eftersom man inte kan göra det mindre än vad fontanellen tillåter. Huvudet går inte heller att "snedställa" eller så, vilket går med andra kroppsdelar på ett litet barn. Så de delarna "slinker" lättare igenom. Magmåttet behöver inte heller vara ett bra mått på om barnet kommer ut bra eller inte. Det säkraste är en bäckenbottenröntgen i kombination med ett huvudmått på sent ultraljud.

Men jag tycker att du ska ta rådet att prata med en barnmorska. Eller också kan du tycka att det är för långt att åka och strunta i det. Ditt val, men det är kanske värt att åka ändå.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Orolig för stor bebis, skäl för tillväxtultraljud?