• Krysantemum

Hur stor e chansen att det blir tvillingar?

Undar hur stor chansen är att det blir tvillingar??
    Någon som vet?
    Min mamma är enäggstvilling & Farfar är tvåäggstvilling.
    Sambon sa med något att hans mamma hade något i släkten men jag minns inte vad..
    Nån som vet???

• Svar på tråden Hur stor e chansen att det blir tvillingar?
  • lovisag

frågade min bm eftersom svärfar är tvilling, och hon sa att det var större chans att få tvillingar om det hade varit på min sida av släkten !

• Themis

Ungefär så här ser siffrorna ut som man hittar på nätet:

Tvillinganlag ärvs bara på mödernet, så pappor och farfäder kan vi strunta i. Av tvillingarna är ca 30% enäggs- och 70% tvåäggstvillingar.

Kvinnor som själva är enäggstvillingar har mer än dubbel chans jämfört med normalkvinnan att få till enäggstvillingar när de får barn.

Mellan 1-2% av alla födslar är tvillingfödslar i Sverige, och antalet har ökat på senare år pga de ökade oddsen för tvillingar vid IVF. Kvinnor som får IVF har 17 gånger högre chans att få tvåäggstvillingar, och även 2.6 gånger högre chans att få enäggstvillingar (!)

Oddsen för tvåäggstvillingar ökar med kvinnans ålder, eftersom oddsen för dubbel ägglossning ökar med ålder.

Om kvinnan har fött många barn tidigare har hon också större chans att få tvillingar. I många familjer med fyra till fem barn blir en liten sladdis gärna två.

Källa: www.sos.se/fulltext/0018-001/0018-001.pdf

...mfl...

• bubbelmaja

det ärvs tydligen lättare på kvinnans sida. Det är kvinnan som sitter på äggen som är det som räknas mest närd et handlar om tvillingar. En kille kan adrig "få" dig att bli mer mottaglig att få två ägg befruktade. Detta är något jag hört, vet ej om det stämmer. Jag har själv alltid trott att jag ska få tvillingar eftersom min pappa är tvilling och min sambo, men som sagt, de är män båda två och har jag ärvt det någonstan är det från pappa, min sambo kan inte påverka det tydligen. Hans syster fick dock tvillingar..

• Minname

oki dum fråga nu från en som är orolig =0)

min farfar var tvilling enäggstvilling men då ska inte det påverka om jag förstog det rätt!

• solen13

Enligt läkaren på min vårdcentral är det inte enäggs tvillingar som har den ärvande faktorn utan tvåäggs tvillingar. Desutom så hoppar det gärna över en generation. Dvs om du själv är tvåäggs tvilling så är chansen att dina barn får tvillingar, inte att du får det.

• LindaHelen

man ärver förmågan att släppa fler ägg av sin mor medans enäggs bara har blivit fel har jag fått höra

• bubbelmaja

ännu dummare fråga kommer- kan min pappa ha ärvt förmågan att släppa fler än ett ägg och sedan ge det till mig. Killar kan ju ärva kvinnliga saker från sin mor. Man kan ju tex ärva bröstcancer, bröststorlek osv från sin pappas sida äver om pappan inte har bröst! Med andra ord, kan jag ha ärvt äggförmågan av pappa/farmor trots att pappa ju inte har egna ägg?

• Dantes matte

Om din pappa själv hade varit tvilling så hade han kunnat föra över anlaget att lättare släppa 2 ägg till dig.

• smr

vår kompis bengt är en äggs tvilling och hans första barn blev en äggs tvilling. frun är inte tvilling. då måste det vara sällsynt?

• LinnB

min mamma har tvllingar min moster och hennes dotter o nu är det min tur!

• Andrea F

Min mormor är enäggstvilling och min gammelmormor var tvåäggs.. Ökar det risk/chans då?

• voff

Hämtat från www.tvillingklubben.se

Vad beror det på att det blir enäggstvillingar?

Man vet inte varför det befruktade ägget delar sig och det blir enäggstvillingar.
    Ca 30-40% av alla tvillingpar är enäggs.

Det finns en ärftlig tendens, att enäggstvillingar, i något högre grad än andra, själva får enäggstvillingar om de får tvillingar. Men man kan ändå inte säga att enäggstvillingar är ärftligt.

Tvåäggstvillingar är mycket ärftligt och förekommer i alla generationer. Inte som vissa tror att det hoppar över en generation. Det är mamman som bär arvsanlaget. Pappan kan inte påverka mamman att släppa två eller fler ägg samtidigt.

//Detta med att det skulle hoppa över en genartion tror jag har hört är en myt, der finns ju ingen logisk förklaring till varför det skulle hoppa över en generation.

• irrbloss

Hej. Instämmer i vad många andra har skrivit. Tvillingfödslar hoppar vanligtvis över en generation, så risken att du får tvillingar är större än för andra som inte har tvillingar i släkten. Det handlar det enbart om tvåäggstvillingar, då enäggstvillingar är en missbildning :)

• Irma

Pappan kan INTE påverka om det blir tvillingar.Mamman släpper ett eller två ägg och det har ju inget med pappan att göra.Om det blir enäggs så delar ägget på sig och vid tvåäggs blir båda äggen befruktade. Min pappa var tvilling och på så vis kan man ärva från sin fars sida.Jag fick tvillingar för att min farmor fick det.Jag ärvde helt enkelt hennes förmåga att släppa två ägg. Däremot så kunde ju inte han få det,för det har ju aldrig med "befruktaren" att göra.

• Irma

Däremot kan man undra hur vanligt det är att få tvillingar när man redan fått det en gång?????? Ett tips om man har gott om tid och exprimentlusta och vill ha tvillingar,är att vänta in en ägglossning som känns i båda äggstockarna. Förutsättningen är ju att man vanligtvis känner av sin ägglossning. Fast förmodligen så är det inte säkert att man någonsin får det. Men man kan ju roa sig med när man är i "bebisverkstan" att känna efter vid ägglossning vilken eller vilka äggstockar man har ont i. Jag kände av båda när vi gjorde tvillingarna.

Svar på tråden Hur stor e chansen att det blir tvillingar?