• Anonym

Föräldrapenning - handläggningstider?

Då jag lämnade in ansökan om föräldrapenning stod det att handläggningstiden var max 30 dagar, är det 30 arbetsdagar eller räknas helgdagar också? Det har nu gått 35 dagar och jag har inte hört någonting från fk. Då jag loggar in på mina sidor nu och klickar på mina ärenden så kommer ingenting upp, annat än "tjänsten är inte tillgänglig", ska det vara så?

• Svar på tråden Föräldrapenning - handläggningstider?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om vi har fått alla uppgifter som behövs ska det ta högst 30 kalenderdagar att handlägga ditt ärende.

Om vi behöver få fler uppgifter eller handlingar från dig eller om vi behöver utreda ditt ärende mer kan det ta längre tid. I så fall kontaktar vi dig inom en vecka.

Hör av dig till vårt Kundcenter på telefon 0771-524 524 för mer information i ditt ärende.

Enda jag kan föreslå att du gör i nuläget när du inte kommer åt dina ärenden är att rensa cookies och temporära filer manuellt, det gör du under ”verktyg” på din Webbläsare, starta om din dator därefter. Fungerar det ändå inte så fråga gärna om du ringer oss eller gör en felanmälan via denna länk

www.forsakringskassan.se/kontakt/kundcenter_privat/skicka_e-post

Hälsningar

Carl, handläggare

• Anonym

Jag testade att rensa cookies och temporära filer och starta om datorn, men på "Mina ärenden" står det fortfarande att tjänsten inte är tillgänglig. Så jag gör en felanmälan via länken du gav.

En annan fråga jag har är om jag ansökt om för många dagar på första ansökan? och om det är det som gör att det dröjer. Har man 240 dagar var från början, som man sedan kan skriva över på den andra, så att man endast kan ansöka om max 240 dagar vid första ansökan? Jag ansökte nämligen om 245 dagar.

• Försäkringskassan

Hej,

En förälder kan avstå rätten till föräldrapenning till den andra föräldern med undantag för 60 dagar på sjukpenningnivå. Blanketten för att avstå föräldrapenning finns på vår webbplats och heter ”Anmälan – avstå föräldrapenning”.

När vi handlägger ärendet och ser att det saknas dagar skickar vi hem ett brev med den informationen och att den andre föräldern har möjlighet att avstå dagar.

Hälsningar
    Ellen, handläggare

• Anonym
    Försäkringskassan skrev 2012-05-11 14:44:53 följande:

Hej,

En förälder kan avstå rätten till föräldrapenning till den andra föräldern med undantag för 60 dagar på sjukpenningnivå. Blanketten för att avstå föräldrapenning finns på vår webbplats och heter ”Anmälan – avstå föräldrapenning”.

När vi handlägger ärendet och ser att det saknas dagar skickar vi hem ett brev med den informationen och att den andre föräldern har möjlighet att avstå dagar.

Hälsningar
    Ellen, handläggare

Jag har inte fått hem något sådant brev fast det är över 30 dagar sedan jag ansökte om föräldrapenning.

Kan den ena föräldern avstå föräldrapenning till den andra föräldern innan barnet är fött, då man inte är gifta?
  • Försäkringskassan

Hej igen,

Du kan kontakta vårt kundcenter på 0771-524 524 så kan vi titta närmare på ditt ärende.

När barnet är fött kan den ena föräldern avstå föräldrapenningdagar till den andre föräldern.

Hälsningar
    Ellen, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning - handläggningstider?