• Nanna80

Telefonförsäljare som ringer till sonens mobil...

Hur kan man göra för att de inte ska ringa till sonens mobiltelefon? Trodde det gick att NIX-spärra, men det var ju bara till fasta telefoner...

Hur gör ni andra?  

• Svar på tråden Telefonförsäljare som ringer till sonens mobil...
  • Twin Dad

Kan man ingå avtal som omyndig? Jag menar med en eventuell telefonförsäljare?

• Ginny

Nej, tyvärr funkar inte NIX på mobiler, men jag trodde att det bara var företag som man tidigare "haft en affär med" som fick ringa en på mobilnumret. Vilka är det som ringer till din son?

• rosentagg

Det är inte tillåtet att ringa som försäljare på mobiler (googla gärna på det), så säg
     åt de som ringer att ni kommer polisanmäla om de inte lägger av.
    Är man befintlig kund, kan de göra det, annars är företaget oetiskt och man bör anmäla det! 
    Det låter inte heller ok, med tanke på att de ringer sonen - om han nu är under 18 år.
    Står han på abonnemanget eller gör ni föräldrar det? 

• Nanna80

Det är någon form av telefonförsäljning, men inte kollat upp det helt än. 08-55768550 är nummret... makalös callcenter.

Det är jag som står på abbonemanget (kontantkort) Men har lagt till så att om man söker på honom (eller nummret) på tex eniro så är det han som kommer upp...

Ok, så det är olagligt alltså? 
    När de hade ringt förra gången, har han råkat ringa upp  (har kollat klockslaget & vet att han satt med oss i soffan just då med mobilen i fickan, & kollade på "Kontoret - den med Ove Sundberg) så varade samtalet i ca 38 min ( kommer inte ihåg exakt nu) & det hade dragits 80 kr från kontantkortet...

När jag ringde upp numret var det en telefonsvarare som gick igång & samtalet varade högst 1 min... Så jag tycker det låter märkligt? 

De har en flik på hemsidan där man kan kontakta dem med en förfrågan om varför de ringt... Men då undrar jag, om JAG kontaktat dem, blir det då automatiskt så att jag då är "kund" hos dem... dvs då "får" de ringa mig?  Förstår ni hur jag tänker? 

• Nanna80

Ang. ingå avtal med omyndig  -det är jag helt övertygad om att man INTE får! Så där känner jag mig lugn, men vill inte att en massa försäljare (eller SIFO undersökningar etc) ringer sonen... Eller är det bara så att sånt får man acceptera när man gett dem en telefon?

Ja, då vet jag iaf att jag gjort rätt som inte gav honom telefon förrän han fyllt 12 år  - och kommer definitivt neka min 7 åring ett bra tag till!!!!!

Svar på tråden Telefonförsäljare som ringer till sonens mobil...