Clear1 skrev 2012-05-27 23:20:42 följande:
Ok, jag förstår det där med pappan..
Han var först helt med på att han INTE skulle vara med under förlossningen, men kunde vara på sjukhuset, sen helt plötsligt ville han vara med "tills det blev jobbigt och bebisen skulle komma ut, då kunde han gå ut" han förstog inte att JAG skulle behöva stöd under de timmarna, och eftersom man här bara fick ha EN person med sig absolut inte (inte om man hade fått ha 2 personer heller) ville att han skulle vara den heller, då han inte visat sig vara någon som jag kan lita på. Nu blev det som det blev, och jag hann inte ringa och säga att det var dax innan min dotter kom till världen, och det var nog bättre. Du kommer knappast att ha tid och ork att ha någon där som du inte känner dig trygg med.
Har du någon syster eller en riktigt bra kompis som kan vara med dig?
Mest behöver du någon som du litar på som kan hålla dig i handen, ge dig något kallt att dricka och kanske lite dextrosol tabletter för orken..
Ta med dej din favorit dryck utan kolsyra, flera flaskor, godis eller choklad du gillar (inte för sega, svårt att ha tid att tugga ordentligt mellan värkarna)
Musik som du gillar på ipod eller usb, eller cd, de flesta förlossningar har spelare eller högtalare..
Mobil laddare och kamera med LADDAT batteri eller extra batterier. Du kommer vilja ta MILJONER bilder av ditt lilla mirakel.
Många nyblivna mammor/föräldrar kan känna sig lite "avslagna" efter förlossningen, och det är OKEJ, det är helt nytt och inte alla kan ta in detta nya på direkten! Det finns ingen skam i det, och mår du konstigt eller känner dig ledsen PRATA med någon om det!!! Prata med någon innan förlossningen, en kurator eller ngt, på MVC kan de ge dig ett nummer så att du har fått ut ALLA stora krångliga jobbiga känslor angående ditt barns pappa och allt INNAN ditt liv startar om!!!!!!!!!
Här kommer lite information ,som du kanske tycker är lite FÖR mycket. Jag visste inte riktigt detta innan, men eftersom du också är blivande ensam mamma, kanske du vill veta lite så du kan förbereda dig.
Först och främst KEGELövningar;
Kegelövningar är knip övningar för att stärka din bäckenbotten muskulatur, desto mer "tränad" du är där nere, desto bättre är det för din återhämtning efter förlossningen, och tydligen minskar du riskerna att gå sönder alltför mycket.. Fråga BM eller googla hur du ska göra..
Förlossningen är jobbig, det är inte lätt att föda barn, men de säger att VARENDA kvinna som kommer in säger minst en gång under förlossningen "det går inte" och flera vill tydligen gå hem mitt i alltihopa...
Det fick mig att skratta lite innan jag varit där själv, men visst tror man en stund att det inte kommer att gå (mest för att det kändes som bebisen åkte fram och tillbaka, fram och tillbaka ett tag, men som BM sa, det är tur det för det är så man töjer ut sig lite innan bebisen kommer ut) och det är jobbigt.
Men oavsett hur många timmar av värkar och svettiga förlossningstimmar som gått innan du håller ditt barn i famnen och du ser in i hennes/hans ögon, så försvinner allt ont och all trötthet rinner bort.
Allt kommer att gå bra.
Du kan skicka privat meddelande till mig om du vill prata mer. Jag har varit ensam i ett år nu, och allt har gått bra. Visst har det funnits jobbiga dagar med snuva och feber och helt slut båda två, men vi har överlevt och 90% av tiden är allting super.
Lycka till med förlossningen, jag hoppas att du har någon som du litar på och känner dig trygg med som kan följa med
Efter en incident som hände i helgen kommer pappan inte få vara med på förlossningen. Det är hans eget fel och jag sa det till honom när vi pratade i fredags natt. Jag sa att jag kontaktar honom antingen när jag är på väg in eller när barnet är fött
Jag kommer ha min mamma med mej på förlossningen, det har varit bestämt länge. Beroende på när bebis kommer kanske min bff (även blivande fadder) vara med på förlossningen :)
Jag har funderat på att kontakta en kurator på mvc, men har inga pengar på tele så kan inte ringa och fixa det just nu. Samtidigt har jag jättemånga dåliga erfarenheter av kuratorer så jag hoppar fram och tillbaka :/
En bra sak är att jag och min mamma har kommit varann närmare tack vare all skit med pappan, har även i vår mammagrupp jag pratar rätt mycket med då hon är i en liknade sits
Alltid bra med "inside" info :P man kan förbereda sig lättare då :P
Jag pratar gärna med dej via pm med, skönt att ha folk att prata med om det blir för jobbigt. skönt att du är i samma sits (ensam) för då kan du även förstå på ett sätt som de med partners inte kan (vilket jag märkt tydligt)