• Hickupp

Det är lika revisionistiskt att påstå att bara sex miljoner judar förintades …

http://ungarorelsehindrade.se/goteborg/2012/05/revisionistiskt/

Det är lika revisionistiskt att påstå att bara sex miljoner judar förintades …
    "När jag gick i skolan tog jag del av historieundervisningen om Andra världskriget med skräckblandad faschination. Dessa hemska öden människor råkade ut för bara för att de tillhörde olika grupper som nazisterna ville rensa ut. Men jag hörde aldrig talas om de barn eller vuxna med olika funktionsnedsättningar, hur gick det för dem? Den enda i historien jag läste om var om en hög nazimilitärs hustru som insjuknat i ms och hon blev hyllad som en hjältinna – eftersom hon valde att ta konsekvensen av sin olycka och tog livet av sig med en cyankaliumkapsel. ..."

Läs här: http://ungarorelsehindrade.se/goteborg/ 

• Svar på tråden Det är lika revisionistiskt att påstå att bara sex miljoner judar förintades …
  • view

Dom dog oxå eller experimenterades på.

• view

Ansågs som en fara för den rena rasen pga sin sjukdom.

• sverker11
    Hickupp skrev 2012-05-11 17:13:09 följande:
    Svältes, gasades, experiment ....
    Nu är jag ingen expert på förintelsehistoria men blev inte de flesta handikappade bortsållade ganska tidigt? Om jag minns rätt så handlade det då, i början, om vanliga koncentrationsläger av den typ där vanvård och svält var huvudorsakerna till att folk dog, inte gas och experiment.
  • Hickupp
    sverker11 skrev 2012-05-11 19:55:44 följande:
    Nu är jag ingen expert på förintelsehistoria men blev inte de flesta handikappade bortsållade ganska tidigt? Om jag minns rätt så handlade det då, i början, om vanliga koncentrationsläger av den typ där vanvård och svält var huvudorsakerna till att folk dog, inte gas och experiment.

Ja, de tog bort tidigt. Men de erkänns inte som offer.
  • Houdini

Konstigt jag har alltid fått lära mig att det var fler än Judar som dödades. Zigenare, sjuka och handikappade, politiska motsåndare m.m

Ibland tror jag att man läser det man vill läsa in i saker och ting så det passar ens egen verklighet.

Plus alla dessa program om andra världskriget hur kan man ha missat dom? Där pratas det om alla som Nazisterna ville utrota     

• Hickupp

I texten jag länkade till:

Romerna fick kämpa i nästan 50 år innan man äntligen började erkänna nazisternas mord på dem som en ”förintelse”. Hur det kunde ske är en stor skandal. ....  har pratat med romer som avfärdats som galningar och rättshaverister bara för att de velat att myndigheter, politiker och historiker skulle erkänna att även de massutrotades i nazityskland.

Vi med funktionshinder har under de senaste åren börjat få lite uppmärksamhet men det känns som om detta sker långsamt och motvilligt. Till årets evenemang har inte funktionshindrade bjudits in. Jag har själv kollat med Maria Johansson på DHR, Delaktighet Handlingskraft Rörelsefrihet (fd Fe handikappades Riksförbund). Hon minns inte något evenemang som DHR bjudits in till. Det säger det mesta! Inte heller NHR, de Neurologiskt Handikappades Förbund, har någonsin fått en inbjudan, enligt deras eget kansli.

• Fanny b
    Houdini skrev 2012-05-13 11:04:09 följande:

Konstigt jag har alltid fått lära mig att det var fler än Judar som dödades. Zigenare, sjuka och handikappade, politiska motsåndare m.m

Ibland tror jag att man läser det man vill läsa in i saker och ting så det passar ens egen verklighet.

Plus alla dessa program om andra världskriget hur kan man ha missat dom? Där pratas det om alla som Nazisterna ville utrota     

I de program som jag sett om detta ämne så har andra grupper nämnts men fokuset har legat på de judiska offren. På samma sätt har inte väst-världen uppmärksammat så mycket de x antal miljoner människor som Stalin mördade i Ryssland.

I en dokumentär där Hitler och Stalin jämfördes för att se vilken av dessa diktatorer som var värst framkom det att Stalin var den värst.
Svar på tråden Det är lika revisionistiskt att påstå att bara sex miljoner judar förintades …