• nannis85

Asperger syndrom?

Hej jag är en mamma till en 7 snart 8 årig kille som misstänkts ha ASPERGER SYNDROM och jag vill jätte gärna ha kontakt med föreldrar i samma sitvation?
    Ska den 22 maj på börja utredda honom och till 90% har han det och jag vill veta hur utreddningen gick till för er och hur ni lever idag hur ni gör vardgaligen viloken hjälp man kan få i skolan m,m ALLT vill jag ha fakta om tack på för hand...

• Svar på tråden Asperger syndrom?
  • Lilith Dark

Min son har nyligen fått den diagnosen. Vi hade tur och fick en bra utredare som inte bara utredde enligt de olika testen, utan även var med honom en dag på förskolan för att enbart observera hans beteende. Nu är det ju lite skillnad eftersom han inte börjat skolan än, så vilken hjälp din son kan få är ju svårt att svara på. Och det är ju väldigt olika beroende på skola också, vilka resurser de har och hur villiga de är att hjälpa till. 

Min son ska få gå ett år till på dagis och hoppa över sexårs, eftersom han gjort så otroliga framsteg på dagis och utredaren tyckte att det var en bra miljö att få träna upp sina svårigheter. Pedagogerna finns där och stöttar honom till 100% och det är enda anledningen till att han inte behöver en resursperson, vilket han kommer att behöva när han väl börjar i skolan.

Vi ska även snart ha ett möte med rektorn på skolan för att se vad de säger om hur de kan hjälpa när han väl börjar, han kommer att behöva en väldigt individuell skolgång, mycket på grund av sin diagnos, men också på grund av hans intelligens. Han ligger på ungefär en 10årings nivå i flytande intelligens och det känns lite bortkastat att nu när han läser nästan flytande så ska han sitta och lära sig namnet på olika färger, räkna till tio och lära sig hur de olika bokstäverna ser ut.

Än så länge har vi, förutom det, inte fått någon stöd och hjälp alls. Jag blev så arg på det att jag ringde upp enhetschefen för barnhabiliteringen och skällde ut honom, och nu börjar det äntligen att röra på sig.

Lycka till!  

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • elisch

Hej, jag hänger på här.

Är mamma till en 3-åring som misstänks ha något inom autism/ADHD spekrumet. Jag har själv Asperger och tycker att han liknar mig väldigt mycket, men samtidigt är han helt annorlunda mot hur jag var som barn, han har stora problem med impulskontroll samt hyperaktivitet. Jag tror själv att han har Asperger samt eventuellt ADHD.

Vi har varit hos BUP 2 ggr hittills, senaste gången fick vi göra en del övningar tillsammans som sen filmades. Resultatet av det ska vi diskutera vid nästa tillfälle. Jag undrar efter hur många besök på BUP ni blev beviljade en utredning?

Någon annan som gjort den övning vi gjorde? Det gick ut på att jag alt. sonens pappa alt. båda två satt med honom vid ett bord i ett rum. Vi fick några kort med övningar som vi skulle genomföra; t ex lek en lek barnet kan, mata varandra med russin, prova hattar på varandra, bygg med klossar. Vi hade en korg bredvid oss med rekvisitan som vi plockade fram till varje moment. Sonen skulle sitta på andra sidan bordet och inte se korgen, men det första han gjorde var att springa dit och börja rota. Och fast vi bad honom att gå och sätta sig igen så gjorde han inte det. Den enda övningen som han faktiskt verkade gilla, var att bygga med klossar, vilket han var jättebra på. Hans pappa byggde en figur och sonen skulle bygga en likadan vilket inte var några problem alls. När vi skulle mata varandra med russin så snodde han åt sig burken och satt och åt själv. Han verkade inte tyckte att det var roligt att mata varandra.  

Ska bli intressant att höra vad psykologen säger.

Svar på tråden Asperger syndrom?