• Anonym (inget umgäne)

Hur ska jag kunna få hjälp med umgänge med min son?

Hej!

Jag har en pojk på 9 år som pappan fick enskild vårdnad om för drygt 1 år sedan.

I domslutet står det också: inget umgänge i "nuläget", pga pojkens kraftiga utagerande mot mig.

Jag vet ju att det är pappan som talar illa om mig hela tiden, att allt är mitt fel, att vi separerade o sålde hus mm.

Det är ändå 5 år sen det tog slut mellan oss, men det har inte blivit bättre.

Vi var tillsammans i 11 år, men sedan började jag dricka mer o mer alkohol för att orka. Jag hade så gott som tappat känslorna för pappan, men hade inte hjärta att göra slut. Försökte bita ihop men det gick inte utan jag drack ofta alldeles för mycket.

Pappan har skrikit o gapat på mig och sagt att han ska ställa till ett helvete för mig, och att han vet hur han ska få vår pojk att hata mig! Det gör så ont att han vill mig så illa, o han verkar inte förstå att pojken också måste må dåligt av detta. Att familjerätten inte lyssnade nåt på mig o det jag berättade kändes fruktansvärt med. Ett par träffar o sen ska dom "veta allt"...jag säger bara...tänk om dom visste sanningen! Jag tänker hela tiden på hur jag ska kunna hjälpa honom, men eftersom han tror på det pappan säger så har han ju blivit så aggressiv så han bara slår o slår på mig. Det är hemskt att se sitt barn så frustrerad. Han skulle kunna döda när han är i sån affekt. Han tog fram en kniv o hotade mig med när vi var hos min mamma sist. Stackars liten!

Pappan har ingen empati och kan inte sätta sig in i hur andra känner sig. Jag trodde det skulle bli bättre om han träffade en ny tjej, så jag blev så glad när han hade förlovat sig. men det höll bara ca 1/2 år. Han har ju velat att vi ska bli ihop igen men det vill jag absolut inte, då skulle jag må så dåligt igen. Har förresten inte druckit en droppe på mer än 1 år. Pappan har också gjort massa saker för att ställa till det för mig. Han har ringt arbetsgivare o smutskastat mig, ringt a-kassa o sagt att jag jobbar svart (vilket jag inte gjort), hyresvärden o massa mer.
     Det finns hur mycket som helst att berätta men då blir det en hel bok. Vad ska jag göra för att hjälpa min pojk?

För övrigt har jag en vuxen dotter med en annan pappa. Jag tog hand om henne själv från det hon var 2 år tills hon blev vuxen, o hon har blivit det bästa tänkbara. Hennes pappa har sagt att hon kunde inte haft en bättre mamma. Jag har alltid utgått från hennes bästa i olika situationer. Från att varit värdens "bästa" mamma så är jag ingenting nu.

Är det någon som kan ge några råd?   

• Svar på tråden Hur ska jag kunna få hjälp med umgänge med min son?
  • Anonym (Arg)

Läs på om maternal alienation och parental alienation syndrome och visa info om det till familjerätten eller din advokat om du väljer att vända dig till tingsrätten. Det pappan gör är förkastligt och barnmisshandel. Stå på dig och ge inte upp. Din son har rätt till en relation med dig som inte förstörs av pappan.

• Anonym

Samtidigt är det väldigt allvarligt att tr bedömt att ungen och du inte ska ha nåt ug alls så där måste du ju börja dvs få till ett ug liite är bättre en inget och sen öka på timmarna till vh osv. Du har lång väg framför men är du ren och sköter dig ska det nog gå

• Anonym (Mamma M)

Det jag reagerar på är din sons utagerande.

Det är ju definitivt något som han måste ha hjälp med.

Verkar inte troligt att det bara är du som råkar ut för hans humör.

• pegga

Nuförtiden finns det också möjlighet för domstolen att besluta om umgänge i annan form än att man träffas, t.ex. umgänge via telefon, mail, skype etc.

Det är naturligtvis inte en långsiktig lösning, men kanske något som skulle kunna vara en hjälp att lösa upp den situation som är just nu?

• Anonym (inget umgäne)

Tack för era svar! jag har läst på om PAS och det stämmer till 100%.

Jag har gjort en anmälan till soc att han far illa och nu ska dom kalla far o son till möte nästa vecka.

Jag har ju gång på gång berättat men inget har ju hänt ändå. Jag tycker ju också det är konstigt att bara säga att inget umgänge i nuläget, och sen bara lägga ärendet till handlingarna och avsluta fallet. Min son då??? Ska han bearbeta detta själv tycker dom utan något mer...o sen är allt frid o fröjd med honom!!! Jag bad familjerätten prata med gamla dagis, min dotter mm, men handläggeren sa bara kyligt att JAG bestämmer vilka kontakter som ska tas, punkt slut!
    Det finns mördare o pedofiler o många andra som trots det får träffa sin barn ihop med kontaktpersoner eller dyl. Men jag får inte träffa mitt barn alls, värre än ett livstidsstraff! 
    Jag skriver sms o kort om vad som händer allmänt runt mig o hans syster o kusiner på min sida, men får ju inga svar,. men han tar ju till sig mycket av det genom att då höra av sig till dem. Tex att hans kusin kommer på besök om han vill träffa henne o så. Då har han ringt upp henne och bestämt träff. När det väl har blivit ett framsteg som att vi faktiskt träffades hos mig för 3 veckor sen, så kommer snart nästa bakslag. Pappan är ju alltid med o kollar vad han säger, även hos hans syster (min dotter) och mormor. Pappan lät då vår pojk ringa skrika o gapa och hota mig om pengar. Jag skulle sätta in 8000 kr på hans konto...annars! Jag försökte förklara att barn inte ska behöva ha bekymmer om pengar o sånt utan be pappa ringa. Det gör han inte själv, utan använder pojken som hantlangare att gå hans ärenden. Jag fick stänga av både hemtelefon o mobil i några dagar för det ringdes hela tiden. Då ringde han till mormor o bad henne om pengarna, men hon sa samma som mig. Be pappa ringa upp så jag får prata med honom. Det gjorde han förstås inte!

Efter detta ringde jag en barnhandläggare på soc och gjorde en anmälan att pojken far illa utav detta. De har nu kallat dit far o son nästa vecka. Men han kommer ju att hitta på nya lögner och jag har inga större förväntningar tyvärr! 
    En sak har jag lärt mig, att myndigheter stjälper mer än hjälper, när de inte kollar upp allt till 100%. Min son som inte förstår just nu att jag vill hans bästa, kommer med all säkerhet få problem längre fram. Ska han behöva lida, för att ingen förstår att detta är hans sätt att ropa på hjälp! Han har ett enormt ansvar att skydda sin pappa till varje pris, pappan har ett stort bekräftelsebehov o vill hela tiden höra att han är älskad. Säg till pappa att du Älskar mig kunde han tjata om 100 ggr på en dag när vi var ihop. Sen blev han oerhört svartsjuk om jag fick för mycket uppmärksamhet.

Jag har alltid haft lätt för att prata med alla olika sorters människor, pga empati för andra, men efter vår seperation går det icke med den här mannen. Han är som förbytt...och det är bara Älska eller Hata som gäller!

Svar på tråden Hur ska jag kunna få hjälp med umgänge med min son?