• Anonym (Nyfiken)

Hur mycket får man vanvårda sina barn?

Jag är lite nyfiken på var gränsen går för när socialtjänsten väljer att familjehemsplacera barn. Hur mycket tillåts folk vanvårda sina barn innan de omhändertas? Vilka orsaker är vanligast till att man förlorar sina barn? Tänker mig att väldigt många barn får mindre optimal omvårdnad men alla de omhändertas ju inte. Alltså var går gränsen för otillåten vanvård?

• Svar på tråden Hur mycket får man vanvårda sina barn?
  • Anonym

Tror inte det handlar om så mycket vanvård. Lite smutsig osv,mår ju ingen dåligt av. Utan det är nog ofta anknytning. Känslomässigt.

• Anonym (123)

Rätt mycket. Det bästa för barnen är oftast att vara hos sina föräldrar. Hellre hemma med stödinsatser än LVU.

• Anonym
    Anonym (123) skrev 2012-05-12 10:59:21 följande:
    Rätt mycket. Det bästa för barnen är oftast att vara hos sina föräldrar. Hellre hemma med stödinsatser än LVU.
    Det tycker jag är sååå konstigt. Kan inte föräldrarna ta han om sin barn så ska dom inte få ha dom heller!!!
  • Anonym (123)
    Anonym skrev 2012-05-12 11:16:59 följande:
    Det tycker jag är sååå konstigt. Kan inte föräldrarna ta han om sin barn så ska dom inte få ha dom heller!!!

Forskning visar att de barn i de flesta de

fall mår bättre i dåliga förhållanden hos sina föräldrar än perfekta förhållanden i familjehem. Svårt att förstå men så är det.

Detta är dock komplext och mångbottnat. Det forskas och skrivs avhandlingar om detta. Diskussion på FL är meningslöst, eller rättare sagt blir det en massa tyckande. Intresserade kan ju vända sig till biblioteket och fråga om böcker i ämnet istället.
  • smulpaj01

Föräldrarna KAN ofta ta hand om sina barn med stödinsatser i hemmet.

Att få bo kvar hemma är i dessa fall mkt bättre för barnen.

Familjehems placering bör bara ske då det är absolut nödvändigt!

• Anonym
    smulpaj01 skrev 2012-05-12 11:54:48 följande:
    Föräldrarna KAN ofta ta hand om sina barn med stödinsatser i hemmet.

Att få bo kvar hemma är i dessa fall mkt bättre för barnen.

Familjehems placering bör bara ske då det är absolut nödvändigt!
    Jag är inte av den tron. Jag har sett så många fall där man har tyckt synd om föräldrarna att dom ska ha rätt till sina barn osv. Det är barnen som ska må bra!! inte föräldrarna på barnens bekostnad.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-12 21:06:37 följande:
    Jag är inte av den tron. Jag har sett så många fall där man har tyckt synd om föräldrarna att dom ska ha rätt till sina barn osv. Det är barnen som ska må bra!! inte föräldrarna på barnens bekostnad.
    Fast traumat att skiljas från sina föräldrar gör ju enorma skador på ett barn. 

Barnen ska för barnens skull bo kvar hos sina föräldrar så långt det går. 
  • Anonym (soctant)

Gränsen är när de stöd åtgärder som sätt in inte räcker till. Det sker när kommunens insatser inte fungerar eller anser sig inte klara uppdraget. Det har blivit lättare med BBIC att inte förlora barnens fokus, vilket visar genom att placeringarna har ökat. Men är inviduella bedömningar, jag är mer tollerant angående hemmiljö än mina kollegor, men är känsligare och ser lättare barnens psykiska mående.

• iakttagare

Man får inte vanfårda barn alls, varken mycket eller lite! Känslomässigt? vad ihelsicke! skaffar man barn, så tar man handom dem också.
    Barnen har inte bett att få komma, försök fatta det!

• Anonym (Vuxet barn)
    Anonym (soctant) skrev 2012-05-17 20:16:16 följande:
    Gränsen är när de stöd åtgärder som sätt in inte räcker till. Det sker när kommunens insatser inte fungerar eller anser sig inte klara uppdraget. Det har blivit lättare med BBIC att inte förlora barnens fokus, vilket visar genom att placeringarna har ökat. Men är inviduella bedömningar, jag är mer tollerant angående hemmiljö än mina kollegor, men är känsligare och ser lättare barnens psykiska mående.
    En fråga här "ser barnens psykiska mående". Jag vet tex en familj som utreds nu där barnen verkligen vanvårdas och behandlas fruktansvärt. Det är inte som att de inte kan le och skratta för det. De skulle ALDRIG säga sanningen till någon socialarbetare eller visa känslor. Det borde räcka gott och väl med att känna till hemmiljön!!
    Det ingår att dölja känslor och på alla sätt dölja för utomstående vad som sker.
Svar på tråden Hur mycket får man vanvårda sina barn?