• Goliatbagge

Salta popcorn i varmluftsmaskin?

Vi har nyligen inköpt en popcornmaskin som använder sig av varmluft. Fördelen är att man kan få billiga och nyttiga popcorn som inte innehåller något fett. Nackdelen är att när man saltar dessa popcorn så vägrar saltet att fästa på dem, utan det slinker rakt igenom och hamnar i botten av skålen. Så smaken på popcornen blir ganska tråkig.

Finns det någon där ute som har ett husmorstips hur man kan få saltet att fästa utan att tillsätta fett?

• Svar på tråden Salta popcorn i varmluftsmaskin?
  • Kjellgren

Jag skulle tro att ett problem är att ni har vanligt bordssalt, det har ganska stora korn.

Köp finmalt salt eller speciellt popcornsalt (då kan ni även få med smörsmak om ni tycker det är gott). Popcornsalt tror jag inte finns i vanliga butiker men finmalet salt borde finnas.

• amia01

På vår varmluftmaskin kan man smälta en klick smör ovanpå medan popcornen poppar. Droppa i och blanda när popcornen är färdiga, och sen fastnar saltet hur bra som helst
    Smörsmaken får man på köpet, och det är ju fortfarande riktigt nyttigt "godis".

• MammaBella

har ni en mortel kan ni stöta salt i den så att det blir nästan som ett mjöl som är bra på t.ex. popcorn.

• Abbe1969

Här kommer ett tips jag hittade på nätet:

Kör saltet i en kaffekvarn. Vi har en kaffekvarn som ser ut som en liten mixer. Jag hällde i en halv deciliter vanligt bordssalt i den och körde några sekunder (15-20). Vips var saltet fint som florsocker! Fastnade hur lätt som helst på varmluftspoppade popcorn. Utan smör.

/Abbe

Svar på tråden Salta popcorn i varmluftsmaskin?