• Äldre 12 May 12:29
    5127 visningar
    12 svar
    12
    5127

    Boktips om anknytningsteorier

    Hej!
    Jag lägger frågan här i AP-forumet då jag hoppas på lite boktips och inte en diskussion om anknytningsteorins relevans.
    Har någon tips på böcker som är hyfsat lättillgängliga. Jag är ju i första hand intresserad av frågan som förälder och inte som studerande i ämnet.

  • Svar på tråden Boktips om anknytningsteorier
  • Äldre 12 May 12:45
    #1

    Brobergs böcker anknytningsteori och anknytning i praktiken är två böcker som är väldigt bra att börja med, för dig som förälder. De brukar vara standardtipsen.

  • Äldre 13 May 08:55
    #2

    Tack för hjälpen!
    Stötte på Broberg under mitt googlande men behövde ändå lite vägledning.

  • Äldre 24 May 13:10
    #3

    Nära föräldraskap av Jorun Modén

  • Äldre 4 Dec 12:18
    #4

    Hemligheten av Dan Josefsson och Egil Linge tyckte jag var helt suverän. Lättläst, lättförståerlig och konkret. Boken tar också upp testet Främmandesituationen och vad som händer med barns anknytningsförmåga och hur det sedan återspeglas i vuxna relationer.

  • Äldre 5 Jan 17:01
    #5
  • Äldre 20 Apr 22:14
    #6
  • Äldre 20 Apr 22:39
    #7

    nyfiken på vilka symptom dålig anknytning kan ge upphov till?

  • Äldre 20 Apr 23:34
    #8
    kara84 skrev 2013-04-20 22:39:19 följande:
    nyfiken på vilka symptom dålig anknytning kan ge upphov till?
    Hur menar du med symptom? Signaler och beteenden hos barnet, eller symptom i vuxen ålder?
  • Äldre 20 Apr 23:46
    #9
    skogsvitter skrev 2013-04-20 23:34:02 följande:
    Hur menar du med symptom? Signaler och beteenden hos barnet, eller symptom i vuxen ålder?
    Signaler och beteende hos barnet framförallt.
  • Äldre 21 Apr 00:23
    #10

    Väldigt enkelt man kan säga att barn med undvikande otrygg anknytning inte söker sig till föräldern när anknytningsbeteendet aktiveras. Beroende på ålder lär de sig snabbt att bli "inställsamma" och är föräldrarna till lags. Alltså väldigt lättsamma, och de döljer sina egna behov, tex av tröst eller närhet, väldigt väl. De är ofta osedvanligt självständiga och "nöjda" rätt tidigt. De visar ingen separationsångest och bryr sig inte om ifall de lämnas helt ensamma i svåra situationer, okända miljöer osv.

    Ambivalent otrygga barn har alltid anknytningsbeteendet aktiverat och är ofta väldigt klängiga, och gnälliga, nästan raka motsatsen till de undvikande barnen. De känner sig inte lugna ens i det egna hemmet utan måste alltid ha bekräftelse av föräldern, och får liksom aldrig nog. Man kan säga att om det undvikande barnet inte har en fungerande hamn så har det ambivalenta barnet inte en fungerande bas. Trygg anknytning handlar ju om att utveckla en trygg bas och säker hamn, en bas att utgå ifrån och våga utforska och upptäcka lite på egen hand, långa eller korta stunder, och en hamn att alltid kunna återkomma till när helst det behövs. Gummibandet ska fungera, gummibandet är kan representera anknytningsmönstret. Om barnet använder gummibandet för att ömsom söka sig bort från föräldern för att utforska och utvecklas, och ömsom söka sig tillbaka för närhet, trygghet och en varm famn vid behov, då är det tryggt anknutet.

    Desorganiserade barn beter sig väldigt olika, det finns stora skillnader. Ofta verkar de uppenbart rädda för föräldern när anknytningsbeteendet aktiveras men det behöver inte vara märkbart. Ibland kan de bete sig helt desorganiserat, gå runt i cirklar, backa eller ha väldigt märkliga rörelsemönster. De kan också vara dominanta gentemot föräldern, eller hjälpande och "vårdande" vid tex psykisk sjukdom hos föräldern. Gemensamt för alla dessa barn är att de aldrig lyckas hitta en fungerande strategi för att närma sig föräldern för att få sina behov tillgodosedda i sådan grad att en anknytning kan utvecklas. Det desorganiserade beteendet orsakas egentligen av att det sker en kortslutning mellan flyktbeteendet och anknytningsbeteendet, då målet för anknytning blir detsamma som vad man instinktivt vill fly ifrån.

    Det här är egentligen väldigt förenklade beskrivningar men försöker ändå få med att det finns ett djup i de olika mönstren som är väldigt svåra att skriva i bara några få meningar. Även trygga barn kan bete sig typiskt "otryggt" och tvärtom. Det finns också något man kallar för "falsk" trygghet, som egentligen är ett desorganiserat mönster men där barnet hittat en strategi som efterliknar en trygg anknytning nästan identiskt.

  • Äldre 21 Apr 20:37
    #11

    Hej! Känner du till Cecilia Moen och hennes bok Trygga barn och trygga föräldrar? Den är mycket läsvärd och handlar om anknytningsteori ur ett lite ovanligt perspektiv. Man får många aha-insikter och blir inspirerad att gå på sin intuition i den här boken. Både djup och lättläst på samma gång.

  • Äldre 2 Jun 18:44
    #12

    kan också rekommendera Cecilia Moens bok "trygga barn trygga föräldrar", Hon förklarar anknytningsteorin men ffa så omsätter hon teorin i praktiken, man får många handfasta råd och hon tar upp situationer som man som förälder kan relatera till. När jag läste den kände jag att jag fick min magkänsla bekräftad om vad som är bäst för mitt barn.

Svar på tråden Boktips om anknytningsteorier