• Sara05

Lejonklippt katt

Har en långhårig katt (perser) som trots daglig borstning fått lite tovor på magen. I samband med att han skulle in föt tandputsning så bad vi att de skulle raka honom samtidigt. 

Han kom hem igår och ser alldeles förfärlig ut, tycker så synd om honom!  Hela kroppen är kal och han har bara päls på tassarna,huvudet och svansen. Han hade massor med päls innan så han har verkligen krympt nu och man ser att han är ganska mager och liten.

Hur länge tar det innan pälsen växt ut så att han ser lite normalare ut? Han tycker om att ligga ute på gården men det är uteslutet nu då det är så kallt men behöver man smörja in honom?

Hoppas han inte får några men för livet efter detta :(   Hade jag insett vad en rakning innebär hade jag ju inte låtit dem ta så mycket. Han har varit lejonklippt förut hos sina förra ägare så förhoppningsvis är han ändå någonstans van med känslan att vara pälslös.

Det var inte jag som hämtade honom från veterinären annars hade jag ju ställt alla frågor där. Men hoppas någon här inne vet:) 

• Svar på tråden Lejonklippt katt
  • minafinastebarn

Jag klipper mina perser till lejon ca 1-2ggr per år. Väntar ända till att det börjar tova sig.
    De hatar borsten! Känns då mer humant att klippa dom än att bråka med borsten o få bort onda tovor.

• Sara05

Hur länge tar det innan de börjar se normala ut igen??  Vi borstar honom dagligen men han har fått så otroligt mycket päls under våren så det har blivit lite tovor och nu blir han arg såfort man tar fram borsten.

• frågande66

Jag tror han tycker det är jätteskönt att vara klippt. Att ha tovor stramar o gör ont.

Sen ska man inte borsta en perser eller långhårig katt. Det förstör pälsen. Man ska kamma med en stål kam. Så man kommer ner i pälsen ordentligt. 

Och det räcker inte med att kamma dom. En perser måste badas med jämna mellanrum helt 1 gång per månad. Med dagliga kamningar imellan. Om man nu vill hålla pälsen i trim. Man kan kamma ur dom med en furminator med. då försvinner massor med underull o det blir lättare att sköta.

Tror inte din katt får men av att vara klippt dom brukar gillar det.        

• Sara05
    frågande66 skrev 2012-05-14 08:32:23 följande:

Jag tror han tycker det är jätteskönt att vara klippt. Att ha tovor stramar o gör ont.

Sen ska man inte borsta en perser eller långhårig katt. Det förstör pälsen. Man ska kamma med en stål kam. Så man kommer ner i pälsen ordentligt. 

Och det räcker inte med att kamma dom. En perser måste badas med jämna mellanrum helt 1 gång per månad. Med dagliga kamningar imellan. Om man nu vill hålla pälsen i trim. Man kan kamma ur dom med en furminator med. då försvinner massor med underull o det blir lättare att sköta.

Tror inte din katt får men av att vara klippt dom brukar gillar det.        

Tack för infon! Vi har en typ "karda" som jag borstar honom med men jag ska gå och köpa en stålkam tills det blir dags att för kamning. Han var 4 år då han flyttade till oss och har inte blivit badad någonsin så jag undrar om det går att vänja honom med det... Har tvättat honom i rumpan några gånger och det har typ varit en kamp på liv eller död... Han är annars världens snällaste men då har jag blivit både biten och riven.  Borstningen (=kardandet) har han tyckt om och vi har gjort det dagligen, men sen då han fick tovor så har han inte tyckt om det. 
    Vad bra att de brukar gilla att vara klippta! Han ser så liten och späd ut och vår 10 månaders hona blev plötsligt större än honom. 
  • Klycka
    Sara05 skrev 2012-05-14 19:19:46 följande:
    Tack för infon! Vi har en typ "karda" som jag borstar honom med men jag ska gå och köpa en stålkam tills det blir dags att för kamning. Han var 4 år då han flyttade till oss och har inte blivit badad någonsin så jag undrar om det går att vänja honom med det... Har tvättat honom i rumpan några gånger och det har typ varit en kamp på liv eller död... Han är annars världens snällaste men då har jag blivit både biten och riven.  Borstningen (=kardandet) har han tyckt om och vi har gjort det dagligen, men sen då han fick tovor så har han inte tyckt om det.  Vad bra att de brukar gilla att vara klippta! Han ser så liten och späd ut och vår 10 månaders hona blev plötsligt större än honom. 

Kan slänga in också att köpt inte en "vanlig" stålkam då de blir elektriska av dem. Köp en med speciell ytbehandling som motverkar det statiska på (kommer ej ihåg vad de heter men finns på välsorterade djuraffärer) det underlättar ju liksom att katten tycker att stunden för pälsverk är trevlig
  • PumpkinQueen

Jag tror att katten kan bränna sig i solen om den inte är insmord med någon solkräm med hög solkskyddsfaktor. Det är säkert viktigt att denna inte innehåller något som är farligt för katten att äta, för han kommer ju att tvätta sig och då kanske han får i sig solkämen.

Testa att gå in på ett seriöst (perser-)kattforum för och fråga. Kanske det finns någon på katter.ifokus.se som vet?

• Sara05
    PumpkinQueen skrev 2012-05-15 10:57:10 följande:

Jag tror att katten kan bränna sig i solen om den inte är insmord med någon solkräm med hög solkskyddsfaktor. Det är säkert viktigt att denna inte innehåller något som är farligt för katten att äta, för han kommer ju att tvätta sig och då kanske han får i sig solkämen.

Testa att gå in på ett seriöst (perser-)kattforum för och fråga. Kanske det finns någon på katter.ifokus.se som vet?

Använder bara solkrämer från hälsokosten till mina barn och smorde faktiskt in katten med den också då han ville gå ut. Krämen innehåller inget ohälsosamt. Tycker att det märks från dag till dag att han får mera päls så förhoppningsvis tar det inte så många veckor innan han börjar se normal ut. Folk som kommer hem till oss blir förskräckta då de möter "Den skallige" i dörren :)
  • Sara05
    minafinastebarn skrev 2012-05-15 22:12:30 följande:
    Men är han helt skalad, ända inpå skinnet? När jag klipper så lämnar jag alltid lite ludd, 2-4mm...
    Han känns som sammet så lite päls är det kvar. Men det växer nog lite för varje dag, nu ser man tex var han har mörkare områden på kroppen. 
  • dezibel

Vi lämnar in pappas skogis varje år i slutet på April och får honom klippt sk lejonklippning, päls bara på huvud,tassar och svans.
    Han har tillbaks sin päls lagom till hösten när det börjar bli kallt och vi har aldrig behövt smort in honom med någon kräm trots att han klipps med kirurgskär.
    Han förvandlas till en helt annan katt efter klippningen. Kelig,gosig & väldigt nöjd med livet !!

• PumpkinQueen
    dezibel skrev 2012-05-18 15:20:31 följande:
    Vi lämnar in pappas skogis varje år i slutet på April och får honom klippt sk lejonklippning, päls bara på huvud,tassar och svans.
    Han har tillbaks sin päls lagom till hösten när det börjar bli kallt och vi har aldrig behövt smort in honom med någon kräm trots att han klipps med kirurgskär.
    Han förvandlas till en helt annan katt efter klippningen. Kelig,gosig & väldigt nöjd med livet !!
    Katter kan drabbas av hudcancer, lika väl som människor.
  • Barbabok

Här lejonklipps tjejen nån gång/år och hon älskar det. Bada funkar inte och hon har en otroligt hemsk päls som inte kan underhållas vettigt. Typ fetvadd fast torrt. Hon älskar att vara klippt.

• dezibel
    PumpkinQueen skrev 2012-05-18 16:00:37 följande:
    Katter kan drabbas av hudcancer, lika väl som människor.
    Det kan dom säkert men katten är snart 19år och har klarat sig fint hittills :)
  • Sara05

Han verkar tycka det är skönt att vara av med sina långa päls, har blivit så smidig och hoppar upp överallt där han inte kom åt förut. Han vill däremot inte bli buren, det hade han inget emot som "hårig" men det kanske känns obehagligt  mot våra kläder eller något. Ska nog klippa fler gånger men inte lika drastiskt:)

Svar på tråden Lejonklippt katt