• Bella Mi

Jag väntar på cancerbesked, han väljer sport framför mig?

Hej

Jag har varit dålig en tid nu och varit hos läkaren för massa undersökningar, nu tror dom att det eventuellt kan vara cancer och jag väntar på besked om det.

Min pojkvän, vi har varit ihop i flera år men vi bor inte tillsammans, har vetat om detta hela veckan nu men inte brytt sig nämnvärt. Hans respons har varit "fan vad jobbigt att vänta" och sen inget mer, inte frågat hur jag mår eller har det eller någonting.

När jag berättade om cancermisstankarna så var hans förslag att vi skulle ha sex så jag fick nåt annat att tänka på. Några dagar senare fick jag ett sms där han skrev att han fattade att jag kanske inte var sugen på sex just nu men det var så länge sen för han så han undrade om jag inte kunde fixa lite sexiga bilder som han kunde roa sig med på egen hand. Det kändes ganska ruttet eftersom han inte brytt sig i övrigt, det sa jag också till honom varpå han genast började tjura och komma med taskiga kommentarer.

Jag har försökt tänkt att hans ointresse kanske beror på att han haft mycket på jobbet och varit trött men hade förväntat mig att vi skulle prata om detta nu i helgen. Men där fick jag fel, när jag pratar med han idag och talar om att jag behöver han just nu och vill prata om det så får jag till svar att han inte har tid för han ska bort och se på sport och äta middag, detta har han bestämt efter att jag berättat om cancermisstankarna. När jag uttrycker mitt missnöje med detta så får jag till svar att jag är en egoistisk kärring som bara tänker på mig själv, han orkar med mer skit nu. Efter massa bråk och tjafs blir hans kommentar till slut att jag får höra av mig under kvällen om jag vill men inte med några tråkigheter utan i så fall med neutrala ämnen, för han vill inte förstöra kvällen för alla. Och han kommer absolut inte ha tid att svara hela tiden utan bara ibland.

Hade jag bokat in nåt och han sagt till mig att han kanske har cancer så hade jag ställt in det och stöttat han istället. Och jag hade definitivt inte, om jag vetet om det redan innan, medvetet bokat in annat då. Men det är ju bara jag.

Har han rätt i att jag är en egoistisk kärring som bara tänker på mig själv eller hade jag kunnat förvänta mig lite mer av han i detta läget?  

• Svar på tråden Jag väntar på cancerbesked, han väljer sport framför mig?
  • Themis

Han kanske inte har empati till att begripa att det är jobbigt att få ett sånt besked, om han själv har levt helt bekymmerslöst i livet hittills.

En del är odödliga tills det händer dem själva nåt, det är ganska vanligt att tänka så när man är ung.

Men därmed inte sagt att det är okej och jag hade inte tyckt att min partner var nåt att hänga i julgranen om han inte fattade galoppen när jag uttryckligen sa att jag ville ha hans sällskap och stöd för att nåt var jobbigt, oavsett vad det gällde.

Vad kommer du att ångra när du blir gammal? Att du inte städade oftare, eller att du inte satt i solen med en glass oftare?
  • J  a  d  e  d
    Bella Mi skrev 2012-05-12 16:35:08 följande:
    Har han rätt i att jag är en egoistisk kärring som bara tänker på mig själv eller hade jag kunnat förvänta mig lite mer av han i detta läget?  
    Får jag bara fråga en sak.
    Hur kan du möjligtvis tro att han har rätt?

Hoppas du får ett positivt läkarbesked.    
    Jeddan
  • Bella Mi
    Themis skrev 2012-05-12 16:38:54 följande:
    Han kanske inte har empati till att begripa att det är jobbigt att få ett sånt besked, om han själv har levt helt bekymmerslöst i livet hittills.

En del är odödliga tills det händer dem själva nåt, det är ganska vanligt att tänka så när man är ung.

Men därmed inte sagt att det är okej och jag hade inte tyckt att min partner var nåt att hänga i julgranen om han inte fattade galoppen när jag uttryckligen sa att jag ville ha hans sällskap och stöd för att nåt var jobbigt, oavsett vad det gällde.
    Han är inte ung, han är över 50 så tycker han borde kunna ha lite mer livserfarenhet och empati.
  • Bella Mi
    J a d e d skrev 2012-05-12 16:39:55 följande:
    Får jag bara fråga en sak.
    Hur kan du möjligtvis tro att han har rätt?

Hoppas du får ett positivt läkarbesked.    
    Jag tycker inte han har rätt men så fort nåt inte passar han så får jag höra hur dålig jag är, antar att jag med tiden börjat tvivla på mig själv när jag jämt får höra hur hopplöst fel jag är hela tiden. 
  • Kjellgren

Man har olika utgångspunkt i livet och olika synsätt. Han kanske inte orkar ta in att du kan vara sjuk utan förtränger det eller är den sådan som tar tråkiga besked när de kommer och inte vill ta ut något i förväg.

Nu vet jag inte hur länge du behöver vänta på beskedet men visst är det taskigt att inte finnas tillgänglig för dig per telefon.

Det är tufft att vänta på besked, jag vet. Men försök att inte ta ut något i förväg. Det låter som om det är rätt diffus frågeställning enligt din TS (eller också tolkar jag den bara så). Försök att skingra tankarna tills du vet säkert. 

• Qliana

Jag tycker det är en självklarhet att stödja någon, oavsett vem, som genomgår en tuff period. Jag skulle aldrig göra de val han gör.

• Bella Mi
    Kjellgren skrev 2012-05-12 16:43:53 följande:
    Man har olika utgångspunkt i livet och olika synsätt. Han kanske inte orkar ta in att du kan vara sjuk utan förtränger det eller är den sådan som tar tråkiga besked när de kommer och inte vill ta ut något i förväg.

Nu vet jag inte hur länge du behöver vänta på beskedet men visst är det taskigt att inte finnas tillgänglig för dig per telefon.

Det är tufft att vänta på besked, jag vet. Men försök att inte ta ut något i förväg. Det låter som om det är rätt diffus frågeställning enligt din TS (eller också tolkar jag den bara så). Försök att skingra tankarna tills du vet säkert. 
    Frågan är väl egentligen om det anses ok att han inte bryr sig om detta alls utan går ut och roar sig istället.
  • J  a  d  e  d
    Bella Mi skrev 2012-05-12 16:43:41 följande:
    Jag tycker inte han har rätt men så fort nåt inte passar han så får jag höra hur dålig jag är, antar att jag med tiden börjat tvivla på mig själv när jag jämt får höra hur hopplöst fel jag är hela tiden. 
    Jag tycker inte man behöver läsa många rader i din TS för att varningsklockorna ska börja ringa hos mig. Å andra sidan är detta något som verkar drabba många, många kvinnor, åtminstone om man läser på FL. Inte för att det på något sätt förminskar problemet.

Nej du är inte dålig, det är inte ditt fel, du ska inte behöva känna dig kass för att du har det svårt och behöver stöd, och hans respons är att du ska skicka nakenbilder.
    Han låter som ett jävla as. 

Jeddan
  • Themis
    Bella Mi skrev 2012-05-12 16:41:11 följande:
    Han är inte ung, han är över 50 så tycker han borde kunna ha lite mer livserfarenhet och empati.
    Det hade jag aldrig kunnat gissa av den beskrivningen du gav. Max 23 ungefär är vad man tänker om en karl som på allvar föreslår sex som bot mot canceroro och vill att kvinnan ska serva honom med porrbilder- hallå?

Kan han inte ens googla själv eller? Obestämd

Mina fördomar mot sportdårar har däremot ytterligare förstärkts.
    Vad kommer du att ångra när du blir gammal? Att du inte städade oftare, eller att du inte satt i solen med en glass oftare?
  • katalysator

Jag tycker att det låter som att han inte har den blekaste aning om vad han ska säga eller göra, utan kör på att stoppa fingrarna i öronen och ropa "lalalalalalalalalabingo!" Alla människor är inte så bra på att hantera kriser eller stötta andra genom dem, tyvärr.

Svar på tråden Jag väntar på cancerbesked, han väljer sport framför mig?