• Gaytjej

Fått ont i händer och fötter (leder) pga amning?

Ammar just nu mitt andra barn, och precis som förra gången en bit in i amningen så har jag börjat vakna med fötter och händer som gör ont! Ffa fötterna gör påtagligt ont, finns inte en morgon då jag inte noterar det, men bara tills jag rört på mig ett tag, sedan försvinner det onda. Möjligen känner jag mig lite stel under dagen.

Kopplade ihop med med amningen förra gången - kanske mkt pga att jag har en kompis som faktiskt fick riktigt rejäla reumatiska besvär pga sin amning, och när jag slutade amma efter 8-9 månader så försvann också det onda (och istället kom finnar som ett brev på posten! Vilket ju också verkade ha en hormonell koppling.. Men hellre finnar en ont i leder..!)

Någon som hört om något liknande?! 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Svar på tråden Fått ont i händer och fötter (leder) pga amning?
  • Mandy1981

vet inte men hoppas det, för då finns det både för dig och för mig en chans att det går över. ammar oxå och har fått rejäla reumatiska besvär sedan 8 månader tillbaks, lederna är varma, jätte svullna och gör otroligt ont , varenda minut. är helt slut pga det, och det som ensamstående med 2 barn på heltid. nåja som sagt så hoppas jag på en koppling mellan amning och det, ska träffa en reumatolog på tisdag för första gången, tog ju bara 8 månader innan de tig mig på allvar.

• SecretFlower

Provat dricka mycket vatten?
    Amningen torkar ju ut kroppen och iallafall jag får ont i ledera i händerna och fötterna då.

• narie24

Jag fick också ont i lederna när jag ammade dottern. Kunde vakna av det på nätterna :(. Knän, handleder osv. Det kunde göra rejlt ont. Om jag minns rätt var det nig värst runt 4-5 månader. Sen slutade jag amma efter 6 mån och besvären försvann. Nu med sonen ammade jag tyvärr bara i tre mån och hann inte känna av ngn värk.

• Gaytjej

Tror faktiskt inte att jag får i mig tillräckligt med vätska, så jag ska prova att öka på det intaget!

Mandy1981 - min kompis som fick stora besvär blev inte heller tagen på allvar först, men nu har hon fått hjälp och mår mkt bättre. Jag tror dock att hon får gå på ständig medicinering nu, kortison mm? Hennes reumatism dök upp redan i graviditeten (sin andra gravidtet, hon hade bara lite besvär under första + under första amningen), kom ihåg att hon behövde hjälp att skruva av korkar på pet-flaskor t ex och hon blev riktigt  dålig sedan när hon ammade. Hoppas du inte har det lika jobbigt som hon, hon hade riktigt, riktigt ont i hela kroppen =/

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • santana01

Vad intressant, jag har också haft onda leder som börjar bli bättre allteftersom amningen minskar. Trodde det var krämpor efter graviditeten eller som hade med sömnbrist att göra, har aldrig tänkt på att det kunde bero på amningen.
    Tack! 

• Rainbow Dash

Hade också ont i fötter och händer, särskilt i fingrarna. Gick till vc och de sa att det mest troligen är foglossning som ger de symptomen. Jag kommer ej ihåg om jag hade det som gravid men nu när jag inte har ammat på nästan ett år är nästan all värk borta men fortfarande har jag ont i fingrarna. Borde kanske gå till vc igen.

• Mandy1981

ja jag har det tyvärr riktig illa, har ont så jag gråter en del, kan knappt gå eller lyfta mm. känns som man går runt med brutna ben, och det blir bara fler. är helt slut och orkeslös pga det, hoppas jag får hjälp nu. klarar inte länge till, måste ju kunna ta hand om barnen, söka jobb. vem i hela världen ska anställa mig i detta skick???

• beijer

hej 
    jag fick oxå så som ni  men d visar sig att jag har reumatism  dem tog inte mig heller mig på allvar.. men till slut tog dem prov och visade positivt på reumatism.. vanligt att reumatism bryter ut efter förlossningen o man mår skit,..
    oftast mår man bra undeer gravititeten.. d gjorde jag dem första månaderna.. slutet var ett helvete.. men kan varit kylan...
    idag är min dotter 3 månader på lördag och jag ammar och äter kortison.. känner knappt någon värk dem senastec dagarna underbart..

stå på er och kolla upp er värk så ni får hjälp....

ursäkta stavning och lite huller om buller i bokstäverna.. jag ammar och skriver med fel hand =) 

• sagofröken

Jag hade likadant. Både i slutet av graviditeten och när barnet var fött. Trodde också det var foglossning men fick först diagnos karpaltunnelsyndtom och sedan morbus de quervain i händerna, fötterna troddes vara kollapsade fotvalv. Händerna skulle opererats nu i våras, men efter att ha läst mååånga trådar här på FL och frågat massor med andra mammor bestämde jag mig för att avboka operation och avvakta. Kontaktade en naprapat istället, fick små övningar för händerna och bytte ut alla platta skot till riktigt bra löpardojor. Nu är dottern 16 mån och både mina händer och fötter är typ 95% återställda! Trots att jag fortfarande ammar ganska mycket. Kanske också spelar roll att jag äntligen gått ner alla gravkilon... Vill bara säga att det KAN bli bättre 'av sig självt', jag hade verkligen skitont och trodde att jag aldrig skulle vara smärtfri igen...

Svar på tråden Fått ont i händer och fötter (leder) pga amning?