• Brommafru

Kan man tvätta gosedjuret?

Med risk för att kvala in under kategorin "Dumma Frågor"...

Våran 2-åriga dotter har en gosetiger (vet inte exakt vad han är gjord av, men inget avancerat material - ett vanligt stoppat tygdjur alltså) som hon fick när hon var bäbis, och som hon älskar mer än något annat på denna jord. Tigern är med överallt, och ser nu följaktligen ut därefter. Lortig, luggsliten och i ärlighetens namn ganska läbbig!

Min undran är nu om man riskerar att förstöra denna heliga tiger genom att tvätta den?
    Förstår att den troligen inte överlever tvättmaskinen, jag tänker snarare handtvätt..men då drog en arbetskompis nån historia om hur hon hade tvättat sitt barns gosedjur, och det möglade inifrån och fick slängas!

Tvättanvisningarna på lappen är sedan länge bortgosade..

Ni som har barn som också har en älskad snutte eller goseklenod förstår kanske - om något händer tigern är katastrofen ett faktum.

Så.. kan man tvätta gosedjur som Tiger på ett säkert sätt? Skäms

(ja, jag menar allvar).
    Double facepalm. When one facepalm just doesn´t cut it.
  • Svar på tråden Kan man tvätta gosedjuret?
  • GulTussilago

Är han helmjuk eller har han som stenar/småkulor inuti?

Jag har tvättat vissa av mina barns mjukisar med bra resultat. Brukar använda tvättpåse.
    De brukar torka ganska fort. Man kan ju ha dem på ett torrt och varmt ställe ett par dagar, speciellt om det är ett stort mjukisdjur.

• pigglet

Jag kastar in gosedjur i tvättmaskinen - de blir hur fräscha som helst.
    Det som är risken är att barnet inte accepterar sin älskade tiger sedan, när den luktar helt annars. Ganska vanligt.

Därför har vi sett till att ha flera uppsättningar. Se om du kan hitta en till likadan, som du smyger till dottern parallellt med den gamla. När båda duger så passar du på att tvätta den gamla.   

• mammamia78

Jag har tvättat flera liknande gosedjur i tvättmaskinen på handtvättsprogrammet o sedan lagt den på tork o det har funkat utmärkt! Inget mögel bara ett rent gosedjur!! Undrar vad d var för gosedjur som möglar inifrån... :-/

• Lena

Den ser ganska liten ut. Tvätta du den i handfatet och torka den sen på elementet.

• Loriyana

Min dotter har en älskad björn som hon inte kan sova utan. Den blir rätt läbbig emellanåt och behöver verkligen tvättas då och då. Jag brukar lägga nallen i ett örngott och knyta, sedan tvättar jag den i maskinen i en rätt skonsam tvätt.

Dottern blir alltid fullständigt VANSINNIG på mig när detta sker...men men...det är ett nödvändigt ont.  

• spökplumpen

Jag kör gossedjur i maskinen på 40 grader och låg centrifugering. Använder bara lite tvättmedel och inget sköljmedel. Beroende på vad det står på tvättlapparna så åker de antingen in i tumlaren på låg värme eller så får de sitta på torkställningen i en dag eller två.

• Brommafru

Tusen tack för era svar!! {#emotions_dlg.flower}

GulTussilago skrev 2012-05-12 20:54:15 följande:
    Vilken fin bild förresten ser ut som att han sitter och tittar ut och drömmer sig bort
    Hehe visst är den, det var lite därför jag tog den där bilden..han ser så förnöjd ut där i solen
  • Regnig måndag

Ett tips från en beprövad medsyster till en annan.

Använd lite och helst oparfymerat tvättmedel och inget sköljmedel alls.
    Bara det att gosedjuret inte luktar surt längre kan få det förhärdade lilla barnet att bli upprörd över elaka mammas stolleprov.

Och det viktigaste: tvätta i smyg, mitt i natten eller annan tidpunkt så barnet inte saknar det. Skyll på att du råkade tappa den i en vattenpöl, diskhon eller vad som. För husfridens skull.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Brommafru
    Regnig måndag skrev 2012-05-12 21:01:31 följande:
    Ett tips från en beprövad medsyster till en annan.

Använd lite och helst oparfymerat tvättmedel och inget sköljmedel alls.
    Bara det att gosedjuret inte luktar surt längre kan få det förhärdade lilla barnet att bli upprörd över elaka mammas stolleprov.

Och det viktigaste: tvätta i smyg, mitt i natten eller annan tidpunkt så barnet inte saknar det. Skyll på att du råkade tappa den i en vattenpöl, diskhon eller vad som. För husfridens skull.
    Hahaha yep, detta kommer att behöva göras med list och i största hemlighet
    Jag råkade nämna vid ett tillfälle att Tiger kanske skulle få åka en liten stund i tvättmaskinen, och den svarta och lätt mordiska blick jag fick till svar går inte att beskriva... End of that discussion, så att säga Cool

Jag hoppas som sagt att hon accepterar den sen, parfymfritt tvättmedel är givet, men bara det faktum att Tiger ser annorlunda ut kan nog orsaka viss skepsis är jag rädd..
  • Brommafru
    mammamia78 skrev 2012-05-12 20:53:03 följande:
     Undrar vad d var för gosedjur som möglar inifrån... :-/
    En Sankt Bernhardshund
  • Regnig måndag
    Brommafru skrev 2012-05-12 21:06:04 följande:
    Hahaha yep, detta kommer att behöva göras med list och i största hemlighet
    Jag råkade nämna vid ett tillfälle att Tiger kanske skulle få åka en liten stund i tvättmaskinen, och den svarta och lätt mordiska blick jag fick till svar går inte att beskriva... End of that discussion, så att säga Cool

Jag hoppas som sagt att hon accepterar den sen, parfymfritt tvättmedel är givet, men bara det faktum att Tiger ser annorlunda ut kan nog orsaka viss skepsis är jag rädd..
    Lycka till säger jag bara!

Det är när de blängt på mig, mycket misstänksamt, som jag dragit till med nödlögnen att jag råkade tappa gosedjuret i diskhon och därför ändrades färgen något.  Jag menar, herregud, vem överlever en tur i tvättmaskinen?

Jag är 100% mot lögner i vanliga fall men det här är en fråga om liv eller död ungefär och då är sånt tillåtet!
  • Brommafru
    pigglet skrev 2012-05-12 20:53:02 följande:
    Därför har vi sett till att ha flera uppsättningar. Se om du kan hitta en till likadan, som du smyger till dottern parallellt med den gamla. När båda duger så passar du på att tvätta den gamla.   
    Mycket klokt. Jag har sökt efter en likadan tiger, men hittills utan framgång..
  • Regnig måndag

Men du, den där arbetskamraten, kan det ha varit länge sedan?

Jag vet att man förr i tiden fyllde mjukdjur med träsull (fint träspån) och det skulle kunna förklara varför det möglade...

• pigglet
    Brommafru skrev 2012-05-12 21:12:17 följande:
    Mycket klokt. Jag har sökt efter en likadan tiger, men hittills utan framgång..
    Finns det någon lapp kvar med tillverkaren? Så går det googla.
    Kollade just tradera, men inget där. Du kan alltid prova lägga en förfrågan här på fl, själv skickade jag en elefant till någon som gjorde en efterlysning här. Ofta ligger ju de där gosedjuren bara i högar hemma. 
  • mammamia78

Dottern 7år köpte sig ett gosedjur på skolans loppis häromdagen jag sa att den måste åka tvättmaskin innan den hamnar i sängen. Hon har numer börjat acceptera det att de ska tvättas men förr fick d ske i smyg men d var aldrig problem m lukt lr så iaf.

• principessan

Jag tvättar alla nallar i maskin 40 grader och tumlar varmt! Går ju kallt med
    Men tar ju tid. Att det möglar är ju för att man inte fått den torr. Jag tvättar även de med kulor i!

• GulTussilago
    principessan skrev 2012-05-12 22:06:15 följande:
    Jag tvättar alla nallar i maskin 40 grader och tumlar varmt! Går ju kallt med Men tar ju tid. Att det möglar är ju för att man inte fått den torr. Jag tvättar även de med kulor i!

Jag tvättar oxå de med kulor i, de verkar torka snabbare.
  • skogsvitter

Vissa blir ju helt klart förstörda av maskintvätt (har själv lyckats med den bedriften) så är man osäker och i synnerhet när det är ett så litet gosedjur skulle jag hellre handtvätta. Det är ju inte särskilt jobbigt när det är en så liten. Och sedan låta hängtorka. Jag handtvättar numera alltid gosedjuren, för som sagt, skulle de råka bli förstörda så är ju katastrofen ett faktum.

Vad har man för märkligt tåliga gosedjur som tål torktumling??? Det gör då rakt inga av våra.

Svar på tråden Kan man tvätta gosedjuret?