• Night Angel

    Triangeldrama :(

    Fick hem tre dvärg papegojor igår av en man som inte längre ville ha dom kvar...
    Det är en hane och2 honor. Märker redan nu hur fel det är för dom tillsammans..hane och en av honorna lever som par  precis som den här fågel arten gör.De har sitt egna kryp in holk som de sover i..tro de är på G att häcka så småningom...
    Hanen är som en hök i detta kryp in och tillåter inte  honan som är utanför komma nära..hon försöker och försöker men får nobben.
    Jag märkte detta ganska snart efter vi fick dom igår så jag gjorde ett till krypin av en kartong och la bomullstussar i..'För att den hona som är utanför ska ha något eget krypin att gömma sig i ..Har studerat henne och hon har kikat in i kartongen nån gång men inte gått in men hoppas det kommer..
    Hon sover ensam på en pinne och ser så ensam ut medans de andra två har varandra..
    Nu är frågan om hon verkl
    igen mår bra av  detta eller om v
    i ska ta bort henne ifrån dom andra ,sätta ut henne som skänkes men kravet då är att de måste ha en ensam hane till henne eller om man ska skaffa en hane till..Funkar det att ha två hanar i samma bur med 2 honor?  Hur hade ni gjort?


    DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden Triangeldrama :(
  • Night Angel

    ingen som har nåt svar?


    det finns ingen väg till lyckan.den finns i ditt inre!
  • nobilis

    Ta bort holken och kartongen till att börja med. Varför har du holk ?  Holken triggar igång häckningen. Risken är stor att den ensamma fåglen blir ihjälslagen av paret om de börjar lägga ägg.
    Ska du häcka ska du dessutom mata upp paret minst 6 v innan holk insättes till dom.
     

    Inred buren med naturgrenar istället. Bra sysselsättning till dom. 

    Flytta runt mat o vattenskålar dagligen så de får leta efter maten. Du kan även gömma maten i tex tomma toarullar, under gräs osv.

    Plocka in grönt utifrån nu och ge dom, både mat o sysselsättning.

    Jag skulle sälja den ensamma fåglen till någon istället för att ha det som det är nu.

         

Svar på tråden Triangeldrama :(