• Coriander

Aktiviteter till en 6 veckors bebis??

Mitt barn är precis fyllda 6 veckor. Hon är vaken mesta delen av dygnet och kräver mycket uppmärksamhet. Hon gillar också aktivitetsmattan som har diverse funktioner, men trivs inte där mer än max 30 minuter om dagen. Nu undrar jag hur jag ska kunna underhålla henne hela dagarna? Hur har ni andra föräldrar aktiverat era barn i denna tidiga ålder? 

Problemet är väl att hon inte vill vara still en enda sekund, utan älskar att vara i rörelse nästan konstant... något som varken bärsele/sjal löst hittills då hon inte trivs i dessa alls. I sittern blir hon uttråkad lätt och om jag försöker hålla henne i famnen och typ läsa någon bok åt henne vill hon istället klättra omkring och försöka upptäcka världen.

Visst finns det olika typer av aktivitetsleksaker i affärerna, men det står ju på dem att de är oftast från 3+ eller 6+ månader. Vad betyder egentligen dessa ålders rekomendationer? Kan en bebis på några veckor få någon underhållning av sådana leksaker som är konstruerade för lite äldre barn?

Tack på förhand för alla förslag och idéer!  

• Svar på tråden Aktiviteter till en 6 veckors bebis??
  • Run to the hills

Oj, spontant undrar jag om du måste underhålla henne. Hon är fortfarande så liten och borde inte ha så höga krav på omvärlden. Jag kan själv känna igen mig i det du skriver men för min del handlade det nog mer om att JAG var uttråkad.

Sjunga sånger är bra, då kan ni titta på varandra och knyta an.

Annars är mitt tips att ha ett litet ärende varje dag. Typ att gå och handla lite mjölk eller träffa en kompis. Då går dagen snabbare och det känns mindre enformigt!

• Ema86

ja funderar oxå... en sån liten är ju inet så rörlig att "klättra omkring"

bär runt, sjung o prata ... låt henne titta på olika saker...      ligga på olika ställen .. titta i himlen från vagnen .. 

• lightfish

Spontant så låter det som om din bebis är stressad och inte kan komma till ro... I den åldern ska de i princip gilla att bara ligga rakt upp och ner eller vara nära mamma eller pappa.

• Mary Jo

oj,jag aktiverar inte min 8 veckors mer än att han nu i dagarna har börjat ligga i babygymmet 10 minuter kanske 2 ggr om dagen. prata,sjung,gå omkring.. känns som att dom inte behöver så mkt mer..

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Rachele

Jag har en som snart blir 3 månader och inte aktiverar jag min lilla så intensivt som du verkar göra, vi bara är och har jämt göra att lära känna varandra. Vi sjunger och går på babysång 1ggr/v. Lekgymmet är roligt i några minuter sen byter vi och gör annat en stund. Babymassagegrupp går vi i mest för min skull som min lilla gillar med och vi badar ibland. Det som återkommer varje dag är kort promenad på förmiddagarna och långpromenad på eftermiddagarna. Läsa tror jag min är för liten för men det tar vi in senare när behållningen av det kommer.ibland bara myser vi en hel dag men som nån sa en grej varje dag är väl bra men vid 6v behövs inte så stor stress på aktiviteter för barn utan satsa på lugn och harmoniskt barn

• Toppen9

Sitta med bebis lutad mot benen så att ni har ansiktena mot varandra och prata/göra miner är också en sak men kan göra
    Men jag håller även med att man inte ska överaktivera småttingarna.

• Lena

När hon ligger ner är det på mage eller rygg? Att ligga på mage är ofta mer spännande.

Jag aktiverar inte min dotter på drygt tre månader så mycket.

• Coriander

Detta är verkligen inget som jag själv skulle ha hittat på. Sköterskan och läkaren på BVC förra veckan förundrades också över hennes skarpa blick, att hon ler och jollrar lite redan, är extremt kontaktsökande, håller sitt eget huvud uppe och rör sig enligt dem mognare än snittet i denna ålder. Läkaren hade en teori om att hon är så väl utvecklad redan, då hon gick över med drygt 2 veckor. Hon är också större än genomsnitts barn i denna ålder och växer enligt läkaren i snabbare takt. Allt står skrivet dessutom i hennes BVC journal, tror knappast att de skulle hitta på sådant där.

Jag var ju beredd på att barnet skulle vilja se på saker, sitta i min famn långa stunder och tycka om att bara titta på varandra och att jag pratar med henne. Det är ju vad jag läst om att barn i hennes ålder gör. Men hon trivs verkligen inte med det, utan börjar gny och gråta.

Hon flaskmatas och äter mycket bra. Hon sover på nätterna 5-8 timmar oftast vaknar hon en gång under natten och då byter vi blöja och matar. På dagen sover hon med mig 3 timmar. Hon har alltså en bra dygnsrytm som vi alla trivs med. Men det är just de där timmar hon är vaken och inte vill sitta i famnen och "prata" med mig som är problemet. Jag är INTE uttråkad alls, utan har fullt upp hela dagarna. Jag älskar att vara hemma med henne och ta hand om hemmet, så detta med att hitta aktiviteter är inget som JAG behöver, utan tydligt något som hon vill ha.

• 20082011
    Coriander skrev 2012-05-13 08:39:33 följande:
    Detta är verkligen inget som jag själv skulle ha hittat på. Sköterskan och läkaren på BVC förra veckan förundrades också över hennes skarpa blick, att hon ler och jollrar lite redan, är extremt kontaktsökande, håller sitt eget huvud uppe och rör sig enligt dem mognare än snittet i denna ålder. Läkaren hade en teori om att hon är så väl utvecklad redan, då hon gick över med drygt 2 veckor. Hon är också större än genomsnitts barn i denna ålder och växer enligt läkaren i snabbare takt. Allt står skrivet dessutom i hennes BVC journal, tror knappast att de skulle hitta på sådant där.

Jag var ju beredd på att barnet skulle vilja se på saker, sitta i min famn långa stunder och tycka om att bara titta på varandra och att jag pratar med henne. Det är ju vad jag läst om att barn i hennes ålder gör. Men hon trivs verkligen inte med det, utan börjar gny och gråta.

Hon flaskmatas och äter mycket bra. Hon sover på nätterna 5-8 timmar oftast vaknar hon en gång under natten och då byter vi blöja och matar. På dagen sover hon med mig 3 timmar. Hon har alltså en bra dygnsrytm som vi alla trivs med. Men det är just de där timmar hon är vaken och inte vill sitta i famnen och "prata" med mig som är problemet. Jag är INTE uttråkad alls, utan har fullt upp hela dagarna. Jag älskar att vara hemma med henne och ta hand om hemmet, så detta med att hitta aktiviteter är inget som JAG behöver, utan tydligt något som hon vill ha.
    Det här är familjeliv, då är det genast något konstigt om man inte passar in exakt i normerna  

Grattis till en välutvecklad tjej, det är säkert inget fel med henne alls.

Sjunga sånger är bra, sätta på barnmusik och dansa tyckte en av mina var roligt i den åldern, gå runt och titta på saker i huset, titta i spegeln, prassla med påsar tillsammans. Ha lite olika "stationer" i huset, t.ex. lekmatta, babygym, vagnen, vi har en fåtölj man kan gunga i, den var rogivande att sitta i tillsammans osv. Tror absolut att hon kan ha glädje av "3 månaders" leksaker, t.ex. ligga på en filt med dom framför om hon redan kan lyfta huvudet.
    Runt 8 veckor är det ju en "utvecklingsfas" och om du gick över 2 veckor kanske hon redan är inne i den.
  • Coriander
    Toppen9 skrev 2012-05-13 08:15:58 följande:
    Sitta med bebis lutad mot benen så att ni har ansiktena mot varandra och prata/göra miner är också en sak men kan göra
    Men jag håller även med att man inte ska överaktivera småttingarna.
    Precis så gör vi varje dag... skulle tippa på att hon trivs så kanske max. 20 minuter åt gången, sen börjar hon röra på sig och gny. 
    Lena skrev 2012-05-13 08:18:31 följande:
    När hon ligger ner är det på mage eller rygg? Att ligga på mage är ofta mer spännande.

Jag aktiverar inte min dotter på drygt tre månader så mycket.
    Hon gör både och. Men på mage börjar hon gråta redan efter några minuter. Hon håller då huvudet uppe hela tiden och tittar omkring, sparkar med båda benen och håller dom också uppe ibland och armarna gör rörelser fram och tillbaka, som jag sett att hennes kusin gjorde i dryga 5 månaders ålder. På rygg trivs hon max 15 minuter åt gången, sen börjar hon gny och tycka det är tråkigt. 
    lightfish skrev 2012-05-13 07:35:42 följande:
    Spontant så låter det som om din bebis är stressad och inte kan komma till ro... I den åldern ska de i princip gilla att bara ligga rakt upp och ner eller vara nära mamma eller pappa.
    Ja, jag trodde ju som sagt att barnet skulle tycka om att ligga mesta delen av dagen... men oj vad fel jag hade. Jag är själv som person väldigt lättstressad - alltid varit det sedan jag var väldigt liten (enligt min mamma, redan som småbebis blev jag oerhörd stressad av vissa situationer). Jag stressade också rätt mycket under graviditeten. Kan sådant ärvas eller kan stress under graviditet påverka barnet, så att hon blir stressad efter födsel? Vad gör man åt saken då?
  • Mother of 4

Vår dotter var tidig och med redan som 6 veckors. Väldigt speciell om jag jämför med de andra barnen jag har och hon är fortfarande intelligent och high need. Hon satt tidigt själv utan stöd när de andra i mammagruppen låg platta som fiskar. Pratade väldigt tidigt. Innan året.

Hon älskade att titta på rinnande vatten ur kranen samt ligga på skötbordet under en mobil med lite figurer medans man masserade benen och magen med lite olja.

Sen gillade hon en Fischer price gunga med mobil som hade fågelljud och snurrade.

Sjunga sånger och bläddra i pekböcker fascinerade henne tidigt. Från ca 8 veckor satt hon helt inne i böckerna.

Hon hatade att ligga i famnen om man inte gick runt.

• Jojjanna

Alla barn är verkligen olika. Min dotter är 8 veckor och hon är nöjd långa stunder av att ligga i babygymmet. Där "pratar" hon med både rösten och kroppen, hon har en liten spegel strax ovanför huvudet och den är hon väldigt intresserad av.

Babysittern placerar vi på köksbordet så att hon kan vara med under matlagning och när vi äter. Hon är nöjd med det och ler med hela ansiktet när man kommer fram och pratar med henne.

Sen plötsligt kan hon vända bort blicken och ibland börjar hon gnälla lite och det tolkar vi som att hon är överstimulerad. Då låter vi henne komma upp i famnen

då får hon vila och somnar ganska fort efter ett sådant "aktiveringspass".

• Coriander
    20082011 skrev 2012-05-13 08:49:20 följande:
    Det här är familjeliv, då är det genast något konstigt om man inte passar in exakt i normerna  

Grattis till en välutvecklad tjej, det är säkert inget fel med henne alls.

Sjunga sånger är bra, sätta på barnmusik och dansa tyckte en av mina var roligt i den åldern, gå runt och titta på saker i huset, titta i spegeln, prassla med påsar tillsammans. Ha lite olika "stationer" i huset, t.ex. lekmatta, babygym, vagnen, vi har en fåtölj man kan gunga i, den var rogivande att sitta i tillsammans osv. Tror absolut att hon kan ha glädje av "3 månaders" leksaker, t.ex. ligga på en filt med dom framför om hon redan kan lyfta huvudet.
    Runt 8 veckor är det ju en "utvecklingsfas" och om du gick över 2 veckor kanske hon redan är inne i den.
    Mother of 4 skrev 2012-05-13 08:51:59 följande:
    Vår dotter var tidig och med redan som 6 veckors. Väldigt speciell om jag jämför med de andra barnen jag har och hon är fortfarande intelligent och high need. Hon satt tidigt själv utan stöd när de andra i mammagruppen låg platta som fiskar. Pratade väldigt tidigt. Innan året.

Hon älskade att titta på rinnande vatten ur kranen samt ligga på skötbordet under en mobil med lite figurer medans man masserade benen och magen med lite olja.

Sen gillade hon en Fischer price gunga med mobil som hade fågelljud och snurrade.

Sjunga sånger och bläddra i pekböcker fascinerade henne tidigt. Från ca 8 veckor satt hon helt inne i böckerna.

Hon hatade att ligga i famnen om man inte gick runt.
    Vilka bra tips - STORT TACK! Ska prova dessa nästa gång hon börjar bli orolig och inte vill vara still. Precis som ni beskriver era barn är vår tjej också. Det där med att hata ligga i famnen om man inte går runt passar mycket väl in på tjejen. Hon vill alltid typ sitta upp eller ligga på mina ben som är upphöjda.. men att ligga ner och stilla är inget hon vill göra. Verkligen underbart att läsa att det finns fler där ute som haft denna typ av barn. Hjärta
    Jojjanna skrev 2012-05-13 08:55:30 följande:
    Alla barn är verkligen olika. Min dotter är 8 veckor och hon är nöjd långa stunder av att ligga i babygymmet. Där "pratar" hon med både rösten och kroppen, hon har en liten spegel strax ovanför huvudet och den är hon väldigt intresserad av.

Babysittern placerar vi på köksbordet så att hon kan vara med under matlagning och när vi äter. Hon är nöjd med det och ler med hela ansiktet när man kommer fram och pratar med henne.

Sen plötsligt kan hon vända bort blicken och ibland börjar hon gnälla lite och det tolkar vi som att hon är överstimulerad. Då låter vi henne komma upp i famnen
    då får hon vila och somnar ganska fort efter ett sådant "aktiveringspass".
    Precis det där klarar hon inte av långa stunder. Hon blir väldigt fort uttråkad i babysittern. Har provat att ha henne sittande i den på köksbordet när jag diskat, lagat mat osv. Men hon börjar gråta så fort jag inte kommunicerar direkt med henne rakt framför sittern eller om hon inte har någon leksak att titta på. Sova gör hon inte mer än det jag berättade om tidigare... hon vill inte somna och varje gång hon ska sova (middag eller natt) är det lite av en kamp. Men att somna spontant bara rakt upp och ned - det gör hon inte.

Vill vara tydlig med att det inte är jag som vill aktivera henne, utan vill försöka svara på de behov som hon helt klart har. Jag var inte förbered på detta, men nu är situationen denna. Jag vet att hon inte är sjuk eller överstimulerad... hon gråter när det inte händer saker, men blir nöjd så fort hon får "göra" något. 
  • Mary Jo
    Coriander skrev 2012-05-13 08:51:56 följande:
    Precis så gör vi varje dag... skulle tippa på att hon trivs så kanske max. 20 minuter åt gången, sen börjar hon röra på sig och gny. 

Hon gör både och. Men på mage börjar hon gråta redan efter några minuter. Hon håller då huvudet uppe hela tiden och tittar omkring, sparkar med båda benen och håller dom också uppe ibland och armarna gör rörelser fram och tillbaka, som jag sett att hennes kusin gjorde i dryga 5 månaders ålder. På rygg trivs hon max 15 minuter åt gången, sen börjar hon gny och tycka det är tråkigt. 

Ja, jag trodde ju som sagt att barnet skulle tycka om att ligga mesta delen av dagen... men oj vad fel jag hade. Jag är själv som person väldigt lättstressad - alltid varit det sedan jag var väldigt liten (enligt min mamma, redan som småbebis blev jag oerhörd stressad av vissa situationer). Jag stressade också rätt mycket under graviditeten. Kan sådant ärvas eller kan stress under graviditet påverka barnet, så att hon blir stressad efter födsel? Vad gör man åt saken då?
    Men 20 minuter åt gången för en sånt litet barn är ju länge! Det är inte en kort stund. Min son kanske ligger så i max 10 minuter innan han börjar gny och låta.

Min äldsta dotter gillade inte magläge,gjorde aldrig. Hade henne då och då på mage men hon lärde sig fort att rulla runt,det gick lixsom inte att göra någonting åt saken:P ..  Min son gör också så,sparkar med benen och rör armarna,det är någonting dom börjar med vid 7-8 veckor ungefär  

Det går nog inte att göra så mycket år saken. Hon vill helt enkelt bli aktiverad mycket,som min äldsta dotter,gå,vagga,prata,sjung,babymassage kan ju vara kul,babygym,sitta i din famn  det blir bättre! tror jag
  • Mary Jo

ja,båda mina barn gillar att ligga på skötbordet och kolla in mobilen! 

Svar på tråden Aktiviteter till en 6 veckors bebis??