20082011 skrev 2012-05-13 08:49:20 följande:
Det här är familjeliv, då är det genast något konstigt om man inte passar in exakt i normerna
Grattis till en välutvecklad tjej, det är säkert inget fel med henne alls.
Sjunga sånger är bra, sätta på barnmusik och dansa tyckte en av mina var roligt i den åldern, gå runt och titta på saker i huset, titta i spegeln, prassla med påsar tillsammans. Ha lite olika "stationer" i huset, t.ex. lekmatta, babygym, vagnen, vi har en fåtölj man kan gunga i, den var rogivande att sitta i tillsammans osv. Tror absolut att hon kan ha glädje av "3 månaders" leksaker, t.ex. ligga på en filt med dom framför om hon redan kan lyfta huvudet.
Runt 8 veckor är det ju en "utvecklingsfas" och om du gick över 2 veckor kanske hon redan är inne i den.
Mother of 4 skrev 2012-05-13 08:51:59 följande:
Vår dotter var tidig och med redan som 6 veckors. Väldigt speciell om jag jämför med de andra barnen jag har och hon är fortfarande intelligent och high need. Hon satt tidigt själv utan stöd när de andra i mammagruppen låg platta som fiskar. Pratade väldigt tidigt. Innan året.
Hon älskade att titta på rinnande vatten ur kranen samt ligga på skötbordet under en mobil med lite figurer medans man masserade benen och magen med lite olja.
Sen gillade hon en Fischer price gunga med mobil som hade fågelljud och snurrade.
Sjunga sånger och bläddra i pekböcker fascinerade henne tidigt. Från ca 8 veckor satt hon helt inne i böckerna.
Hon hatade att ligga i famnen om man inte gick runt.
Vilka bra tips - STORT TACK! Ska prova dessa nästa gång hon börjar bli orolig och inte vill vara still. Precis som ni beskriver era barn är vår tjej också. Det där med att hata ligga i famnen om man inte går runt passar mycket väl in på tjejen. Hon vill alltid typ sitta upp eller ligga på mina ben som är upphöjda.. men att ligga ner och stilla är inget hon vill göra. Verkligen underbart att läsa att det finns fler där ute som haft denna typ av barn.

Jojjanna skrev 2012-05-13 08:55:30 följande:
Alla barn är verkligen olika. Min dotter är 8 veckor och hon är nöjd långa stunder av att ligga i babygymmet. Där "pratar" hon med både rösten och kroppen, hon har en liten spegel strax ovanför huvudet och den är hon väldigt intresserad av.
Babysittern placerar vi på köksbordet så att hon kan vara med under matlagning och när vi äter. Hon är nöjd med det och ler med hela ansiktet när man kommer fram och pratar med henne.
Sen plötsligt kan hon vända bort blicken och ibland börjar hon gnälla lite och det tolkar vi som att hon är överstimulerad. Då låter vi henne komma upp i famnen
då får hon vila och somnar ganska fort efter ett sådant "aktiveringspass".
Precis det där klarar hon inte av långa stunder. Hon blir väldigt fort uttråkad i babysittern. Har provat att ha henne sittande i den på köksbordet när jag diskat, lagat mat osv. Men hon börjar gråta så fort jag inte kommunicerar direkt med henne rakt framför sittern eller om hon inte har någon leksak att titta på. Sova gör hon inte mer än det jag berättade om tidigare... hon vill inte somna och varje gång hon ska sova (middag eller natt) är det lite av en kamp. Men att somna spontant bara rakt upp och ned - det gör hon inte.
Vill vara tydlig med att det inte är jag som vill aktivera henne, utan vill försöka svara på de behov som hon helt klart har. Jag var inte förbered på detta, men nu är situationen denna. Jag vet att hon inte är sjuk eller överstimulerad... hon gråter när det inte händer saker, men blir nöjd så fort hon får "göra" något.