• Anonym (medarbetaren)

Hjälp, fantasibrist. Samarbetsövningar.

Hej.

Vi har apt på onsdag och vår chef låter var och en i gruppen ansvara för ett varsitt och nu är det min tur, tanken är att vi då ska ägna oss åt samarbetsövningar. Men jag har total fantasibrist och kommer inte på någon bra. Jag har googlat men de som är där riktar sig ofta till så stora grupper.

Jag söker nu någon bra och rolig samarbetsövning anpassad för fem personer och tiden vi har avsatt är ca en timma. Någon som har några bra förslag?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Hjälp, fantasibrist. Samarbetsövningar.
  • Ramborg

Två och två, den ena får en bild som han sen ska beskriva för den andra som ska rita den på ett papper. De ska sitta rygg mot rygg så de inte ser kroppsspråket. Övningen ska visa hur svårt det är att kommunicera med enbart ord.

Den ena sitter med papper och penna och ögonbindel. Den andra får se vad han ritar men inte röra. Ska få honom att rita av en bild som den andra ser. Här är det lämpligt med en streckgubbe eller liknande, alltså lagom detaljlös bild, annars blir det väldigt svårt.

42.
  • Anonym (medarbetaren)
    Ramborg skrev 2012-05-13 08:40:48 följande:
    Två och två, den ena får en bild som han sen ska beskriva för den andra som ska rita den på ett papper. De ska sitta rygg mot rygg så de inte ser kroppsspråket. Övningen ska visa hur svårt det är att kommunicera med enbart ord.

Den ena sitter med papper och penna och ögonbindel. Den andra får se vad han ritar men inte röra. Ska få honom att rita av en bild som den andra ser. Här är det lämpligt med en streckgubbe eller liknande, alltså lagom detaljlös bild, annars blir det väldigt svårt.
    Åh tack, det här kommer jag absolut att använda. :)

Finns fler förslag? Ska försöka fylla en hel timma så kanske två-tre olika övningar blir lagom. Finns det någon övning som visar på vikten av samarbete eller kommunikation eller hur lätt missförstånd kan uppstå om det är brister i kommunikationen?
Svar på tråden Hjälp, fantasibrist. Samarbetsövningar.