• ZuMa

När har era barn slutat gå på fritids?

Vid vilken ålder slutade ditt barn att gå på fritids? Hur länge behövde han/hon klara sig själv efter skolan?

• Svar på tråden När har era barn slutat gå på fritids?
  • Nina 566

Det beror nog helt på barnet. Vissa är mogna för att vara hemma själv, andra inte.

Vi tänker nog ha fritids till 3:an, sedan så kommer han att få gå hem själv.    

• Dr Mupp

Här finns fritids bara till och med tredje klass. Efter det får barnen helt enkelt gå hem efter skolan.

Personligen tycker jag inte det känns helt OK att min dotter ska vara hemma hela eftermiddagarna/kvällarna själv om ett år. (både jag och pappan har långa dagar.) Vet inte hur vi ska lösa det. Dottern är absolut inte mogen för att själv gå igenom hela stan, korsa flera huvudleder, komma hem fixa mellis och göra läxor. Jag kommer förhoppningsvis inte hem senare än 18:30.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • ZuMa
    Dr Mupp skrev 2012-05-13 09:38:07 följande:
    Här finns fritids bara till och med tredje klass. Efter det får barnen helt enkelt gå hem efter skolan.

Personligen tycker jag inte det känns helt OK att min dotter ska vara hemma hela eftermiddagarna/kvällarna själv om ett år. (både jag och pappan har långa dagar.) Vet inte hur vi ska lösa det. Dottern är absolut inte mogen för att själv gå igenom hela stan, korsa flera huvudleder, komma hem fixa mellis och göra läxor. Jag kommer förhoppningsvis inte hem senare än 18:30.

Är du säker på det? Kommunen är skyldiga att erbjuda fritidshem t.o.m vårterminen det året som barnet fyller 13 år.
  • ZuMa
    Nina 566 skrev 2012-05-13 09:12:25 följande:
    Det beror nog helt på barnet. Vissa är mogna för att vara hemma själv, andra inte.

Vi tänker nog ha fritids till 3:an, sedan så kommer han att få gå hem själv.    

Ja, visst beror det på barnet. Jag funderar hur vi ska göra med vår son. Han börjar 3:an till hösten, och börjar prata mer och mer om att få gå hem direkt efter skolan. Jag är ganska säker på att han klarar själva skolvägen hem själv. Idag slutar de kl. 13, men jag tror att de kommer att sluta kl. 14 nästa läsår. Och vi är hemma senast kl. 17, oftast tidigare. Dessutom kommer jag att sluta väldigt tidigt en dag i veckan, så man kan ju börja med att låta honom få gå hem själv den dagen. Bara för att "träna" på det momentet. Jag tror vi ska försöka "fasa ut" fritids mer och mer, så det inte bara blir en direktavslutning så att säga.
  • Lucky

Här finns det fritidsklubb efter 3e klass, men där tror jag barnen får komma och gå lite som de vill

• tessum

Min dotter gick i fritids när hon gick i 1:an sen sa vi upp platsen direkt när hon började 2:an.

Hon slutar skolan mellan 13- 13:30 och är hemma ca 30min efter det. Jag jobbar lite olika så det blir kanske 2-3 dagar i veckan som hon klarar sig själv till senast 16:30

• Dr Mupp
    ZuMa skrev 2012-05-13 09:54:24 följande:
    Är du säker på det? Kommunen är skyldiga att erbjuda fritidshem t.o.m vårterminen det året som barnet fyller 13 år.
    Visst finns det öppen fritidsverksamhet, men den är allt annat än bra. De har ingen koll på barnen utan de får komma och gå som de vill. De stänger även betydligt tidigare än vad vanliga fritids gör. Den öppna verksamheten har heller inget morgonfritids utan alla barnen förväntas klara det själv. Lär ju inte fungera så bra. Jag lämnar huset som tidigast 6:30 och barnet ska sen själv på egen hand ta sig till skolan en timme senare. Igenom hela stan. Jag hade gärna sett fritdids i några år till. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • aero

Min son går i trean och är väldigt lite på fritids, går hem själv kl 14. Vi kommer dock behålla fritids ett tag till eftersom jag tycker att han behöver det på loven. Det är en helt annan sak att vara hemma hela dagen och behöva fixa lunch själv.

• Majsan70

Här har vi fritids tom 3:an och ja det är jag säker på då jag har haft två barn i skolan innan min nuvarande. Så tom trean har mina barn fått gå o så även med min nu 9 åriga tjej. ( 9 till sommaren) Sen när barnen börjat skippa vissa em. har sett mycket olika ut.

Vill barnen ha något att göra finns "fritidsklubb" efter trean men det fungerar inte alls på samma vis.

• ZuMa
    Dr Mupp skrev 2012-05-13 10:20:43 följande:
    Visst finns det öppen fritidsverksamhet, men den är allt annat än bra. De har ingen koll på barnen utan de får komma och gå som de vill. De stänger även betydligt tidigare än vad vanliga fritids gör. Den öppna verksamheten har heller inget morgonfritids utan alla barnen förväntas klara det själv. Lär ju inte fungera så bra. Jag lämnar huset som tidigast 6:30 och barnet ska sen själv på egen hand ta sig till skolan en timme senare. Igenom hela stan. Jag hade gärna sett fritdids i några år till. 

Ja, jag hade ingen koll alls på det. Jag bara läste på skolverkets hemsida. Men du tror inte att ni kan ansöka om någon form av dispens? Om man verkligen behöver fritids.
  • ZuMa
    aero skrev 2012-05-13 10:29:10 följande:
    Min son går i trean och är väldigt lite på fritids, går hem själv kl 14. Vi kommer dock behålla fritids ett tag till eftersom jag tycker att han behöver det på loven. Det är en helt annan sak att vara hemma hela dagen och behöva fixa lunch själv.

Eftersom jag är lärare, så behöver jag inte fundera på loven. Jag jobbar bara halva höstlovet, men jag tror inte vi kommer att säga upp fritids redan nu till hösten.
  • Dr Mupp
    ZuMa skrev 2012-05-13 10:45:53 följande:
    Ja, jag hade ingen koll alls på det. Jag bara läste på skolverkets hemsida. Men du tror inte att ni kan ansöka om någon form av dispens? Om man verkligen behöver fritids.
    Det finns inte. Det enda som finns är nattis och det får man inte för att ens 9 åring inte själv ska behöva korsa stan. 
  • Fridayyy
    Dr Mupp skrev 2012-05-13 10:20:43 följande:
    Men om ni betalar för fritids så måste ju kommunen ha ansvaret för barnen?? De kan väl inte gå därifrån själva då?
  • Dr Mupp
    Fridayyy skrev 2012-05-13 11:41:36 följande:
    Men om ni betalar för fritids så måste ju kommunen ha ansvaret för barnen?? De kan väl inte gå därifrån själva då?
    Man betalar inte för öppna verksamheten. Betalt fritids finns till och med årskurs 3. 
Svar på tråden När har era barn slutat gå på fritids?