Hej! Jobbar som tandhygienist och sysslar bl.a. med tandblekning. De blekningar jag utför går till så som föregående talare skrivit. Det brukar vanligtvis bli tre besök. Det första tar vi avtryck som sen kommer att bli blekskenorna, det andra lämnas allt ut och det sista besöket är en uppföljning. Ev biverkningar är mestadels ilningar men lång ifrån alla får det. För att förebygga kan man skölja med en fluorlösning på 0,2% ex flux eller dentan 2ggr/d före, efter och under blekning. Besväras man av ilningar efter avslutad blekning är det i regel alltid övergående. Resultatet på en sån här blekning brukar bli att tänderna bli en eller två nyanser ljusare. Detta är självklart inte hugget i sten eftersom vissa färgtoner på tändernas grundfärg är svårare/lättare att bleka. Gula toner bleks exempelvis lättare än grå-blå. Hursomhelst så går resultatet aldrig att förutsäga. Har dock aldrig varit med om att ngn inte blivit nöjd. Förväntar man sig kritvita tänder blir man dock missnöjd. Själva blekningen går till så att man genom tandavtrycken framställer blekskenor som man sätter på tänderna, en för varje käke som ska blekas. De åtgjorda av mjuk genomskinlig plast som är 0,9mm tjock. En blekningsomgång tar 5-10 nätter. Det går bra att sluta efter så många nätter man tycker bara man inte överskrider 10. Det är viktigt att man bleker på varandra följande nätter och bara gör en käke i taget. Borsta tänderna som vanligt. Applicera en tunn sträng blektes i blekskenan. Placera skenan på tänderna och tryck den försiktigt på plats. Lägg försiktigt fingret på varje tand och massera försiktigt så att gelen blir jämnt fördelad på varje tand. Undvik att bita ihop när du har skenan på. Om det kommer gel utanför så tas det lättast bort varsamt med en tops.. Avsluta med att skölja munnen försiktigt med vatten. Ät och drick inte med skenan på. På morgonen tar du bort skenan, sköljer med vatten och borstar tänderna som vanligt. En blekning "håller" vanligtvis ett par år. Önskar du då göra om det så räcker det att du köper ny blekgel. Gör dock aldrig en ny blekning utan att först rådfråga din tandhygienist eller tandläkare. Om jag inte minns fel kostar där jag jobbar en blekning runt 1500kr för en käke och runt 2500kr för båda. Detta varierar ju självklart med klinik. Att bleka på kliniken med lampa är inget jag sysslar med så kan tyvärr inte svara på frågor om det. Om du bestämmer dig för att bleka tänderna så gå för allt i världen till en tandhygienist eller tandläkare som vet vad dom sysslar med och köp inget hemmakit i affären eller på nätet. Hoppas du fick dina frågor besvarade! Beklagar avsaknaden av styckeindelning, skriver från mobilen och fick inte riktigt till det:) Lycka till!