• Loa

Hur sköter man om en häck?

Jag skäms nästan att jag inte kan det här. Men jag har ingen aning hur man sköter om häcken runt huset. Nu är det vår och jag ser folk stå på näsan runt sina häckar. Men jag vågar inte fråga vad de gör. De verkar vända jorden eller något sånt..

Har ni några tips att ge mig på hur man sköter om sin häck speciellt så här på våren. Vad är det första man gör?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Hur sköter man om en häck?
  • Kjellgren

Det beror ju på vad det är för häck. De första åren kan man behöva klippa ner den för att häcken ska bli tät som uppvuxen. Och de första åren gullar jag lite och lägger på kompost och gödslar och rensar bort ogräset.

Annars gör jag inget åt häckarna men så har vi friväxande, mest syren, också. Vänder jorden gör jag inte, inte heller rensar ogräs eller vattnar. Om man har klippta häckar får man ju klippa dem ett par gånger om året men för min del vill jag ha mer eller mindre skötselfria häckar.

• Tramsa

Om det verkar som om de vänder på jorden så är det förmodligen det de gör. Ibland gör man visst det för att liksom luckra upp den så det blir lättare att rensa ogräs sedan. Eller så gör man det för att man samtidigt gödslar lite och då vänder ner gödseln i jorden. Eller så har man lagt dit löv osv i höstas och vänder nu ner de i jorden. Man kan förstås göra alltihop samtidigt också. 

• Diablo

Man bör gödsla sin häck gärna på våren och en till två gånger under växtsäsongen. Många glömmer att göra detta. Men växter behöver näring precis som du och jag. Är det en mycket torr sommar så kan du hjälpa din häck genom att vattna. Angående klippningen så beror det mycket på vilken sorts häck du har. Det är bra om du håller marken under häcken ogräsfri, detta gör att häcken lättare får tillgång till näring, annars så tar gräs och ogräs näringen och vattnet. Du kan kanske bifoga en bild så kan vi se vad du har för sorts häck!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Maria222
    Diablo skrev 2012-05-14 13:54:15 följande:
    Man bör gödsla sin häck gärna på våren och en till två gånger under växtsäsongen. Många glömmer att göra detta. Men växter behöver näring precis som du och jag. Är det en mycket torr sommar så kan du hjälpa din häck genom att vattna. Angående klippningen så beror det mycket på vilken sorts häck du har. Det är bra om du håller marken under häcken ogräsfri, detta gör att häcken lättare får tillgång till näring, annars så tar gräs och ogräs näringen och vattnet. Du kan kanske bifoga en bild så kan vi se vad du har för sorts häck!
    Vilken typ av gödsel ska man använda?
    Är blåkorn bra?
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • Diablo
    Maria222 skrev 2012-05-15 21:34:57 följande:
    Vilken typ av gödsel ska man använda?
    Är blåkorn bra?

Jag hade föredragit kogödsel eller hönsgödsel, om du använder blåkorn och det är en regnig sommar så spolas det rakt ner i grundvattnet, onödigt! Så komposterad gödsel, är kanon, det gör även att jorden blir mer porös och binder vatten, så lägg på gödsel och mylla jorden. Vattna!
    Har man tur behöver man inget vett!
Svar på tråden Hur sköter man om en häck?