Lallamen skrev 2012-05-13 16:06:25 följande:
Hej där
Pannacottan stelnar säkert även i stor form men den kanske blir lite trist vid serveringen. Har du tänkt att alla ska ta ur den som ur en glasspaket eller har du så mycket gelatin/gelesocker i att den går att stjälpa upp? Risken då tänker jag är att den lätt ser ut som en stor blek dallrig klump.
Jag skulle nog satsa på små koppar om jag vore dig. Det funkar ju att servera i vanliga glas, kaffekoppar eller t.ex. ljuslyktorna från Ikea som kostar typ en tia för fyra stycken.
När det gäller gelesocker tycker jag att den är helt ok. Den blir ju ganska söt om man ska få den tillräckligt stel så är man inte så förtjust i det söta kan det vara bättre med gelatin.
Om du vill servera en hel pannacotta skulle jag fundera på denna
www.tasteline.com/recept/Hallonpannacottapaj om jag vore dig
Den är sjukt god! Tack för snabbt svar.
Det kommer typ 20 pers + att det inte är en särskilt märkvärdig födelsedag. Så det behöver inte vara tjusig, den här gången. Så jag kör en stor form för enkelhetens skull, och för att jag ändå inte har så många småformar.
Som du skriver så kanske det blir en dallrig klump... Men jag testade lite häromdagen och det blev rätt okej. Som sagt, inget fancy.
Blir pannacottan mer fast med gelatin än med gelesocker?