• nevermind

Pannacotta i stor form??

Hej Hej!

Tänkte fixa pannacotta till födelsedagen. Frågor:

Hur funkar det att ha pannacottan i en stor form? Den blir väl fast ändå?

Har läst på nätet att gelesocker inte alls är lika gott som gelatin. Jag har testat med gelesocker och tyckte det var helt ok... Är det enorm skillnad?

Någon som har ett grundrecept? Jag kör helst utan vanilj, men det kanske inte blir gott om jag gör pannacottan med gelatin?

Jag antar att det går hur bra som helst med laktosfri grädde..?

Tacksam för hjälp!! Är dålig på att baka och fixa, så jag är lite nojjig...           

• Svar på tråden Pannacotta i stor form??
  • Lallamen

Hej där
    Pannacottan stelnar säkert även i stor form men den kanske blir lite trist vid serveringen. Har du tänkt att alla ska ta ur den som ur en glasspaket eller har du så mycket gelatin/gelesocker i att den går att stjälpa upp? Risken då tänker jag är att den lätt ser ut som en stor blek dallrig klump. 
    Jag skulle nog satsa på små koppar om jag vore dig. Det funkar ju att servera i vanliga glas, kaffekoppar eller t.ex. ljuslyktorna från Ikea som kostar typ en tia för fyra stycken.
    När det gäller gelesocker tycker jag att den är helt ok. Den blir ju ganska söt om man ska få den tillräckligt stel så är man inte så förtjust i det söta kan det vara bättre med gelatin.

Om du vill servera en hel pannacotta skulle jag fundera på denna http://www.tasteline.com/recept/Hallonpannacottapaj om jag vore dig Den är sjukt god! 

• nevermind
    Lallamen skrev 2012-05-13 16:06:25 följande:
    Hej där
    Pannacottan stelnar säkert även i stor form men den kanske blir lite trist vid serveringen. Har du tänkt att alla ska ta ur den som ur en glasspaket eller har du så mycket gelatin/gelesocker i att den går att stjälpa upp? Risken då tänker jag är att den lätt ser ut som en stor blek dallrig klump. 
    Jag skulle nog satsa på små koppar om jag vore dig. Det funkar ju att servera i vanliga glas, kaffekoppar eller t.ex. ljuslyktorna från Ikea som kostar typ en tia för fyra stycken.
    När det gäller gelesocker tycker jag att den är helt ok. Den blir ju ganska söt om man ska få den tillräckligt stel så är man inte så förtjust i det söta kan det vara bättre med gelatin.

Om du vill servera en hel pannacotta skulle jag fundera på denna www.tasteline.com/recept/Hallonpannacottapaj om jag vore dig Den är sjukt god! 

Tack för snabbt svar.

Det kommer typ 20 pers + att det inte är en särskilt märkvärdig födelsedag. Så det behöver inte vara tjusig, den här gången. Så jag kör en stor form för enkelhetens skull, och för att jag ändå inte har så många småformar.

Som du skriver så kanske det blir en dallrig klump... Men jag testade lite häromdagen och det blev rätt okej. Som sagt, inget fancy.

Blir pannacottan mer fast med gelatin än med gelesocker?   
  • Pippi Långstrump

Det funkar med storform om alla tar direkt efter varandra. Gillar gelesocker och sojagrädde - brukar ha vanilj eller lakris i :)
    Lycka till.

• nevermind

Jag tänkte köra utan nån smaksättning, men har googlat en massa och sett att vaniljstång är poppis. Det är bara att skrapa i fröna alltså? Något annat man ska tänka på?

• Kinne79

Ska du inte ha någon smak alls?

• nevermind
    Kinne79 skrev 2012-05-13 20:49:01 följande:
    Ska du inte ha någon smak alls?

Hade bara tänkt köra naturell ja, med en massa bär och grejer till. Men jag googlade lite och fick inspiration, stack till affären och köpte vaniljpulver (alltså samma som stång) och testade med gelatin.
    Vanilj är jättegott men gelatin blir ju jätteäcklig konsistens!!!

Så det blir gelesocker och vaniljpulver.  
  • Kinne79
    nevermind skrev 2012-05-13 23:13:04 följande:

Hade bara tänkt köra naturell ja, med en massa bär och grejer till. Men jag googlade lite och fick inspiration, stack till affären och köpte vaniljpulver (alltså samma som stång) och testade med gelatin.
    Vanilj är jättegott men gelatin blir ju jätteäcklig konsistens!!!

Så det blir gelesocker och vaniljpulver.  

Ja, med bär till blir det gott. Men bara naturell lät lite tråkigt.
  • nevermind

Gick jättebra!! Hade i lite extra gelesocker, och ett halvt kryddmått vaniljpulver per deciliter. Skulle ha haft i mer vanlij dock. Och mörkare choklad uppå. Men det blev jättegott!

Tack för hjälpen! :) 

• Tååtan

Alltså gelésocker är färdigblandat gelatin och socker. Den som säger att det smakar olika har nog haft någon smak i då som förstört! Har gjort vääääldigt många pannacottor på både och!

• Tååtan

Menade inte att låta bitchig!! Blev bara så! Sorry! Men kör vaniljpannacotta med vitchoklad doppade jordgubbar! Gott och sommrigt!

• Tååtan

Ja men är precis som gelatin! Blir bäst och enklast PannacottA med gelésocker!

• Indiansommar

Funkar utmärkt med laktosfri grädde. Jag kör med vaniljsocker istället för vaniljstång, och gelantinpulver eller gelantinblad blir hur smarrigt som helst!

Svar på tråden Pannacotta i stor form??