• Kaliinka

Skillnaden mellan Behandlingspedagog & Behandlings assistent

Som sagt jag sitter och tittar runt lite på vad man ska läsa vidare till! 
    Nått som jag vet är iaf att jag vill jobba med ungdomar, antingen via behandlingshem, resursskola elr liknande!

Men nu har jag stött på ett "litet problem" Vad  är skillnaden mellan Behandlingspedagog & Behandlings assistent? 

Läser man lite på dom olika skolornas hemsidor så beskrivs det ganska så likt.

Behandlingspedagog beskrivs typ så här:

"Att arbeta som behandlingspedagog innebär att du arbetar med vård och behandling av människor med olika typer av problem och svårigheter. Det kan handla om missbruk, spelberoende, neuropsykiatriska diagnoser, psykosocial problematik, ensamkommande flyktingbarn eller ungdomar med identitetsproblem."

Behandlingsassistent :

"Utbildningen förbereder dig för att arbeta med planering, utförande och utvärdering av behandlings-, förändringsarbete med vuxna och ungdomar med psykosocial problematik, missbruk- eller beroende problematik och/eller kriminalitet.

Efter genomförd utbildning kan du arbeta som behandlingsassistent med inriktning psykosocialtarbete både inom slutna institutioner och under öppna former med stöd och hjälp."

Vad är egentligen skillnaden? Nån som sa att man kan jämföra det som undersköterska och sjuksköterska, men vad är vad? Och vad är största skillnaden mellan yrkerna?  

• Svar på tråden Skillnaden mellan Behandlingspedagog & Behandlings assistent
  • MissQ

Det är ingen skillnad, det är bara olika begrepp som används efter smak och tycke och förstånd. Det är samma sak som att en socionom kan söka ett jobb trots att annonsen heter "socialsekreterare sökes".

Det finns en miljon titlar för beh.pedagoger;
    beh.assistenter; vård- eller stödsamordnare, konsult, coach, personligt ombud, socialpedagog, integrationsassistent, vård- eller stödhandledare, tom. socionom osv. osv. Det beror på vad jobbet handlar om.

Vi (ffa. arbetsgivare) har blivit så titelkåta - försök att istället på vad jobbet innebär, läs vad andra skriver att de gör, och använd så din fantasi. För det är bara den som kan sätta stopp...
    Det som i slutändan spelar roll (oavsett erfarenhet) är att du kan övertyga om att du passar för jobbet samt har så hög/mycket utbildning som möjligt. Detta innebär i praktiken:

1. Akademisk utbildning - alltså universitet/högskola. 3-3,5 år långa. (Här finns ex. beteendevetare, socionom, socialpedagog).
    2. Yrkeshögskola - vilket oftast är formen för denna typ av utb. 1-2 år långa. (Finns en uppsjö, även på distans).
    3. Gymnasieutbildning - i form av framför allt undersköterska. Men då får man oftast sänka kraven när det gäller jobb och/eller skaffa sig ORDENTLIGT med erfarenhet först. (Eller bli en bra förhandlare...)

• hellmary

hos mig har det varit skillnad på mina anställda som haft assistenten eller pedagogen. Behandlingsassistenterna har gått en 40 veckors utbildning (två terminer) och beh.pedagogerna har ytterligare ett år (tror det var ett år, i alla fall en eller två terminer till) i sin utbildning, samt att det var en KY-utbildning. Den lades senare ner och man återgick till 40 veckors-utbildningen enbart.

• MissQ

Jag har läst till Behandlingspedagog och den utbildningen finns kvar i allra högsta grad. Den är 2 år och finns Timrå (distans), Linköping, Västerås, Eslöv, Angered, Eksjö, Halmstad och Lund.
    De har lite olika namn, olika utbildningsanordnare samt olika inriktningar såsom exempelvis dubbeldiagnos, etnokultur, psykiatri osv. I grund och botten är det dock likvärdiga utbildningar.

Behandlingsassistent vet jag finns i Forshaga (1 år, distans) och på folkuniversitet.

Till alla som undrar: Kolla under "Hälso- och sjukvård och socialt arbete" på www.yrkeshogskolan.se där alla YH-utb. finns samlade!

(KY finns inte längre. Alla eftergymnasiala utbildningar som inte är akademiska går nu under Yrkeshögskolan = YH).

• MBAB

Behandlingspedagogutbildningen är mer omfattande. Inte alls samma sak som ass-utbildningen, där man mer skrapar på ytan.

• MissQ

Om man arbetar inom ex. SIS (Statliga behandlingshem) blir ens titel behandlingsassistent - men utbildningen som krävs måste vara på minst 2 år (på papperet åtminstone). Man kan alltså inte ha läst Behandlingsassistent-utbildning för det jobbet.

Alltså kan man arbeta som "Behandlingsassistent" trots att man har en utbildning till Behandlingspedagog. På SIS-hem finns även socionomer - också med titeln "Behandlingsassistent"! Man är ju inte läkare eller sjuksköterska som ordinerar behandling, därav namnet BehandlingsASSISTENT.

Mitt tips är alltid att satsa på den längre utbildningen. Det är nog svårt ändå att få jobb inom denna bransch där man konkurrerar med socionomer, som själva har mycket svårt att få jobb på vissa ställen i landet.

Och funderar man mellan beh.assistent och beh.pedagog råder jag absolut till att läsa pedagog-utbildningen. Den är bra, med lång praktik, men ändå lätt att ta sig igenom. Och dessa heltidsstudier är absolut inte på samma nivå som en universitetsutbildning på heltid. Folk jobbar för tusan under studietiden, skaffar barn osv.

• Satori

Så här är det! 

Behandlingsassistent = 1 års utbildning
    Behandlingspedagog= 2 års utbildning

Anledningen till den ändrade titulaturen är två:

Ett flertal utbildningar ofta i kommunal regi har förekommit, då har det handlat om utbildningar av skiftande kvalite alltifrån några månader upp till ett år, de benämndes behandlingsassistent.  Titeln behandlingspedagog är en markering att utbildningen är 2 årig.

Titeln behandlingsassistent är ett arv ifrån äldre tiders psykiatrivård. Där var läkaren allsmäktig och pekade med hela handen. Behandlaren vidarebefordrade detta (en titel som markerade att man var nr 2 i hierarkin) längst ned i kedjan  hittade behandlingsassistenten vars uppgift var att göra som blev tillsagd samt städa och tömma pottor. 

SIS envisas som bekant med att fortfarande benämna sina anställda för behandlingsassistent oavsett utbildning.. Det är tråkigt och har förmodligen mer att göra med att man vill hålla nere lönerna. Att arbeta inom HVB och SIS idag har mycket lite gemensamt med behandlingsassistenten inom äldre tiders psykiatri.   

• rackan

Undrar om det faktiskt bara är titeln och utbildningen är snarlika.Finns Behandlingspedagogutbildning som är både 1 och 2årig, själv går jag och läser till behandlingsassistent på 2 år.

• Frö Blå

Om jag fattat saken rätt så separerades begreppen pga att det fanns både ett- och tvååriga utbildningar för behandlingsassistenter. Behandlingsassistentutbildning är 1-årig, medan behandlingspedagogutbildning är 2-årig.

Svar på tråden Skillnaden mellan Behandlingspedagog & Behandlings assistent