Skillnaden mellan Behandlingspedagog & Behandlings assistent
Som sagt jag sitter och tittar runt lite på vad man ska läsa vidare till!
Nått som jag vet är iaf att jag vill jobba med ungdomar, antingen via behandlingshem, resursskola elr liknande!
Men nu har jag stött på ett "litet problem" Vad är skillnaden mellan Behandlingspedagog & Behandlings assistent?
Läser man lite på dom olika skolornas hemsidor så beskrivs det ganska så likt.
Behandlingspedagog beskrivs typ så här:
"Att arbeta som behandlingspedagog innebär att du arbetar med vård och behandling av människor med olika typer av problem och svårigheter. Det kan handla om missbruk, spelberoende, neuropsykiatriska diagnoser, psykosocial problematik, ensamkommande flyktingbarn eller ungdomar med identitetsproblem."
Behandlingsassistent :
"Utbildningen förbereder dig för att arbeta med planering, utförande och utvärdering av behandlings-, förändringsarbete med vuxna och ungdomar med psykosocial problematik, missbruk- eller beroende problematik och/eller kriminalitet.
Efter genomförd utbildning kan du arbeta som behandlingsassistent med inriktning psykosocialtarbete både inom slutna institutioner och under öppna former med stöd och hjälp."
Vad är egentligen skillnaden? Nån som sa att man kan jämföra det som undersköterska och sjuksköterska, men vad är vad? Och vad är största skillnaden mellan yrkerna?