• CrazyLady

1 årig tjej som är väldigt lite i maten... fler???

Hej
    Jag har en liten tjej som är 1 år gammal...
    Hon är en go, glad tjej som utvecklas bra och sover bra....

Hon har fram till 10 månaders ålder ätit ganska bra med mat, sedan har det minskat och det märks på viktkurvan då den har börjat dippa lite...

På 1 årskontrollen vägde hon 9280, hon hade bara gått upp 300 gram sedan hon var 10 månader..
    Hon hade dock växt nästan 5 cm på längden så hon är nu 78,5 cm lång..

En vanlig dag ser ut så här för henne:

07:00: Vaknar, ligger och myser en stund i sängen med mig...

07:30: Frukost består av macka, frukt & lite mjölk att dricka... Hon äter lite olika.. Äter hon hela mackan får hon mjölk att dricka... Äter hon bara halva blandar jag lite NAN till henne så jag vet hon får lite mer näring i sig
    (hon äter inte gröt eller yoghurt)

10:00: Erbjuder jag henne lite frukt, kex, smörgåsrån ifall hon åt dåligt till frukost... Ibland äter hon allt, ibland bara 2-3 tuggor

11.30: Lunch, här äter hon väldigt lite... Har jag tur äter hon kanske halva portionen, annars blir det 2-3 tuggor sen börjar hon slänga maten på golvet

15:00: Mellanmål, här brukar jag ge henne NAN att dricka, (210 ml) någon bit frukt kanske slinker ner oxå...

18.30: äter vi middag (sambon jobbar natt därav den sena middagen) Oftast äter hon all middag, ibland bara halva portionen....

20-20.30: Börjar hon bli trött och jag blandar en flaska NAN (240 ml) som hon äter och sen somnar hon
    Hon äter inte välling heller, därför får hon NAN

Bör jag vara orolig över hennes lilla matintag??
    Finns det fler med barn som är små i maten??

BVC är inte oroliga, dem säger så länge hon går upp i vikt och växer är allt frid och fröjd.. Men som mamma blir man ju nojjig, man tycker ju hon borde äta mer..
    Jag tillsätter extra fett i maten och lite olivolja i NANen

• Svar på tråden 1 årig tjej som är väldigt lite i maten... fler???
  • Mellanmjölkens land

Det beror väl på definitionen av en portion men jag tycker inte det låter så lite. Ungefär vad vår dotter äter även om hon iofs fortfarande ammas några ggr/dygn (men det motsvarar nog den ersättning som eran tjej äter, jag jobbar heltid så det är bara kvälls- och nattamningen som är kvar)

• SarabiSarafina

Hej.
    Min dotter är också väldigt liten i maten. På ett års kontrollen vägde hon 8570 och var 73.5 cm lång.

Hon äter välling till frukost och innan läggdags. Sedan försöker jag få i henne gröt på fm, mat till lunch, mellanmål och middag. Vissa dagar äter hon väldigt bra men sedan kan det komma veckor då hon inte äter annat än mellanmål och välling.

Jag är inte orolig för viktuppgången, hon följer sin kurva relativt bra ändå. Jag tror helt enkelt att barn är olika och är olika sugna på att äta olika dagar. Jag tror inte något barn svälter sig själv frivilligt så om jag var du skulle jag lita på bvc! Jag själv var precis lika stor/liten som min dotter när jag var ett år och min man är inte heller särskilt stor så jag förväntar mig inte att jag ska ha en jättebebis heller!

Mitt bvc har lagt in en extra kontroll för vikten innan 1.5 års kontrollen för att kolla att det fortsätter uppåt (jag tycker det är lite onödigt) men kanske du kan fråga bvc om ni får koma och göra en viktkontroll så du ser att din dotter iaf går upp i vikt!

• Lovizas Mamma

japp, min är 1 år och en månad och hennes matintag ser ut ungefär så här

vaknar vi 5-6 på morgonen och dricker knappt 200 välling,

frukost vid 9-tiden då är jag glad om jag får i henne 2 skedar gröt eller 2 skedar av vad som helst, smörgåsen tar hon en tugga av, resten ligger i smulor på golvet,

lunchen vid 12 tiden, det enda hon äter är fiskbullar och mos, eller korv och mos. ett par skedar resten utsmetat överallt.

vid 16-17 äter vi middag och som vid dom tidigare måltiderna hamnar maten överallt utom i magen :D

en flaska välling när hon ska lägga sig och en flaska till om och när hon vaknar på natten.

Jag har slutat erbjuda mellanmål, hon vill ändå inte ha, när hon blir gnällig och grinig erbjuder jag ifall att hon är hungrig med hon äter det aldrig,

Men hon mår bra och växer och följer sin kurva så jag är inte orolig, och det behöver nog inte du heller vara så länge din dotter mår bra

• CrazyLady

Tack för era svar..
    Nää jag ska nog sluta oroa mig, men det e lätt man gör det som mamma Solig

Så länge hon är pigg & glad och går upp o växer så e jag nöjd

• mammatilljames

Min son har nästan alltid varit liten i maten (men det går i perioder, ibland äter han förvånandsvärt mycket). Nu är han 1 år och äter såhär

Frukost 09.00: 1-1½portion gröt, med en liten bägare yoghurt och vatten

Lunch kl 12: 1 portion hemlagad mat (jag mäter aldrig eller väger men det är olika ändå hur mycket han äter beroende på vilken mat det är.) Tex 2 köttbullar, några pastabitar o lite broccoli/1 grillkorv 1-2 små potatis och morötter.. Eller så gör jag en gryta/puré typ, och då brukar det fylla en liten skål, oftast äter han upp. Om han inte har en dålig period. Vatten till.

Mellanmål kl 15: 1 smörgås med smör/leverpastej, lite jordgubbskräm/yoghurt och vatten ( fram tills denna vecka åt han samma som frukost, eller 275ml välling)       

Middag kl 18: samma som lunch, (nu med lite lättare mellis äter han ofta mycket middag).    

Nattisdags kl 20ca :275ml fullkornsvälling från 1år.

Sen brukar han äta ett par majskrokar emellan, eller nått smörgåsrån om han verkar lite småhungrig.. :)

Så nu skulle jag säga att han äter riktigt bra. Men vi har haft perioder då endast gröt funkar eller burkmat (á 200g). Han föddes 2885g lätt och 51cm lång. Vid 11mån vägde han 9300g (om jag minns rätt) och var 78,3cm lång. Så han ökar bra i vikt.

Ett tips (som vi precis själva börjat med) är att testa igenom massa olika maträtter och försöka hitta en favorit.  (Min son är helt frälst i Broccoli, blomkål med ost och skinksås. Ibland får han även potatis till- och detta äter han precis hur mycket som helst av). Går det sämre med frukosten tex, så ge favoriten (favoriterna) till lunch, kanske tillochmed middag också.

Men det verkar som vikten går bra, och vid 1års ålder har jag läst att matintaget faktiskt brukar bli mindre, dom utvecklas och har inte tid att äta (?), eller sitta still, och vikten brukar ju plana ut lite vid den åldern också. Jag vet att man oroar sig, det har jag nästan alltid gjort. Trotts väldigt dåliga perioder emellanåt, så har vikten alltid varit bra. Längden också.  

• Loojsen

Min lilla kille är lång men smal, 81,5 cm och 10,5kg.. Får han välja äter han baaara välling på dagarna. . Erbjuder alltid frukost, lunch, middag och kvällsmat.. Slutade med massa småplock i hopp om att han skulle orka/vilja äta mera men icke..

• Isadora

Jag har en en väldigt liten tjej, som vägde 7,3kr på ett års kontrollen och idag vid 2år väger hon inte mer än 8,9kr... Behöver jag nämna att hon är väldigt liten i maten ?!=) Det vi har fåttbesked om är att sålänge hon utvecklas, är pigg och glad så är allt som det ska. (vi har i ochförsig gjort diverse tester men det är pågrund av den lätta vikten och inte mat intagen). Vi låter henne äta lite när hon själv vill, på inrådan av läkare, och det funkar faktiskt mcket bättre än att försöka ha en rutin med tider och måltider. Men ett tips är att ge pasta, tydligen ska det vara väldigt bra för små lätta barn, så ge pasta i mängder =)

• Trollmamma till 4

Jag vill bara tipsa om att ha koll på kalorierna å givetvis fetthalten..

Vet man att barnet äter tex max 1 dl till frukost ge då nåt kalori rikt istället för att ge 2 dl som ger lika mycket som 1 dl kalori rik mat.. Nu vet jag inte vad ni ger så jag dömer ingen eller antar ingenting men jag ville bara inflika litegrann

Man hänger ofta upp sig på mängden men det är inte det som är viktigast utan antal kalorier och fett,,,sen givetvis så är det inte lätt om barnet inte tycker om maten osv.

/mamma till en matvägrande 16 månaders 

97 03 03 11
  • Trollmamma till 4
    Loojsen skrev 2012-05-23 14:53:02 följande:
    Har du tips på några maträtter, frukost som är extra kalori-rika?
    Danonino (kvarg) samt Lidl:s egna små à 60 grams man kan ge 2 av

Man kan bland gräddfil/cremefraiche alt ren vispgrädde..

Vispgrädde är även bra att blanda i vällingen men inte för mycket för då kan man få ont i magen istället..

Banan är kalori rikt ca 100 kcal i en normalstor

När det gäller varm mat så slå på flytande margarin Man kan även blanda i  riven ost å smälta det ihop med maten

Lite olja på pastan osv

Röd mjölk istället för grön mjölk tex 

97 03 03 11
  • Trollmamma till 4
    Loojsen skrev 2012-05-23 16:36:14 följande:
    Åh, men då gör jag ju redan allt dedär tack för tipsen ändå )
    Å nu såg att ditt barn växer som hon ska då är det ju lugnt

Vissa barn äter jättelite men går upp ändå

97 03 03 11
  • mammatilljames
    Loojsen skrev 2012-05-23 16:36:14 följande:
    Åh, men då gör jag ju redan allt dedär tack för tipsen ändå )
    Vi brukar (om vi steker tex) steka i mycket smör så tex fiskpinnar blir riktigt mjuka, plus blanda det med potatis, smöret från pannan, och ha i lite smör. Och lite grönsaker såklart :)! Lite extra fett är alltid bra för små växande barn! :) ha i mycket smör i pastan ( gärna riktigt smör), mosa potatis med smör.. Ja smör helt enkelt :)
  • lyckligmama

Åh tack gode gud att jag hitta den här tråden!
    Min dotter äter nästan ingenting på dagarna & jag känner mig som världens sämsta mamma !
    På 1årskontrollen förra veckan vägde hon 8200 & var 72cm, så hon hade gått upp 200g på en månad (vilket är jättebra för henne), och månaden innan hade hon endast gått upp 10gram på en månad.

Jag känner mig så hjälplös, får inte i henne gröt/yoghurt/macka till frukost, ingen lunch - endast några tuggor, mellanmål vill hon inte ha, så det blir välling, sen middagen är oxå bara att glömma, några tuggor sen vill hon inte ha mer.

Känns som att hon lever på välling just nu, och det känns så fel :( 

Skönt att se att vi inte är ensamma, för ibland känns det så..

• Plly
    lyckligmama skrev 2012-05-30 10:15:32 följande:
    Åh tack gode gud att jag hitta den här tråden!
    Min dotter äter nästan ingenting på dagarna & jag känner mig som världens sämsta mamma !
    På 1årskontrollen förra veckan vägde hon 8200 & var 72cm, så hon hade gått upp 200g på en månad (vilket är jättebra för henne), och månaden innan hade hon endast gått upp 10gram på en månad.

Jag känner mig så hjälplös, får inte i henne gröt/yoghurt/macka till frukost, ingen lunch - endast några tuggor, mellanmål vill hon inte ha, så det blir välling, sen middagen är oxå bara att glömma, några tuggor sen vill hon inte ha mer.

Känns som att hon lever på välling just nu, och det känns så fel :( 

Skönt att se att vi inte är ensamma, för ibland känns det så..
    Min dotter är 19 månader, väger 12,5 kilo och är ca 87 cm lång så hon är rätt stor för sin ålder men följer sina kurvor jättebra. Hon äter i stort sett en tesked yoghurt och en liten bit knäcke med smör på morgonen, inget mer...till lunch blir det några makaroner och lite grönsaker, ibland en halv barnmatsburk och till middag lika lite. Hon äter dock välling ca 3 ggr om dagen á 300 ml så hon får i sig det hon behöver...visst är det lite jobbigt att dom äter så lite men jag tror att alla barn är olika, men man ska inte känna skuld över att dom föredrar välling

Jag tycker allas barn ovan äter massor om man jämför med min  
  • lyckligmama
    Plly skrev 2012-05-30 10:22:02 följande:
    Min dotter är 19 månader, väger 12,5 kilo och är ca 87 cm lång så hon är rätt stor för sin ålder men följer sina kurvor jättebra. Hon äter i stort sett en tesked yoghurt och en liten bit knäcke med smör på morgonen, inget mer...till lunch blir det några makaroner och lite grönsaker, ibland en halv barnmatsburk och till middag lika lite. Hon äter dock välling ca 3 ggr om dagen á 300 ml så hon får i sig det hon behöver...visst är det lite jobbigt att dom äter så lite men jag tror att alla barn är olika, men man ska inte känna skuld över att dom föredrar välling

Jag tycker allas barn ovan äter massor om man jämför med min  
    Men det känns som att man får blickar av vänner när man börjar göra välling istället för riktigt mellanmål, eller kanske istället för lunchen som hon vägrade äta.. 
    Och på bvc får vi ingen hjälp, dom frågar hur mycket välling hon äter per dag sen säger dom inget när jag svarat, utan bara skriver ner det. Blir så frustrerad.

Och det är såå skönt att se att vi inte är ensamma som sagt..  
  • Plly
    lyckligmama skrev 2012-05-30 11:25:54 följande:
    Men det känns som att man får blickar av vänner när man börjar göra välling istället för riktigt mellanmål, eller kanske istället för lunchen som hon vägrade äta.. 
    Och på bvc får vi ingen hjälp, dom frågar hur mycket välling hon äter per dag sen säger dom inget när jag svarat, utan bara skriver ner det. Blir så frustrerad.

Och det är såå skönt att se att vi inte är ensamma som sagt..  

Jo men allt som avviker lite från "normen" är ju konstigt...att man inte ammar är konstigt, att man inte sätter på sin dotter puffiga rosa kläder är konstigt, att hon dricker nästan en liter välling om dagen är konstigt...men det är inget som andra ska bry sig om sålänge barnet mår bra och växer tycker jag. Fast visst är det tröttsamt med folk som ifrågasätter...

hehe kram!  
Svar på tråden 1 årig tjej som är väldigt lite i maten... fler???