1 årig tjej som är väldigt lite i maten... fler???
Hej
Jag har en liten tjej som är 1 år gammal...
Hon är en go, glad tjej som utvecklas bra och sover bra....
Hon har fram till 10 månaders ålder ätit ganska bra med mat, sedan har det minskat och det märks på viktkurvan då den har börjat dippa lite...
På 1 årskontrollen vägde hon 9280, hon hade bara gått upp 300 gram sedan hon var 10 månader..
Hon hade dock växt nästan 5 cm på längden så hon är nu 78,5 cm lång..
En vanlig dag ser ut så här för henne:
07:00: Vaknar, ligger och myser en stund i sängen med mig...
07:30: Frukost består av macka, frukt & lite mjölk att dricka... Hon äter lite olika.. Äter hon hela mackan får hon mjölk att dricka... Äter hon bara halva blandar jag lite NAN till henne så jag vet hon får lite mer näring i sig
(hon äter inte gröt eller yoghurt)
10:00: Erbjuder jag henne lite frukt, kex, smörgåsrån ifall hon åt dåligt till frukost... Ibland äter hon allt, ibland bara 2-3 tuggor
11.30: Lunch, här äter hon väldigt lite... Har jag tur äter hon kanske halva portionen, annars blir det 2-3 tuggor sen börjar hon slänga maten på golvet
15:00: Mellanmål, här brukar jag ge henne NAN att dricka, (210 ml) någon bit frukt kanske slinker ner oxå...
18.30: äter vi middag (sambon jobbar natt därav den sena middagen) Oftast äter hon all middag, ibland bara halva portionen....
20-20.30: Börjar hon bli trött och jag blandar en flaska NAN (240 ml) som hon äter och sen somnar hon
Hon äter inte välling heller, därför får hon NAN
Bör jag vara orolig över hennes lilla matintag??
Finns det fler med barn som är små i maten??
BVC är inte oroliga, dem säger så länge hon går upp i vikt och växer är allt frid och fröjd.. Men som mamma blir man ju nojjig, man tycker ju hon borde äta mer..
Jag tillsätter extra fett i maten och lite olivolja i NANen