• Anonym (Förtvivlad)

Jag är verkligen en dålig mamma

Jag har två barn, ett pojke som snart blir tre och en flicka som snart blir sex år.

Jag älskar mina barn över allt annat, men den senaste tiden har jag blivit den mamma som jag absolut inte vill vara. Jag tjatar, gnäller, skriker och beter mig inte alls trevligt. Jag snäser åt min femåring och sänker mig till hennes nivå. Jag känner mig konstant trött och jag VET att jag gör fel, att jag är den vuxna och att jag borde kunna bete mig bättre. Men hon driver mig till vansinne emellanåt. Det har blivit en ond cirkel som jag inte vet hur jag ska ta mig ur. Det är som en maktkamp mellan henne och mig och trots att det många gånger handlar om bagateller så kan jag inte bara låta det passera, jag måste ta upp kampen. Det har gått så långt att jag inte ens kan behärska mig när vi är ute bland folk (jag menar inte att det är bättre att skälla hemma, men oftast försöker man väl upprätthålla någon sorts fasad utåt). Jag kan bli blixtarg över småsaker och jag mår så fruktansvärt dåligt över det här och vet att jag måste få ett stopp på detta. Men hur? Jag är rädd att mina barn ska se tillbaka på sin uppväxt och känna att deras mamma ständigt var arg.   

Snälla, ge mig råd och tips. Ni behöver inte berätta att jag är en dålig mamma, för jag känner mig redan usel.       

• Svar på tråden Jag är verkligen en dålig mamma
  • Anonym (Känner igen mig)

Har en dotter som blir två i höst och en som blir 6 i sommar, och jag har det likadant med min äldsta. Skulle också behöva lite tips, känns som att dagarna består av tjafs o gnäll.. och sen har man dåligt samvete..  

• Längtande83

Hej

Har du någon chans till avlastning? Du beskriver dig som ganska slutkörd i mina ögon.  

• Lena

Det låter som du behöver avlastning. Är du ensamstående?

• LadyLi

Det känns som att du behöver få hämta lite energi någonstans. Du är INGEN dålig mamma. Snarare en fantastisk mamma som vill ha hjälp med ditt problem för dina barns skull.
    Tror många hamnar i din situiation ibland. Man blir slutkörd och orkar liksom inte. Jag känner igen mig lite.

• Litet My

Inte så att det är 6 årstrots/lilla tonåren på G?

Har en kille som snart fyller 7 år och han var såpass jävlig att han skulle kunnat reta upp en gråsten mellan varven. Provocerande, tjaffsig med småsaker och "vet bäst" varvat med skrik och hysteri om det mesta och smäll i dörrar och känslor som blev extremt stora även om det bara handlade om att ställa upp skorna på hyllan.

Har inget universaltrick, men om du känner att det kommit nu skulle jag råda att läsa på om hur 6 åringar är, genom att förstå problematiken brukar man också kunna hantera den bättre. Finns även en del trådar om 5-6 åringar som gått från att vara änglalika till trostiga hormonmoster, de hjälpte mig jättemycket.

Lycka till, och du, du är ingen dålig mamma, i så fall hade du inte ångrat dig och bett om hjälp, eller hur?        

• Anonym

Tycker absolut inte att du är en dålig mamma!

• sanne82

Ja dessa trotsåldrar. Känner igen mig i mycket. Har tyvärr inga tips mer än att för mig så gick det arga och griniga över av sej själv efter ett bra tag. <3 Det blir bättre med tiden. Du är ingen dålig mamma. Jag är säker på att dina barn älskar dig och att dom vet att du älskar dom.

• Anonym

Tycker du ska passa på ibland när allt är lugnt att göra något positivt med barnen, så att du själv får känna att du är snäll också och att ni tycker om varandra. T.ex. sitta med och kolla barnfilm och mysa, istället för att bara pusta ut och röja i köket. Ett tips bara, det är lätt att man glömmer de bra stunderna.

• Queenie70
    Anonym skrev 2012-05-13 20:54:52 följande:
    Tycker absolut inte att du är en dålig mamma!

Men hur kan du säga så egentligen. Det är klart att man är en dålig mamma om man ständigt skriker och tjatar och strider med sina barn om skitsaker som TS själv skriver och som hon har en medvetenhet om. Det är väl inte tu tal om saken att detta är dåligt? Ser faktiskt inte vitsen med att skriva som du gör, enbart för att "trösta" för det är väl det du gör? Därmed inte sagt att TS är en dålig människa som aldrig kan bättras. Det handlar inte om att skuldbelägga, för att jag tror att alla kan hamna i hennes situation, där man inte mäktar med och inte orkar vara den förälder man önskar. 

Jag skulle råda TS att skaffa stöd och hjälp så att detta inte fortsätter. Bara det faktum att du SER att detta inte är bra, gör mig övertygad om att du kommer att se till att det blir ändring och skaffar stöd så att du och dina barn kan må bra tillsammans. Lycka till.
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2012-05-13 21:03:33 följande:
    Men hur kan du säga så egentligen. Det är klart att man är en dålig mamma om man ständigt skriker och tjatar och strider med sina barn om skitsaker som TS själv skriver och som hon har en medvetenhet om. Det är väl inte tu tal om saken att detta är dåligt? Ser faktiskt inte vitsen med att skriva som du gör, enbart för att "trösta" för det är väl det du gör? Därmed inte sagt att TS är en dålig människa som aldrig kan bättras. Det handlar inte om att skuldbelägga, för att jag tror att alla kan hamna i hennes situation, där man inte mäktar med och inte orkar vara den förälder man önskar. 

Jag skulle råda TS att skaffa stöd och hjälp så att detta inte fortsätter. Bara det faktum att du SER att detta inte är bra, gör mig övertygad om att du kommer att se till att det blir ändring och skaffar stöd så att du och dina barn kan må bra tillsammans. Lycka till.
    Okej, jag ska utveckla. Jag tror att TS är en helt vanlig mamma som går igenom en jobbig utvecklingsperiod. Kanske har hon för lite stöd och avlastning så att hon är för trött för att kunna hantera situationerna riktigt bra, eller så är det helt enkelt väldigt jobbiga situationer som de flesta skulle hantera lika dåligt. Jag vet i alla fall att min mamma lätt blev indragen i bråk och arg och så hemma och vi har alltid haft en väldigt nära och bra relation där man inte döljer sina känslor. Jag tror helt enkelt inte att det är hela världen om man skriker på sina barn. Så länge man blir snäll och glad igen när bråket är över, och så länge som man ser dem och är en bra förälder i övrigt.
  • Anonym (Förtvivlad)

Tack för era svar.

Det som känns jobbigast är egentligen att vi är en "vanlig" familj. Det finns en pappa, vi jobbar inte överdrivet mycket någon av oss, vi har en stabil tillvaro - men trots det så känner jag mig allmänt trött och irriterad. Och det är ju hemskt att vara irriterad på sina barn - dem man älskar allra mest...

Kanske är det lite som ni säger att jag fokuserar så mycket på det som inte är bra så jag glömmer de tillfällen när vi har roligt tillsammans och då tar det tråkiga överhand.

Men jag kan ta ett exempel på ett tillfälle när det verkligen spårade ur. Jag och barnen tog tåget till några vänner ca. 1,5 timmars restid bort. Vi åkte på morgonen och hade en mysig dag och tog sen tåget hem på kvällen. Både jag och barnen var så klart trötta och minstingen somnade i min famn. Dottern hade svårt att sitta still och hon reste sig ideligen. Jag sa till henne flera gånger att hon skulle sitta ner på sin plats. Sen tjatade hon flera gånger om hur lång tid det var kvar tills vi var framme (som barn normalt gör). För varje gång hon frågade så svarade jag mer och mer irriterat och snäste av henne ett par gånger. Det som fick mig att inse hur jag egentligen betedde mig var att en annan resenär vände sig om och tittade på mig och sa att jag lät väldigt negativ. Jag kände ju själv hur tråkigt jag svarade dottern, men mannens ord kändes som ett knivhugg. Och jag kan inte släppa den känslan. Jag känner bara mer och mer hur dålig mamma jag är.      

• Lena
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2012-05-13 21:22:44 följande:
    Tack för era svar.

Det som känns jobbigast är egentligen att vi är en "vanlig" familj. Det finns en pappa, vi jobbar inte överdrivet mycket någon av oss, vi har en stabil tillvaro - men trots det så känner jag mig allmänt trött och irriterad. Och det är ju hemskt att vara irriterad på sina barn - dem man älskar allra mest...

Kanske är det lite som ni säger att jag fokuserar så mycket på det som inte är bra så jag glömmer de tillfällen när vi har roligt tillsammans och då tar det tråkiga överhand.

Men jag kan ta ett exempel på ett tillfälle när det verkligen spårade ur. Jag och barnen tog tåget till några vänner ca. 1,5 timmars restid bort. Vi åkte på morgonen och hade en mysig dag och tog sen tåget hem på kvällen. Både jag och barnen var så klart trötta och minstingen somnade i min famn. Dottern hade svårt att sitta still och hon reste sig ideligen. Jag sa till henne flera gånger att hon skulle sitta ner på sin plats. Sen tjatade hon flera gånger om hur lång tid det var kvar tills vi var framme (som barn normalt gör). För varje gång hon frågade så svarade jag mer och mer irriterat och snäste av henne ett par gånger. Det som fick mig att inse hur jag egentligen betedde mig var att en annan resenär vände sig om och tittade på mig och sa att jag lät väldigt negativ. Jag kände ju själv hur tråkigt jag svarade dottern, men mannens ord kändes som ett knivhugg. Och jag kan inte släppa den känslan. Jag känner bara mer och mer hur dålig mamma jag är.      
    Har du någon egentid? Det hjälper mig att orka med.
  • Anonym (!)

jag känner precis likadant fast jag har en 3 åring och en bebis, har sökt hjälp både själv och bett om jälp på BVC och ingen tar mig å allvar, tycker själv synd om mina barn som får leva med en sån här morsa som bara skriker jämt och är grinig!

• Anonym

Det kan även vara så att du själv är inne i en depression. För jag var också sådär tills jag fick hjälp med det och extra seratonin ,speciellt under PMS tiden som är värst för mig.
     Jag gick till läkaren och berättade hur det var..att jag hela tiden hade kort stubin.. trots avlastning och så vidare vilket inte hjälpte här.
    Kolla upp det... det är så värt det för nu är jag en mycket bättre mamma och fru! Har mer ork och gör inte små saker till stora grejor som jag alltid gjorde förut.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-14 11:57:43 följande:
    Det kan även vara så att du själv är inne i en depression. För jag var också sådär tills jag fick hjälp med det och extra seratonin ,speciellt under PMS tiden som är värst för mig.
     Jag gick till läkaren och berättade hur det var..att jag hela tiden hade kort stubin.. trots avlastning och så vidare vilket inte hjälpte här.
    Kolla upp det... det är så värt det för nu är jag en mycket bättre mamma och fru! Har mer ork och gör inte små saker till stora grejor som jag alltid gjorde förut.
    Jag får också en känsla av att det kan vara hälsorelaterat. Gå till vårdcentralen och be att få ta ett prov på sköldkörteln.

Äter du bra? Sover du bra? Får du lätta på trycket ibland med motion? Har du egentid? 

Googla  hypotyreos.

Man kan ha det utan att få alla symptom.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-14 20:44:19 följande:
    Jag får också en känsla av att det kan vara hälsorelaterat. Gå till vårdcentralen och be att få ta ett prov på sköldkörteln. Äter du bra? Sover du bra? Får du lätta på trycket ibland med motion? Har du egentid?  Googla  hypotyreos. Man kan ha det utan att få alla symptom.  

För mig var det även sköldkörteln.Intressant att du skrev just det.
  • Spanjoren

Tycker det låter helt normalt... Försök dock att hitta egentid och avlastning. Dina föräldrar, barnets pappa eller kanske dina syskon?

C´est la vie pero no se la toque
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-14 21:21:28 följande:
    För mig var det även sköldkörteln.Intressant att du skrev just det.
    Jag skrev det eftersom jag har en släkting som fick fel på sköldkörteln när hon var i 25-30-årsåldern. Det kommer ju krypande och är jättesvårt att upptäcka på något annat sätt än genom att ta prov. Hon hade i alla fall jättekort stubin och blev otroligt lätt på dåligt humör innan hon började medicinera.

Finns även de som får sådant humör av att äta p-piller!
  • Dimisi

Jag gissar att du är för "snäll". Du behöver ju faktiskt inte svara på samma frågor om och om igen, om du inte vill, som i tågsituationen. Säg att du svarar för sista gången, och håll sedan fast vid det. Och du behöver inte oroa dig för de andra resenärernas lugn och ro. De får stå ut med att en femåring behöver röra på sig. De flesta har förståelse för det. Läs en tidning eller nåt och passa på att koppla av. Ibland kan det vara bra att någon annan medmänniska istället blir den som tillrättarvisar. Mannen som sa till dig kanske istället hade sagt till din dotter ifall hon hade blivit alltför stökig. Sån hjälp från främlingar tycker jag att man tacksamt ska ta emot. I offentliga miljöer finns fler uppfostrare än bara föräldrarna, därför kan man som sliten småbarnsförälder unna sig att släppa på kollen lite, tycker jag.

Svar på tråden Jag är verkligen en dålig mamma