• entjej

    Måste LH gå ner igen för att ägglossning ska ske? Undrar också om flytningar i samband med ägglossning.

    Har mätt med ägglossningssticka som ju mäter LH nivån. Man får "glad gubbe" när LH nivån anses tillräckligt hög. Brukar få glad gubbe ca 1,5 dygn i en menscykel. Sker själva ägglossningen först när LH-nivån går ner eller kan det ske även om man fortfarande får "glad gubbe"?

    Undrar också över detta med flytningar. Jag brukar ha tydliga flytningar några dagar innan ägglossning. Först ett par dagar med ett slags flytningar, tror det är pga hög östrogenhalt. Sen nästan stopp en halv till en dag och sedan blir det flytningar igen pga hög LH halt. Igår kväll hade jag glad gubbe och mycket flytningar. I morse ingen gubbe och flytningarna i princip borta. Om ägglossning sker när LH-halten går ner så har man alltså inte flytningar vid själva ägglossningen? Trodde man kallade det för ägglossningsflytningar. Eller hur är det med allt detta? Någon som vet?     

  • Svar på tråden Måste LH gå ner igen för att ägglossning ska ske? Undrar också om flytningar i samband med ägglossning.
  • emmass

    Så som jag har förstått det, (men jag har inte glad-gubbe-stickor utan testlagrets) så har du störst chans att bli gravid INOM 1-2 dygn från det att en LH-stegring har uppkommit. Så du har ägglossning någon gång inom 24-48 timmar. Du kan alltså ha ägglossning efter en timme du testat, eller efter 24.  
    Om testet sen blir negativt (kan fortfarande vara starkt, men ändå negativt) så har du troligtvis redan haft ägglossning, LH- nivån sjunker rätt snabbt sedan.

    Jag tror personligen (vet ej om det är så) att detta är rätt individuellt hur långt efter att ägget släppt tills det är obrukbart. Så om du har testat positivt på morgonen, och sen negativt på kvällen så  har du haft ägglossning under dagen, men jag tror att det fortfarande finns en chans att bli gravid då. Vissa ägg kanske håller en halv dag, andra ett helt dygn.

    Men kvinnor har fler dagar än bara dom dagar då en LH-mätning uppkommer som räknas som mest fertila. Det är även dagarna innan som räknas. Så för att ha en större chans att bli gravid ska man ha sex INNAN ägglossning, eftersom spermierna kan överleva i upp till en vecka. Då står det med andra ord spermier redan och väntar på ägget när det fångas upp av äggledaren.

    Dina ägglossningsflytningar verkar ju avta rätt snabbt efter att ägget släppt och fångats upp, så jag hade siktat på att ha sex innan ägglossning (kanske inte så lätt att veta när man har det om man har oregelbunden cykel men samlag var tredje dag brukar räcka långt) så spermerina har lättare att simma upp och stå och vänta där.

    När jag blev gravid hade jag haft sex tre dagar innan min ägglossning (inget mer sex i dom dagarna fram till ägglossning alltså, vi hade inte sex i tre dagar i streck).

    Vet inte om du fick nått bra svar på dina frågor, men lycka till :) !

  • PrinsessanNova13
    emmass skrev 2012-05-15 21:46:20 följande:

    Så som jag har förstått det, (men jag har inte glad-gubbe-stickor utan testlagrets) så har du störst chans att bli gravid INOM 1-2 dygn från det att en LH-stegring har uppkommit. Så du har ägglossning någon gång inom 24-48 timmar. Du kan alltså ha ägglossning efter en timme du testat, eller efter 24.  
    Om testet sen blir negativt (kan fortfarande vara starkt, men ändå negativt) så har du troligtvis redan haft ägglossning, LH- nivån sjunker rätt snabbt sedan.

    Jag tror personligen (vet ej om det är så) att detta är rätt individuellt hur långt efter att ägget släppt tills det är obrukbart. Så om du har testat positivt på morgonen, och sen negativt på kvällen så  har du haft ägglossning under dagen, men jag tror att det fortfarande finns en chans att bli gravid då. Vissa ägg kanske håller en halv dag, andra ett helt dygn.

    Men kvinnor har fler dagar än bara dom dagar då en LH-mätning uppkommer som räknas som mest fertila. Det är även dagarna innan som räknas. Så för att ha en större chans att bli gravid ska man ha sex INNAN ägglossning, eftersom spermierna kan överleva i upp till en vecka. Då står det med andra ord spermier redan och väntar på ägget när det fångas upp av äggledaren.

    Dina ägglossningsflytningar verkar ju avta rätt snabbt efter att ägget släppt och fångats upp, så jag hade siktat på att ha sex innan ägglossning (kanske inte så lätt att veta när man har det om man har oregelbunden cykel men samlag var tredje dag brukar räcka långt) så spermerina har lättare att simma upp och stå och vänta där.

    När jag blev gravid hade jag haft sex tre dagar innan min ägglossning (inget mer sex i dom dagarna fram till ägglossning alltså, vi hade inte sex i tre dagar i streck).

    Vet inte om du fick nått bra svar på dina frågor, men lycka till :) !


    Jag blev också gravid på de sättet och blev helt paff för de var helt oplanerat :-O


    Jag hade tagit ur spiralen pga att den halkat på sniskan och gett infektion och skulle äta penicillin.....som sagt vi hade sex typ 3-4 dagar innan jag hade min ägglossning (känner alltid när jag har ägglossning) och ut kom en liten tjej....de 2 tidigare har (planerade) har vi haft sex prick på dagen vid ägglossning och de har blivit grabbar :) Vad fick ni? pojke eller flicka?

Svar på tråden Måste LH gå ner igen för att ägglossning ska ske? Undrar också om flytningar i samband med ägglossning.