• newyorker3

mask på ögat

Har nyligen märkt att min katt har något på ögat som liknar en genomskinlig tunn mask. Den sträcker sig över nästan hela ögat och sitter verkligen PÅ ögat eftersom den följer med när hon rör på blicken. Någon som vet vad det här kan vara?

• Svar på tråden mask på ögat
  • newyorker3
    MammaEmelie91 skrev 2012-05-13 22:26:07 följande:
    Det är inte ögongojs då? 
    Nej det sitter på precis samma ställe där det suttit ett tag nu och går inte bort :( 
  • Coyote

Ett tips är ju att ringa veterinären, om du tror att det är en mask. Hur länge har katten haft det?

• newyorker3
    Coyote skrev 2012-05-13 23:11:58 följande:
    Ett tips är ju att ringa veterinären, om du tror att det är en mask. Hur länge har katten haft det?
    Ja, jag får göra det imorgon. 
    Jag märkte det för några dagar sedan, men vet inte hur länge hon har haft det. Har nämligen aldrig riktigt kollat hennes ögon. Dessutom är det mest under övre ögonlocket.  
  • ForReal

Blinkhinnan som tittar fram? Kattens ögonlock kan titta fram och se ut ungefär som du beskriver. Då är det oftast ganska illa, vanligt är att katten är uttorkad då. Ring veterinär snabbt! Menar du att det ser ut som en faktiskt mask?

• newyorker3
    ForReal skrev 2012-05-14 01:42:43 följande:
    Blinkhinnan som tittar fram? Kattens ögonlock kan titta fram och se ut ungefär som du beskriver. Då är det oftast ganska illa, vanligt är att katten är uttorkad då. Ring veterinär snabbt! Menar du att det ser ut som en faktiskt mask?
    Jag vet faktiskt inte om det ser ut som en riktig mask. Men det är något som slingrat sig på själva ögat, något långt och smalt, likt en mask. Dock vet jag inte om det ÄR en mask eller ej. Maskar brukar väl vara lite mer vita? Kattens ögon är gula och masken är samma färg. 
  • ForReal
    newyorker3 skrev 2012-05-14 10:32:46 följande:
    Jag vet faktiskt inte om det ser ut som en riktig mask. Men det är något som slingrat sig på själva ögat, något långt och smalt, likt en mask. Dock vet jag inte om det ÄR en mask eller ej. Maskar brukar väl vara lite mer vita? Kattens ögon är gula och masken är samma färg. 
    OK, det låter ju inte som att det är ögonlocket som åkt fram då. Ta och ring veterinären om du inte gjort det bums! Kan vara klamydia eller ögonherpes eller ja... vad som helst som bildar ett tjockt slemlager. Utekatt?
Svar på tråden mask på ögat