• Anonym (Strutsen)

Hur ofta får man VABBA? Hur vanligt att man själv är sjuk och tar VABB eller inte orkar gå till jobbet?

Undrar om det finns någon gräns för hur mycket man kan VABBA?

Har försäkringskassan överhuvudtaget någon koll på detta?
    En kompis kompis vabbar för jämnan och för minsta grej.
    Hon jobbar halvtid (är halvtidssjukskriven) och skryter med att hon inte har haft en "full" lön på 2 år för hon VABBAR eller så är hon sjuk någon gång varje månad....
    Hennes barn går på dagis och hon trivs inte på sitt arbete.
    Så ibland VABBAR hon för att slippa gå till jobbet.
    Det säjer hon själv.

Hur vanligt är detta egentligen?
    Brukar ni göra likadant?

Jag blir förbannad när jag betalar skattepengar och hon bara ska gå och lata sig och vara hemma för att hon vantrivs.

Har inte försäkringskassan någon koll alls?

• Svar på tråden Hur ofta får man VABBA? Hur vanligt att man själv är sjuk och tar VABB eller inte orkar gå till jobbet?
  • Coyote

Jo, det finns en gräns för hur många dagar per år man kan ta ut tillfällig föräldrapenning, vet dock inte hur många det handlar om.

• Ziindlaa

Är förskollärare och ibland när vissa barn vart sjuk så kan man börja fundera. Välkommen tillbaka känner du dig frisk nu? Och då får man ibland tveksamma svar eller rent sagt; jag har inte vart sjuk. Gäller långt ifrån alla men det är några få man kan börja fundera kring.

• Coyote
    minafinastebarn skrev 2012-05-14 06:34:35 följande:
    120 dagar per barn / år.
    Ah, tack!
  • colanappen

Jag vabbar när sonen är sjuk. Är jag själv sjuk vabbar jag inte...
    Skulle aldrig komma på tanken att vabba i onödan bara för jag var less på jobbet.
    Sen går man ju inte direkt plus på att vabba en massa så ekonomiskt skulle det inte heller fungera...
    Gillar inte heller fuskare men vad de gör får stå för dem jag försöker leva så ärligt jag kan och följa de regler som finns...

• Coyote

Det händer att jag vabbar när sonen har sovit lite knackigt på natten, om det sammanfaller med att jag själv inte känner mig på topp. Det ses säkert som fusk av andra.

• Anonym (argbiggan)

Ett heltdsanställning är på 200 dagar.

Du får 60 dagar per år och barn, och det går att söka 60 till.
    Har du tre barn har du alltså 3x60=180 vabdagar säkrade. 

Min granne: Arbetslös efter uppsägning, därefter mammaledig. Har startat eget företag.
    Du får inte ut full a-kassa om du tar ut pengar ur bolaget, så hon skaffar första bästa deltidsjobb.
    Vabbar nu varenda vecka för att kunna fakturera från bolaget och jobba med det, barnen är hos mormor. 

Är detta som det var tänkt när man införde vab-reglerna? 

Svar på tråden Hur ofta får man VABBA? Hur vanligt att man själv är sjuk och tar VABB eller inte orkar gå till jobbet?