• Kary

    Jobba på ICA eller Willys?

    Var skulle ni hellre jobba extra? Någon som jobbat på något av ställena som kan dela med sig av sin erfarenheter? För och nackdelar? Får man några förmåner av att jobba där? Typ rabatt när man handlar själv? Var är lönen högre? Var behandlas man bättre? Eller är det ungefär lika?

  • Svar på tråden Jobba på ICA eller Willys?
  • halstabletten

    ICA!!!

    Har hört att de för en betydligt mycket bättre personalpolitik!

    Vet ej vilka förmåner man får på ICA men en bekant som jobbade på Willys fick iaf ingen rabatt om man bortser från kassarna, de fick hon ta gratis...

  • Underbarson

    Hej, jag är en lärare med icke färdigt examensarbetet som fick jobb på Willys, ett friårs vikariat som började 1 juni förra året. Det var så att jag hade nyss flyttat upp från Skåne och var arbetslös när chefen hade hittat mig på a-förmedlingen och bland andra han intervjuade så fick jag jobbet.
    En månad senare blev jag gravid..ooops och på fredag är det sista dagen innan jag blir sjukskriven helt dom 8 sista veckorna. Men jag har kontrakt t o m sista juni.

    Jag jobbar inte på Willys utan Willys Hemma och där får vi 5% rabatt på allt vi köper över 50kr..inte mkt men bättre än inget. Sen är vi bara ca 12 anställda inklusive extrapersonal och nu när vi var på Tylösand spa i nov över helgen så fick även dom följa med. Till julklapp fick vi livmedel för 400kr/person.
    Jag har jobbat på ICA när jag gick på gymnasiet och skillnaden där är att ICA ägs av privata personer (som följer vissa direktiv från huvudledningen men drivs ändå på så sätt som ägarna vill) medans alla Willys tillhör Axfood koncernen. Visst fick vi mkt mer förmåner på ICA men det beror på cheferna...

  • BabyBus

    Jag jobbar extra på Willys, som kassaledare...

    Det är sant att det enda vi får är påsar, nästan pinsamt tycker jag! Den förklaringen jag fått är att det är så billigt på Willy´s, så om man jämför priserna på ICA (tex) efter personalrabatten så är det ungefär samma... Vet inte om det stämmer...

    Skulle tro att lönerna och OB´n ligger på ungefär samma för alla matbutiker.

    Som extrajobb är det suveränt tycker jag! Jag jobbar 8 dagar i månaden (fre, lör, sön, mån) varannan vecka och får ut ca 4000:- efter skatt...

  • Pink Rose

    Har jobbat som uthyrd på både ICA och Willys.

    Jag kan bara uttala mig om deras kassasystem och helhetsintrycket. Finns både fördelar och nackdelar med båda, men helhetsintrycket som jag har sett skulle jag satsa på ICA, speciellt en större butik.
    Willys kassasystem är mycket enkelt, och bra när man lär sig som nybörjare. Men det har även massvis med fel som gör att man kan få migrän för mindre om en kund tex vill byta vara och det är i fel ordning.
    ICAs system är mycket större och bättre i mina ögon, men lite svårt att lära sig i början. Men det är mycket bättre när man väl ha lärt sig det Dessutom så verkar alla fall stormarknaderna satsa mera på sin personal (av vad jag har sett) Om man jämför med Willys, men som någon beskrev ovan så har det mycket med att göra att Willys är mera en lågprisbutik.

    Sen har det mycket att göra med vilken butik man jobbar i. Så det är mycket svårt att direkt säga att du ska välja den ena eller den andra.

  • Pink Rose

    Det beror på din ålder och erfarenhet, och det är lika på båda butikerna eftersom de är skyldiga att gå efter Handels.

  • helena20

    Hejhej!! Jag jobbar på ICA o trivs bra med det,det enda som kunde vara bättre är lönen. Jämförde med en kompis som jobbar på Konsum,hon har drygt 10 kr mer i timmen än mej o får mer i lön o då är hon inte fast anställd.
    Annars trivs jag bra. Kassasystemet var lätt att lära sej t.o.m för mej som annars är seg som jag vet inte vad på att få in nåt. Sen brukar vi få ta med oss varor hem ibland,sånt som det inte är så långt kvar tills bäst före datumet, liksom blommor o.s.v. Brukar även få gratisvaror från de vi köper in från, om det kommit nån ny produkt eller liknande.
    Har så att vi får handla på kredit o då dras det 10% på summan för varje gång.
    Willys vet jag inte hur det är att jobba på men av kompisar som jobbat där har jag hört att det ska vara bra. Kan iallafall rekomendera att jobba på ICA=)

  • Marcelhaj91

    Hej

    Jag jobba på Ica nära och vi får inte heller nån rabatt. Det ända som vi får är gratis Påsar och filmer

Svar på tråden Jobba på ICA eller Willys?