• stellie

Gulliver- avtagbar sida i högt läge?

Hej! Vi väntar vårt andra barn i oktober och jag funderar på om man kan använda första barnets spjälsäng Gulliver (IKEA) som "bedside crib", dvs. ta bort ena långsidan och ställa den mellan vår säng och väggen. Förutsättning för det är att man kan ha sidan borttagen med botten i högt läge.

Har hittat några trådar här där folk använder den på detta sätt, men i monteringsanvisningen får vår Gulliver står det att man inte ska ta bort långsidan i högt sängläge (den bilden är överkorsad) utan bara ha den borttagen då sängen används när barnet är lite större.

Någon som vet om detta är bara överförsiktighet från IKEAs sida eller om det faktiskt är farligt av någon anledning?

• Svar på tråden Gulliver- avtagbar sida i högt läge?
  • Smam

Jag väntar mitt första barn och har just den spjälsängen. Du kan säkert göra så OM du har spjälsängen mot din egen säng. Finns ju spjälsängar som tillverkas just för att ha så, mot sin egen säng. Men du ska ju absolut inte ha sidan borttagen om spjälsängen står för sig själv ute på golvet, då kan ju bebisen rulla ut. Säkert det IKEA menar.

Jag funderar på att prova att ha så, om min säng och spjälsängen är i ungefär samma höjd. Ej kollat det än.

• veh

Det finns inte färdiga hål för att montera den brädan som är avsedd för att hålla ihop långsidan när ena sidan är borttagen. Utan den kan det ju finnas risk att kortsidorna trycks isär på den sidan, och att sänggaveln då ramlar ner. Tänk dig att de där metallpiggarna åker ut i ena hörnet, eller ännu värre  i två av hörnen samtidigt...

Det är väl det som skulle kunna vara farligt, skulle jag tro..?

• Smam

Den är ju gjord för att kunna ta bort ena långsidan, det säger IKEA själv. Gäller det endast när botten är längst ner eller?

• stellie

veh- ja det förstås, det kan ju bli rangligt. Och det hjälper inte att montera brädan i det nedre läget? Eller om man kunde borra egna hål och sätta brädan precis under botten?

Smam- ja det är bara när den är i nedre läget. Kolla bilden på s. 15 i monteringsanvisningarna (finns på Ikeas hemsida).

Jag har skickat ett mail till Ikea nu och frågat så får vi se vad de säger. Återkommer!

• Lavish

jag hade en Ikea spjälsäng öppen mot vår säng första månaderna. Dock var den i högt läge lite högre än vår säng, jag hade lagt kuddar för att dämpa fallet om bebisen skulle ramla ner i vår säng, och mycket riktigt, en morgon när bebisen var 2 månader hade han lyckats rulla ur spjälsängen och ner på kudden i vår säng. Han gjorde sig såklart inte illa, men efter det satte vi dit spjälsidan.

• Lavish

Vi monterade brädan på den sidan men där nere och sängen var inte ranglig alls.

• stellie

Lavish-  vad bra att det funkade med brädan nere. Förutseende med kuddarna... Drömmer

• Echo

Det funkat utmärkt. Har haft så med två olika Ikea-sängar.

• Pralina 81
    Lavish skrev 2012-05-15 10:21:49 följande:
    Vi monterade brädan på den sidan men där nere och sängen var inte ranglig alls.

Så gjorde vi också och sängen är stabil. Lilltjejen ville dock inte sova i spjälsängen så hon sover i vår säng istället.
  • stellie

Svar från IKEA: det är av säkerhetsskäl vi inte rekommenderar detta- att det kan finnas en risk att bebisen kan ramla ner om sängen glider ut.

Alltså- om man ser till att Gulliver verkligen inte kan glida ut från föräldrasängen så borde det inte vara några problem. Och att man sätter brädan nedtill såsom flera av er har gjort för att motverka rangligheten.

Svar på tråden Gulliver- avtagbar sida i högt läge?