• Bitbitten

Banken kräver pantbrev i efterskott

Jag har lite svårt att begripa det där med pantbrev och hoppas nu på lite hjälp.

Vi köpte vårt hus för två år sedan och skrev då nya pantbrev på hela köpesumman, som vi lånade till. Ett år senare tog vi ett till lån på huset för att renovera ett badrum. 

Nu har banken kontaktat oss då de upptäckt att det saknas pantbrev för "badrumslånet". De menar att den bankman som beviljade lånet missat det. Själva tänkte vi inte på det heller, då vi är noviser på detta med banklån och allt som hör därtill.

Jag antar att det bara är att acceptera faktum och skriva ett nytt pantbrev, men det kommer att kosta oss nästan 6000 sura kronor i administration (de 2% som staten vill ha för att registrera pantbrevet och den administrativa kostnad som banken tar ut). Hur ska vi se på detta? Har ni några tips? Är det vi eller banken som gjort fel här? Och om det är banken, är det då verkligen bara vi som ska ta smällen? Banken har ju trots allt beviljat oss lånet.

• Svar på tråden Banken kräver pantbrev i efterskott
  • Ebba Caroline

Inte brukar man väl ha pantbrev när man lånar för renovering?

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Jullesmamma

När vi har "lånat upp" på huset har det behövts nya pantbrev så det är nog tyvärr bara att bita i det sura äpplet och betala...
    Alternativt lägga det som ett privatlån och amortera av, det kanske blir billigare. Eller om ni tänkt låna upp mer passa på att göra det när ni ändå måste betala bankens adm. avgift!?!

• Tonårsmamman1

Jag tror man förväntas känna till sådana saker när man köper hus och tar banklån. Så om banken missade så förväntas ni ändå förstå att det behövs pantbrev, så ni kommer nog inte undan.

• Hejhoppsan

Men det blir inte dyrare att ta ut pantbrev i efterskott, så ni gör ingen ekonomisk förlust på detta. Det hade kostat
    6 000 i alla fall.

• snedtak
    Hejhoppsan skrev 2012-05-14 19:20:49 följande:
    Men det blir inte dyrare att ta ut pantbrev i efterskott, så ni gör ingen ekonomisk förlust på detta. Det hade kostat
    6 000 i alla fall.
    Helt rätt. Kostnaden förändras ju inte beroende på när pantbrevet skriv.
  • Bitbitten

Det är klart, men det som svider är att vi har en liten dipp ekonomiskt just nu och 6000 kronor känns som ett större hål i plånboken än det hade gjort då. Kanske kan jag hoppas att banken går med på att skjuta på pantbrevförskrivningen till hösten, när vi kommit lite bättre på fötter igen.

Tack för alla svar! 

• Bättan

2% av uttaget belopp. Gör en deal, ni står gör de 2% och 375 (pb kostnad) sen får banken stå för sina egna omkostnader.

• summerhunter

Tycker det är konstigt att banken beviljade lån utan säkerhet... Tycker gott de kan lite schyssta mot er!

• Bättan

Jag tror PB finns. Men banken glömde att ta betalt för kostnaden i samband med det nya huslånet.
    Annars kanske ni går i bank bytar tankar.

Svar på tråden Banken kräver pantbrev i efterskott