• Lilli82

Min kille har fått jobb i Japan, hur får vi det att fungera?

Hej!

Jag har en fråga, och behöver lite hjälp. Min kille har blivit erbjuden ett jobb i Kina under sju månader (med möjlighet till förlängning) och tog upp detta med mig häromdagen.

Vi har bara varit ihop i sex månader och hade en riktigt jobbig start innan vi blev tillsammans (han hade kommit ur en lång relation och under de första åtta månaderna vi dejtade var han ruskigt kall och släppte liksom inte in mig i sitt liv, något jag led av otroligt mycket) när jag väl satte ner foten blev vi ett par (sex månader sen, alltså i oktober) och jag känner att vi sakta men säkert börjar få en stark och bra relation.    

Så kommer då detta, och han vill inte flytta om jag inte tror att vi klarar av det. Jag känner egentligen instinktivt att nej, vi kommer inte fixa det, för att vår relation är såpass ny och med tanke på att jag fortfarande är lite ärrad av starten av vårt dejtingliv. Men samtidigt, så vill jag absolut inte hindra honom!  Han bad mig att vara ärlig om vad jag känner och om jag tror att det kommer att förstöra mellan oss så vill han inte åka.

Jag vill verkligen inte vara missunsam, men samtidigt vill jag vara ärlig. Jag har svårt, väldigt svårt för att se att jag skulle klara av att ha en relation baserad på telefon och mailkontakt. Han bor i dagsläget redan 10 mil från mig, planen var att vi skulle flytta ihop till hösten, men jag känner ju att redan i dagsläget så kan det uppstå irritation när man endast talar i telefon eller sms de dagar vi inte ses, kroppsspråk och fysisk närhet är så otroligt viktig! Mer än vad man anar! Och han är verkligen en "kille" om man säger så, han är väldigt kärleksfull men mer av det slaget att han gör saker för mig snarare än att säga saker till mig, hur blir det då när man träffas en gång varannan månad? Näää jag vill ju inte heller som sagt hindra honom, för jag älskar honom jättemycket! Men hur ska jag göra? Hur ska vi förhålla oss till detta? Vill verkligen inte sätta käppar i hjulet för honom, men risken är ju att han inte tar jobbet om jag inte säger att det kommer att fungera?

Ja, värst vad mycket frågor. Finns det någon som har varit med om samma? Eller någon annan som kan sätta sig in i situationen?   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-14 15:48
    Suck, jag är helt efter... det är Japan, inte Kina som jag skrev i brevet... jag föddes tankspridd... bara att gilla läget!

• Svar på tråden Min kille har fått jobb i Japan, hur får vi det att fungera?
  • April barn

Jag tycker absolut du ska vara ärlig mot honom, det var ju även det han bad om. Det är nog så att man behöver ha en stabil och trygg relation för att orka vara isär så länge, jag hade inte klarat det oavsett. Berätta hur du känner.

• Lilli82

Ja, du har ju såklart rätt. Vill bara inte att han avstår och sen känner ett agg eller liknande mot mig, som att jag hindrat honom... Jag känner dock inte att det är så tryggt och stabilt som det borde vara för att klara av en flytt på sådan lång tid... Får ta ett snack med honom! Tack!

• BuoBä

När jag hade varit ihop med en kille i ca 9 månader drog jag iväg och pluggade utomlands i ett år. Klart det var jobbigt ibland, men han kom och hälsade på en gång och jag var hemma en gång. Såhär 15 år senare är vi gifta, så vi klarade att hålla ihop.

Det är svårt att råda andra, men lite kan jag tycka att om man inte klarar att vara isär under en begränsad tid, så kanske relationen inte var så bra som man trodde. Om ni utgår från att han ska vara där i 7 månader till att börja med, så planera efter det. Om han bestämmer sig för att stanna i Japan för evigt efter det får ni utvärdera igen.

Japan är långt borta, men det går att hitta flygbiljetter till vettigt pris. Du kanske kan åka dit och stanna en längre period i mitten på hans bortaperiod? En jag känner tog tjänstledigt ett halvår och läste distanskurser med CSN-bidrag medan hon bodde hos sin sambo som jobbade utomlands. Det kanske skulle fungera för dig också? Han kanske kan förhandla sig till en hemresa i sitt kontrakt?

Klart du kan be honom stanna hemma, men risken är att han för evigt kommer skylla på dig att han missade sitt livs chans. Det är inte heller någon lysande början på ett förhållande.

• Lilli82

Tack för att du lättade upp mina tankar BuoBä :)

Frankrike: Vi får veta mer nästa vecka, jag funderade eventuellt på att ta tjänstledigt och plugga där ca ett halvår för hans företag betalar uppehälle (boendet) och då skulle det ju kunna fungera! Får se vad hans chef säger nästa vecka!

• kexkille
    frankrike skrev 2012-05-14 20:48:09 följande:
    Åka med? Är det ett alternativ?
    Precis, flytta med....
Svar på tråden Min kille har fått jobb i Japan, hur får vi det att fungera?