• LinaJo83

Ni som har barn som vägrar flaska/välling...

...hur gör ni om era små blir hungriga på natten eller sent på kvällen.

Har en liten på snart 10 månader som alltid vägrat flaska o välling/ersättning. Han får gröt o det går jättbra, men på sista tiden så har han sovit orolig på natten, misstänker att han kanske är hungrig. Hur ska man göra då? Om man går upp o ger honom gröt är jag rädd att han vaknar riktigt o vill vara vaken sen... Hur gör ni?? Tacksam för tips!!

• Svar på tråden Ni som har barn som vägrar flaska/välling...
  • April barn

Ammar du kan du väl amma?

• niagara

Prövat med pipmugg? Det var knep nr 1.
    Knep nr 2 är att fortsätta traggla med välling. 1-2 msk välling är mer än 0 och till slut gillar de smaken..,

• Antilopen

Amma?

Min bebis dricker inte heller ur nappflaska så om jag inte hade kunnat amma så hade jag nog tagit pipmugg eller glas med modersmjölkersättning.

Har han aldrig tagit nappflaska? Vad/hur har han ätit på nätterna hittills i sitt liv?

• Lillii

min tjej är 7,5 månad. Hon får helt enkelt komma upp och äta gröt om hon är hungrig på kvällen efter nattning. Även om hon blir att vakna till mer än vad hon hade gjort om hon tagit flaskan. 
    Det brukar inte ta så lång tid efter hon ätit innan hon är i "trötthetsläge" igen, max 40 min kanske.

Men jag försöker motverka att hon ska bli hungrig genom att låta henne "äta kvällsmat 2 ggr".

Hon får gröt el. middag ca 1-1½ timme innan läggdags, sen ger jag henne havregurt (som yoghurt fast av havre eftersom hon är mjölkallergiker) precis innan hon lägger sig - lite i samma stil som den äldre tjejen jag har får en "nattslurk välling" precis innan hon lägger sig. 

Har funkat bra hittills.  

• Lillii

har även testat haft henne i knät ungefär i samma ställning som när man ge någon flaskan, i halv skumt ljus i en fåtölj som vi har bredvid hennes säng. Funkar också kalas bra, brukar ha gröten lite mer utspädd än vanligt så den blir lite lättare att svälja.

• LinaJo83

Han slutade amma vid 7 månader då han var rejält förkyld, efter det så var det omöjligt att få honom att amma, så efter det så har han inte ätit på natten. Men vissa nätter är väldigt oroliga, så det kan ju vara att han är hungrig.
    Får väl försöka lite med välling igen o om inte det funkar så får det väl bli att ta upp honom o ge gröt... om det nu är att han är hungrig, men man får väl testa sig fram... Har funderat på att ge honom gröt i sängen, men tänker att det måste bli väldigt kladdigt o svårt att äta så.... Ja får väl som sagt testa sig fram, men intressant att läsa hur ni andra gör.... 

• Lillii
    LinaJo83 skrev 2012-05-14 21:03:01 följande:
    Han slutade amma vid 7 månader då han var rejält förkyld, efter det så var det omöjligt att få honom att amma, så efter det så har han inte ätit på natten. Men vissa nätter är väldigt oroliga, så det kan ju vara att han är hungrig.
    Får väl försöka lite med välling igen o om inte det funkar så får det väl bli att ta upp honom o ge gröt... om det nu är att han är hungrig, men man får väl testa sig fram... Har funderat på att ge honom gröt i sängen, men tänker att det måste bli väldigt kladdigt o svårt att äta så.... Ja får väl som sagt testa sig fram, men intressant att läsa hur ni andra gör.... 
    Min dotter kladdar aldrig med gröten men som jag skrev tidigare, så funkar det att sitta på en stol med bebis i famnen och mata, men det är ju en liten procedur som man får öva på - vart man ska ha gröten, hur barnet ska sitta osv
  • daimstrut

Kan nog krångla utan att va hungrig iofs. Men kanske prova vanlig varm mjölk i pipmugg, man ska väl vänta tills de är ett år egentligen men du kan ju börja prova. Fast jag tror det är bäst att inte börja ge mat på natten igen när du lyckats avvänja, oroliga perioder kommer alltid annars kanske fil/yoghurt av nåt slag i pipmugg.

Svar på tråden Ni som har barn som vägrar flaska/välling...