• Anonym (menas?)

Alkoholism är en sjukdom som utvecklas i hjärnan

Detta läste jag på aftonbladet, i en chatt med My Skarsgård idag. Vad menar hon? Vad är det som utvecklas i hjärnan hos vissa, och hos andra inte? Någon som kan förklara?

• Svar på tråden Alkoholism är en sjukdom som utvecklas i hjärnan
  • Engelflickan

Jag skulle gissa på att de menar att vissa personer har en större känslighet för stimuli som triggar lustcentra i hjärnan. När vi äter socker, dricker alkohol eller drogar så triggas hjärnans belöningssystem och vissa människor är mer känsliga för detta än andra och hamnar fortare i ett beroende.

• Anonym

Om du slutar läsa aftonslasket så sliper du fantasifula berättelser, jag tycker att den tidningen har lika mycket trovärdighet som ding ding värld.

Alkoholism är ingen sjukdom, det kan däremot vara symtom på sjukdom och eller leda till andra följd sjukdomar.

• 1022
    Anonym skrev 2012-05-14 20:31:42 följande:
    Om du slutar läsa aftonslasket så sliper du fantasifula berättelser, jag tycker att den tidningen har lika mycket trovärdighet som ding ding värld.

Alkoholism är ingen sjukdom, det kan däremot vara symtom på sjukdom och eller leda till andra följd sjukdomar.
    Skulle vara intressant att veta vart du får din information från som uppenbarligen också har en ganska livlig fantasi!
  • Anonym
    Fröken66 skrev 2012-05-15 00:02:45 följande:
    Alkoholism klassas som en sjukdom enligt WHO
    Jaså det gör det, vården utgår ifrån beroende eller missbruk , vad för drog det handlar om är irrelevant.
    Alkoholism som sjukdom existerar bara i sektliknande organisationer som AA.

• Joja78
    Anonym skrev 2012-05-15 00:10:22 följande:
    Jaså det gör det, vården utgår ifrån beroende eller missbruk , vad för drog det handlar om är irrelevant.

Du har helt rätt i att man inom vården pratar om det i termerna av missbruk och beroende. Jag får en känsla av att det är samma person som gör denna typen av anonyma inlägg lite då och då, och det är ju nästan mer intressant varför det är så viktigt för dig med just denna definitionen? Den finns ju ganska många tillstånd som man dagligdags pratar om i termer av en sjukdom men som inom vården inte klassas som det.
  • Anonym
    Joja78 skrev 2012-05-15 00:43:44 följande:
    Du har helt rätt i att man inom vården pratar om det i termerna av missbruk och beroende. Jag får en känsla av att det är samma person som gör denna typen av anonyma inlägg lite då och då, och det är ju nästan mer intressant varför det är så viktigt för dig med just denna definitionen? Den finns ju ganska många tillstånd som man dagligdags pratar om i termer av en sjukdom men som inom vården inte klassas som det.
    Jag är allergiskt mot bullskit.
    Jag är heller inte ensam om det

• Anonym (Hm)
    Anonym skrev 2012-05-14 20:31:42 följande:

Alkoholism klassas som en sjukdom och behandlas därefter. Därför åligger det ett stort ansvar på arbetsgivaren att hjälpa eventuella anställda med rehabilitering etc. Faktafel och felaktiga påståenden bara förstör en annars intressant diskussion.
  • Anonym
    Anonym (Hm) skrev 2012-05-15 00:50:12 följande:
    Alkoholism klassas som en sjukdom och behandlas därefter. Därför åligger det ett stort ansvar på arbetsgivaren att hjälpa eventuella anställda med rehabilitering etc. Faktafel och felaktiga påståenden bara förstör en annars intressant diskussion.
    Vad som klassas och vad som är är två skilda saker.
    Det är toppen att vården kan erbjuda hjälp till folk med dålig självkontroll och bristande karaktär.
    Det är även bra att man kan vända sig till vården för att åtgärda problem som orsakar drickande i första början, drickandet i sig däremot är ingen sjukdom, har aldrig varit och kommer aldrig att bli det.

• Joja78
    Anonym skrev 2012-05-15 00:46:29 följande:
    Jag är allergiskt mot bullskit.
    Jag är heller inte ensam om det
    Då har du minst sagt ett heltidsjobb det är med samma iver som du försöker tillrättavisa alla eventuella "faktafel" som man kan hitta bara här inne på Familjeliv.se.

Om du nu har några mer belägg för dina påståenden kanske du skulle starta en separat tråd om det och sluta solka ner alla andra trådar.

Det är ju nämligen också en fråga om inom vilken profession du menar? Inom psykologin talar man nämligen om det som en sjukdom, eller sjukdomstillstånd. Det kanske är så att du inte anser att psykiatrin är "riktig" sjukvård?

Nej, ensam är du säkert inte, men de flesta av dina bundsförvanter verkar förstå att det knappast tillför ämnet något att vara en besserwisser heller.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-15 00:10:22 följande:

Tack vare den organisation du kallar sekt, så är jag idag nykter. Vetskapen om att jag har en nedärvd sjukdom har gjort att jag klarar hjälpa mig själv till ett bra liv.
Svar på tråden Alkoholism är en sjukdom som utvecklas i hjärnan