• Anonym (Vad gäller?)

VAB + flex.

Dum fråga, men vad gäller?

Var hemma med dottern under föregående vecka på grund av att hon var förkyld. Tog ut det på flexen på jobbet (extratimmar jag arbetat) (plustid). Innebär det att jag även kan söka ersättning för VAB via Försäkringskassan? Eller blir det dubhelt upp? Vad gäller?

• Svar på tråden VAB + flex.
  • Anonym

Nej, det kan du inte eftersom du inte förlorat någn inkomst.

• Vendelsö

Jag hade inte sökt ersättning om jag inte fått löneavdrag. Men det är såvitt jag förstått ett lite oklart rättsläge.

• Anonym (Vad gäller?)

Vill inte göra ngt fel! Har vänner som menar att man skall söka ersättning från FK då man tagit ut tid som man annars skulle kunnat göra ngt "roligt" för (istället för att vabba). Verkar som människor gör olika i denna fråga?! Måste finnas ngt rätt eller fel i frågan?!

• Vendelsö

Frågan har varit uppe i Regeringsrätten, minns dock inte exakt hur den situationen såg ut, och där fann domstolen att det inte krävs att föräldern har gått miste om inkomst för att ha rätt till tillfällig föräldrapenning. Däremot krävs att man måste ha behövt avstå från arbete. Så du skulle kunna begära ersättning ändå.

Personligen skulle jag ändå inte göra det av flera skäl. Dels så är det inte det som är avsikten med försäkringen. Tanken är enligt min mening att ersätta det inkomstbortfall man gör pga barns sjukdom. Om jag får både lön och ersättning från FK blir jag dubbelt kompenserad. Dessutom så är ju antalet dagar man har rätt till per år begränsat och man kan komma att behöva dagarna om barnet skulle bli långvarigt sjuk.   

Så det är upp till dig hur du vill gå vidare, tycker jag.  

• Anonym (Vad gäller?)
    Vendelsö skrev 2012-05-14 20:16:30 följande:

Frågan har varit uppe i Regeringsrätten, minns dock inte exakt hur den situationen såg ut, och där fann domstolen att det inte krävs att föräldern har gått miste om inkomst för att ha rätt till tillfällig föräldrapenning. Däremot krävs att man måste ha behövt avstå från arbete. Så du skulle kunna begära ersättning ändå.

Personligen skulle jag ändå inte göra det av flera skäl. Dels så är det inte det som är avsikten med försäkringen. Tanken är enligt min mening att ersätta det inkomstbortfall man gör pga barns sjukdom. Om jag får både lön och ersättning från FK blir jag dubbelt kompenserad. Dessutom så är ju antalet dagar man har rätt till per år begränsat och man kan komma att behöva dagarna om barnet skulle bli långvarigt sjuk.   

Ok, tack för ditt svar! Vill göra rätt för mig... tror jag struntar att söka! Jag har ju inte förlorat ngn ersättning. Hade inte tänkt tanken att söka förrän en kompis tyckte jag var galen... :)
  • chrak533

Någon som har en länk till fallet i Regeringsrätten så man kan läsa kring vad som beslutades?

• Anonym (jultomten)
    Vendelsö skrev 2012-05-14 20:16:30 följande:

Fast ts har ju haft ett inkomstbortfall på grund av barnets sjukdom. Hon betalade sin egen vab med egentjänade pengar (som hon jobbat in tidigare). De pengarna kunde hon (i teorin) gått till frissan och skaffat sig en manikyr med om inte barnet blivit sjukt.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (jultomten) skrev 2015-01-28 15:50:18 följande:
    Fast ts har ju haft ett inkomstbortfall på grund av barnets sjukdom. Hon betalade sin egen vab med egentjänade pengar (som hon jobbat in tidigare). De pengarna kunde hon (i teorin) gått till frissan och skaffat sig en manikyr med om inte barnet blivit sjukt.
    Men hon väljer ju flex i stället för vab för att slippa få 80 procent av lönen. Ingen har tvingat henne att ta ut flex, vabba får hon ju göra om hon själv vill, eller hur.

Jag skulle inte söka ersättning när jag valt en annan form av ledighet för att ta hand om mitt sjuka barn. Vi har också flex-tid och jag väljer ju själv om jag vill ta ut den i stället för att vabba.

Om TS hade haft semester och sedan vabbat så hade hon kunnat lämna tillbaka semesterdagar och ta vab i stället, inte ta båda formerna samtidigt.
  • Anonym (jultomten)
    Anonym (Nej) skrev 2015-01-28 15:59:20 följande:

Men hon väljer ju flex i stället för vab för att slippa få 80 procent av lönen. Ingen har tvingat henne att ta ut flex, vabba får hon ju göra om hon själv vill, eller hur.

Jag skulle inte söka ersättning när jag valt en annan form av ledighet för att ta hand om mitt sjuka barn. Vi har också flex-tid och jag väljer ju själv om jag vill ta ut den i stället för att vabba.

Om TS hade haft semester och sedan vabbat så hade hon kunnat lämna tillbaka semesterdagar och ta vab i stället, inte ta båda formerna samtidigt.

Det är meningen att man ska vabba när barn är sjuka. Just för att man ska slippa 'spara' pengar på förhand som ts gjort (genom att plussa flexen). Det hon har gjort nu är att hon betalat för sin egen vab.
Svar på tråden VAB + flex.