Hanna Panna skrev 2012-05-15 14:48:51 följande:
Hej! Kul att ni ska flytta till Norrköping! Jag är född och uppväxt här, har varit borta i fem år för att plugga men är nu tillbaka! Jag trivs väldigt bra här i stan. Det är nära till det mesta, det går buss/spårvagn till stan samt ingelsta köpcenter och hageby centrum. I de två sista finns mataffärer som Ica maxi och Willys. Jag skulle personligen inte flytta till Ljura, även fast det ligger bra (hyfsat nära till både stan och hageby centrum). Varken jag eller mina bekanta har bra erfarenhet från området. Mina vänner som bor där berättar att de ser polisbilar var och varannan dag. Om det är hyreslägenhet ni är ute efter skulle jag rekommendera skarphagen eller eneby/vidablick. Jag bor i skarphagen, ett väldigt lugnt och blandat område. Här finns hyresrätter ( som jag bor i), bostadsrätter (som mina och makens föräldrar bor i)och en massa villor och radhus. Det är nära till buss/ spårvagn och det tar ca 20 min att gå ner till stan. Där jag bor tar det ca 10 min att gå till Lidl och Ica supermarket och under en min att gå till Coop nära. Vidablick/ eneby ligger lite längre från stan, men det är goda förbindelser med spårvagnen. Det finns en Ica supermarket och en netto där. Även där är bostäderna blandade. Hyres- och bostadsrätter blandat med villor och radhus. Med stan menar jag centrum. Skolor har jag tyvärr inte koll på, har bara hört att skarphagsskolan ska vara bra. Tror att det är 1-6 där. Om du vill veta något mer så skriv här eller skicka ett pm!
Hej! Tusen tack för ditt svar! Vi har även blivit erbjudna en lägenhet även på kungsgatan i stan, i närheten av Nytorget/komvux .... närhete av st:petersgatan. Hur är läget där?
Visserligen skulle vi föredra att bo en bit utanför stan med närhet till grönområde men vi behöver flytta inom kort och det är svårt att få tag på hyresrätt så snabbt. Ev skulle man kunna byta men undrar då om läget är någorlunda attraktivt för ett byte?
tack igen! :)