Jag tycker väl inte att man behöver vara så hysteriskt sockerfixerad i den åldern. Och det är också bra att tänka på att dom små magarna inte nödvändigtvis klarar av så himla mycket fibrer, det ska inte vara alltför svårsmält.
Med det sagt så kommer här några tips på hur vår dotters frukost kan se ut (2,5 år nu, men frukosten har väl varit sig lik sedan ettårsåldern):
Kokt ägg/stekt ägg/äggröra (men vår dotter är ägg-fanatiker...). Ibland får hon lite bacon till också, om vi äter det.
Naturell yoghurt (vi brukar variera, ibland får hon vanlig arla krav mild naturell yoghurt, ibland får hon vanilj-varianten).
Flingor (rågfras, havrefras, frebaco har ett frukosthjärtan med äpple/kanel, frukostringar med hallon/jordgubb, havrekuddar med blåbär, alla med ganska låg mängd socker).
Vi brukar servera flingorna skilt från yoghurten, eftersom hon ofta föredrar att plocka i sig flingorna för sig och äta yoghurten för sig.
Färsk frukt, t.ex. banan, appelsin, äpple, päron...
Macka med pålägg (man får läsa lite på ingrediensförteckningarna för att hitta bröd utan alltför mycket socker).
Dotter brukar också få ett litet glas juice, ca. 0,5dl, men man kan ju lika gärna ge mjölk eller vatten. Dottern gillar faktiskt också te, det kan man ju testa att ge.
Eftersom jag har haft graviditetsdiabetes med båda döttrarna (den yngre föddes i februari), och har en mamma med typ 2-diabetes, så har jag varit tvungen att kolla sockerinnehåll i många produkter för min egen skull. Men eftersom dottern äter vad vi äter i princip, så blir det ju inte så mycket socker för henne heller. Men som sagt, tänk på att inte överdriva med fibrer t.ex. heller. En skicka vanligt vitt rostbröd behöver inte vara fel för ett litet barn.