• elinile

Tips på rejäl kvällsmat/"fika"! Slut på lagad mat 2 ggr om dagen... :-)

Vi har ända sedan barnen föddes (i stort sett) ätit lagad mat både till lunch och middag. Men nu börjar jag känna mer och mer att jag inte gör annat än lagar mat, plockar undan och diskar. På helgerna går det åt hur mycket tid som helst till att laga mat känns det som.

I veckorna tänker jag att vi äter nån lite mer rejäl kvällsmat och på helgerna får det blir ordentlig "fika" mitt på dagen och mat senare på kvällen.

Har ni några förslag på vad man kan äta som ändå mättar bra? Antar att inte ALLA äter lagad mat 2 ggr om dagen, så några bra tips borde jag kunna få.

• Svar på tråden Tips på rejäl kvällsmat/"fika"! Slut på lagad mat 2 ggr om dagen... :-)
  • Pickeli

Jag har ett tips och de är att ta det varsamt med att strypa kosten, främst för barnen. är man van att äta 2 stora mål mat plus mellis och frukost så blir det jobbigt att bara äta ett mål mat och mer eller mindre mellis resten av dagen.

Vi lagar i regel bara mat en gång om dagen, nämligen middag. Vi ser till att vi lagar tillräckligt så det räcker till lunch dagen efter.

På helgerna lagar vi mer mat, men vi gillar att laga mat

Är ni bara hemma hela dagarna eller går barnen på dagis/skola?

Google it!
  • gravid

Jag lagade alltid mat på kvällarna innan.
    Barnen får ju lagad mat på dagis plus mellanmål på em så när det va dax för kvällsmat åt dem inte för dem va ju inte så hungriga.

Nu äter vi macka, yoghurt, frukt, ägg eller gröt på kvällen.

På helger kan vi äta korv med bröd, stekt potatis med något kött eller liknande lättare mat.

• elinile

Barnen går på dagis, så de äter ju frukost, lunch och mellanmål där. De är i regel inte så intresserade av middagen ändå. Minstingen sitter mest bara o petar i maten och stora tösen äter inte så mycket hon heller, så tror inte det blir något problem om de "bara" får macka o yoghurt eller något liknande.

Vi har ju också gjort så att vi lagar mat på kvällen så det räcker till lunch på jobbet dagen därpå, men som sagt, eftersom barnen ändå inte visar något större intresse för att äta middag så känns det så onödigt att lägga ner så mycket tid på att laga den. Känns bättre att äta något smidigt och ägna tiden till att göra något roligt istället.

• Pickeli
    elinile skrev 2012-05-15 08:16:21 följande:
    Barnen går på dagis, så de äter ju frukost, lunch och mellanmål där. De är i regel inte så intresserade av middagen ändå. Minstingen sitter mest bara o petar i maten och stora tösen äter inte så mycket hon heller, så tror inte det blir något problem om de "bara" får macka o yoghurt eller något liknande.

Vi har ju också gjort så att vi lagar mat på kvällen så det räcker till lunch på jobbet dagen därpå, men som sagt, eftersom barnen ändå inte visar något större intresse för att äta middag så känns det så onödigt att lägga ner så mycket tid på att laga den. Känns bättre att äta något smidigt och ägna tiden till att göra något roligt istället.
    Ja man ska ju inte hålla på att äta middag bara för att vi svenskar "ska" laga äta middag. Men kanske gröt och smörgås (typ som en rejäl frukost) och sedan en banan innan till kvällen, eller välling typ?
    Google it!
  • Ramborg

Te och smörgåsar med lite matigare pålägg kanske? Kokt ägg skivat med kaviar på, knäcke med makrill i tomatsås, smörgås med salami och brie, knäcke med kall kokt potatis skivad och majonnäs på. Kanske plus en liten yoghurt och en halv kiwi.

42.
  • Ididudum spriliares klarauis

Är inte ditt barn ens värd att få lagad mat två gånger om dagen?

Jobbigt? Snälla nån alltså...välkommen till livet som förälder! 

• Ididudum spriliares klarauis
    elinile skrev 2012-05-15 08:16:21 följande:

Det handlar inte bara om  mängden mat. Att äta lunch och middag handlar om att skapa sunda och bra matvanor som de tar med sig i resten av deras liv.

Macka och yougurt är kvällsfika, du vet det man serverar strax innan sängåendet vilket brukar vara ett par timmar efter den lagade middagen.   
  • Ramborg

Jaaa usch! Inte kan man vara en bra förälder om man inte ger barnen lagad mat två gånger om dagen! Alla ska göra lika! ALLA!

Dååålig mamma. Dååååålig mamma. /pekar på TS/

42.
  • elinile

Nu var det ju inte det det handlade om... De visar ju ändå inget särskilt intresse för maten. Då känns det ju bättre att lägga den tiden på att hitta på något roligare.

Har aldrig sagt att de inte är värda att få lagad mat 2 ggr om dagen.

• pigglet

Man kan ju göra så att man lagar rejält med mat när man väl lagar. Så fryser man in i lagoma middags-burkar. Ta fram en burk kvällen innan, nästa dag till middag behöver man bara koka tillbehör o fixa grönsaker.

Svar på tråden Tips på rejäl kvällsmat/"fika"! Slut på lagad mat 2 ggr om dagen... :-)