• flaxa

vett och etikett vid matbordet

Behöver få veta hur "hårda" ni är kring matbordet. Har en 4 och en 6 åring som äter med vidöppna munnar, gärna använder händerna som bestick (de glömer bort gaffeln då fingrarna är lättare... ) hänger över bordet och helst vill krypa upp i våra knän när de ätit klart. I övrigt har vi jättefina matstunder med mycket samtal, matlust och tända ljus. Jag är rädd att förlora lugnet kring bordet och starta en maktkamp om jag gå ut för hårt med allt på en gång. Var skulle ni börja och hur fungerar det för er? Ställer jag för höga krav? vad "ska" barn i den åldern hantera?

• Svar på tråden vett och etikett vid matbordet
  • anna68

Barn i den åldern klarar att äta med BÅDE kniv och gaffel. Det gör de säkert på dagis! Och att man sitter upprätt och inte hänger över bordet är väl självklart, liksom att munnen är stängd när man har mat i munnen. Du har absolut inte för hårda krav, utan helt självklara.
    För att klara det här: gör ett "stjärnsystem" tillsammans med dina barn. Bestäm vad barnen ska klara - 1. använda kniv och gaffel 2. sitta upprätt vid bordet 3. ha munnen stängd när man har mat i munnen. Skriv upp de här målen på ett rutat papper. För varje dag barnen klarar det här så får de varsin guldstjärna, en för varje mål som klarats.
    Bestäm också tillsammans med barnen en belöning som de får när de fått ett visst antal stjärnor. Belöningen behöver inte vara nåt stort, tex gå på äventyrsbad (om de gillar det), baka tårta eller gå till ishallen. Nåt som barnen gillar! Det här funkar superbra hemma hos oss. Har haft många stjärnsystem genom åren, det funkar varje gång!

• flaxa

Tack för respons och tips!
    Jag har pratat med min man om det och vi är överrens om uppmuntran och belöning, men stjärnsystemet känns lite "Supernanny"... Vet inte om jag skulle kunna använda en sån metod naturligt? Nu peppar vi alla framgångar, pratar om vad stora barn behöver lära sig och blundar för missar.
    Hur har du gjort när barnen glömt/trotsat det ni kommit överrens om, tog du bort en stjärna?

• Lisa T

Vi gör heller ingen större sak om bordsskicket inte "sitter" varje gång. De påminns alltid men vi bestraffar inte på något sätt. Däremot talar vi om varför man ex inte ska äta med fingrarna (kan komma bakterier i maten). Barnen förstår det där ganska bra.

Med jämna mellanrum går vi ut och äter på restaurang och pratar dagarna innan om hur man ska uppföra sig. Ungarna tycker att det är jätte-kul och lite högtidligt, och de har alltid fixat det.

Hemma hjälper alla dessutom till att duka och laga maten och vi tänder ljus när alla är samlade. På så vis lär sig alla att uppskatta ordentlighet vid matbordet. Men visst, gränser testas och ibland har jag fått lyfta bort en unge som misskött sig. Tack och lov händer detta sällan! Puh!

• anna68

Flaxa: nej, vi har inte tagit bort stjärnor. Om de klarar det har de blivit belönade med en stjärna, har de inte klarat det har rutan fått vara tom och det har tagit en dag längre att nå målet (belöningen).
    Jo, jag kan hålla med att det är lite "supernanny" över det hela, men å andra sidan brukar ju supernannymetoder hjälpa ganska snabbt...

• eua

Bra tips om stjärnsystemet. Har använt det på jobbet men det kan nog funka hemma också. Jag tycker måltiden är viktig. Den är mer än bara slänga i sig lite mat. Helst på fredagarna då vill man ha mysigt, duka lite extra fint, släcka ner, tända ljus, småprata.

Det är min dröm.. har väl hänt nån gång, men oftast slänger vi oss maten, barnen går när de är klara. Ibland om vi säger till tar de undan tallrikarna. Ibland pratar vi med varandra, ibland pratar barnen bara, ibland säger ingen nåt.

Hur gör ni när ni är olika? Jag älskar att sitta länge och ha mysigt och prata om allt mellan himmel och gjord. Min kille är mer koncentrerad på maten och tycker det är jobbigt att sitta kvar när han ätit klart. Då vill han helst gå. Fast ibland har vi faktiskt mysiga middagar då vi pratarr med varann också.

Svar på tråden vett och etikett vid matbordet