• Anonym (Vad göra?)

Pappan missköter sig, eller?

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Känner någonstans att det är fel det som händer men samtidigt så är det mest småsaker så inget man kanske kan anmäla till soc direkt. Och jag har talat med soc som säger att jag visst kan göra en anmälan men att den i sådana här fall inte brukar leda någonstans utan brukar mest resultera i att det blir mer osämja bland föräldrarna.

Detta är caset:

Jag och mitt ex bor separerade sedan många år och har två barn gemensamt. Jag har träffat en ny man och vi väntar vårat första gemensamma barn. Mitt ex bor fortfarande ensam och vi har våra gemensamma barn varannan vecka.
    Ända sedan vi började med varannan vecka så har det varit problem, till en början kändes det som jag hade 3 barn. Jag var alltid tvungen att påminna mitt ex om när dagis hade utflykter, avslutningar, stängde tidigare etc. Det fanns aldrig extra kläder eller ens regnkläder m.m. på "hans" veckor och detta var givetvis något jag vfick höra när jag hämtade. Jag försökte då prata med dagis och säga att de får gärna ta det med honom då han bara blir arg när jag påminner honom då han kände det som om jag ville visa hur bra jag var och att han inte klarade av att ha barnen. Dagis sa endast att "ja men det blir ingen bättring när vi tar det med honom därför tar vi detta med dig för du är deras mamma och har också ett ansvar för dem" Jag kände mig otrolig maktlös men försökte så gått jag kunde med att skriva listor och fylla på kläder trots att det inte var min vecka.

Tillslut började dom i skolan och på klädfronten har det blivit bättre men nu är problemet att varje vecka vi byter så vill ju givetvis barnen ha HELA och rena kläder på sig. Jag tvingar dem inte att sätta på sig något gammalt, för litet eller trasigt men VARJE vecka jag hämtar dem är det just det jag får tillbaka oavsett om de gått i nya kläder till honom. Hur förklarar man för en 8-åring att hen inte får ha vissa kläder för att de ska till sin pappa?

Så sent som förra veckan var ena barnet sjukt. Mitt ex ringde då och frågade om jag var hemma och kunde komma och "se till" barnet om någon timma. Jag undrade då varför om mitt ex ändå var hemma och vabbade. Han sa då att han jobbade inte långt ifrån hemmet och att han snabbt kunde ta sig hem om det var ngt. Jag undrade då om han köpt telefon så hen kan nå honom det hade han inte och jag blev rosenrasande. Man lämnar väl inte en 8-åring ensam en hel dag och kommer hem på lunchen om vederbörande inte kan ringa och inte har någon att gå till ifall ngt händer?

Samma vecka skulle båda barnen på utflykt och skulle ha med sig matsäck som ersätter lunchen dvs en rejälare måltid. Detta är något de gör varje vecka så det är ingen engångs företeelse. Det ena barnet hade en smörgås med sig med ost och inget att dricka, de andra barnet hade en smörgås med sig med bara smör och lite vatten. Är det verkligen okej? När jag hämtade dem efter skolan var de JÄTTE hungriga och det är ganska varmt vissa dagar att då vara ute en hel dag utan möjlighet till att dricka något känns inte bra alls.

Skillnader görs också mellan barnen, den ena är inte lika "intressant" för pappan och dennes aktiviteter och behov osidosätts VÄLDIGT ofta. Den andres aktiviteter missas nästan aldrig men det förekommer också då pappan inte orkar eller har lust. Jag gillar inte orättvisa och speciellt inte när den blir så tydlig mellan barnen, krockar två aktiviteter så blir det alltid den enas som prioriteras och det är också samme som prioriteras vid varje krock. Den som inte prioriteras har vid upprepade tillfällen sagt att denne vill bo hos oss alltid och bara "hälsa på" pappa ibland och det förstår jag om man blir behandlad så men jag vill ju att de ska bo med sin pappa också och jag vill inte dela på dem. Är även rädd att "förlora" den andre om den ena bor hos mig. den andre är nämligen väldigt ödmjuk och värnar om allt och alla och skulle säkert kunna resonera som så att bor X hos dig jämt så vill jag bo hos pappa så inte han blir ledsen typ.

Jag skulle kunna rabbla i timmar om "små" grejer som händer lite titt som tätt. Men vad gör jag? Jag har givetvis tagit detta med honom varje gång ngt inträffat men det sker ju ingen bättring. Nya saker tillkommer hela tiden.

Har någon varit med om liknande eller har några råd om vad jag kan göra??

• Svar på tråden Pappan missköter sig, eller?
  • feelings

Jag kan börja med att beklaga att eran situation inte är hållbar...

För det första:

Börja med att kontakta familjerätten där du försöker få hjälp utav dem med att få igång ett samtal med fadern , kanske kan få tips och råd från dem hur du ska agera när skolan uppenbarligen lägger över allt ansvar på dig.

Kanske ni inte bör ha varannan vecka om han lägger över allt ansvar på dig hela tiden?
    Det är möjligen så att hans ansvarsförmåga inte riktigt fungerar och han kanske behöver stöd utav någon men detta ska i första hand inte ske från dig anser jag.

Du ska inte vara hans mamma, han har eget ansvar ...

Det är vitkigt att du inte tar ÖVER hans ansvarsområde, utan att du markerar att DItt ansvar , annars kan han aldrig lära sig ..

När det gäller vad han har skickat med i matväg:

Det är ett känsligt ämne, hans fantasi är inte enorm kanske.. ?

Men  om jag tar mig själv som ett exempel, det spelar ingen roll vad jag har skickat med mina barn när de har utflykt.. de är alltid lika hungriga när de kommer hem.

Du ska inte starta krig med ditt ex, utan försök som sagt ta det via en neutral person.
    För annars riskerar du bara att detta blir värre och värre.

Jag tror att vi väntar en flicka till ... Rätt bestämd på den punkten!
  • h8him

Det låter jobbigt men är antagligen inget som skulle ge dig boendet om du startade en tvist om det. Givetvis ska han inte lämna ett sjukt barn ensam hemma utan möjlighet att kontakta honom. Det är idioti.

När det gäller utflykten så ska du kräva av skolan att de serverar lunch. Det är de skyldiga att göra, varje skoldag, enligt skollagen. Då har ni ett problem mindre.

Kan du och pappan prata? Kan du föreslå att den mindre prioriterade kan få bo lite fler dagar hos dig än hos pappa? Det kan vara en bra början för att barnen ska få det bättre.

• Anonym (Vad göra?)

Tack för era svar. Som sagt varken att "kräva boendet" eller starta krig är något jag vill. Jag vill ju att det ska fungera och att de ska få lika mycket tid med sin pappa som med mig men det känns som om han inte bryr sig.

Jag tar ju inget ansvar själv som egentligen borde vara hans utan jag påpekar ju givetvis varje gång att han gjort fel eller missat något men jag kan inte bara strunta i det heller då jag anser att det inte drabbar någon annan än mina barn. Jag kan inte bara låte det vara för att han ska lära sig själv för jag anser att man vid minusgrader måste ha en mössa på sig till dagis eller skola. Då resulterar ju det i att jag får köpa typ 100 mössor och alltid se till att det finns minst en på deras hylla då han inte ens tar med en på morgonen lixom. Och som sagt man har sagt till honom tusen gånger men han bättrar sig inte. Hade det bara gått ut över honom så hade jag inte brytt mig alls då hade han helt enkelt fått lära sig av sina misstag men när hans handlingar nu drabbar mina barn så känns det som om jag måste reagera. :(

Men familjerätten kanske kan vara en bra start. Har aldrig kontaktat dem och vet knappt vad de kan hjälpa mig med men man kan ju alltid höra sig för.

• h8him
    Anonym (Vad göra?) skrev 2012-05-15 10:29:18 följande:
    Tack för era svar. Som sagt varken att "kräva boendet" eller starta krig är något jag vill. Jag vill ju att det ska fungera och att de ska få lika mycket tid med sin pappa som med mig men det känns som om han inte bryr sig.

Jag tar ju inget ansvar själv som egentligen borde vara hans utan jag påpekar ju givetvis varje gång att han gjort fel eller missat något men jag kan inte bara strunta i det heller då jag anser att det inte drabbar någon annan än mina barn. Jag kan inte bara låte det vara för att han ska lära sig själv för jag anser att man vid minusgrader måste ha en mössa på sig till dagis eller skola. Då resulterar ju det i att jag får köpa typ 100 mössor och alltid se till att det finns minst en på deras hylla då han inte ens tar med en på morgonen lixom. Och som sagt man har sagt till honom tusen gånger men han bättrar sig inte. Hade det bara gått ut över honom så hade jag inte brytt mig alls då hade han helt enkelt fått lära sig av sina misstag men när hans handlingar nu drabbar mina barn så känns det som om jag måste reagera. :(

Men familjerätten kanske kan vara en bra start. Har aldrig kontaktat dem och vet knappt vad de kan hjälpa mig med men man kan ju alltid höra sig för.
    Jag förstår att det är jobbigt. Men, dina barn är inga bebisar längre. Du kan börja kräva av barnen att mössor, vantar osv ska med hem. Det ansvaret kan de lära sig att ta.

Det låter främst som om det är barnet som han prioriterar bort som skulle behöva en förändring. Du tror inte att mer tid med dig skulle kunna vara en lösning under en tid?

Samarbetssamtal är en bra början!
  • Anonym
    h8him skrev 2012-05-15 10:22:06 följande:
    Det låter jobbigt men är antagligen inget som skulle ge dig boendet om du startade en tvist om det. Givetvis ska han inte lämna ett sjukt barn ensam hemma utan möjlighet att kontakta honom. Det är idioti.

När det gäller utflykten så ska du kräva av skolan att de serverar lunch. Det är de skyldiga att göra, varje skoldag, enligt skollagen. Då har ni ett problem mindre.

Kan du och pappan prata? Kan du föreslå att den mindre prioriterade kan få bo lite fler dagar hos dig än hos pappa? Det kan vara en bra början för att barnen ska få det bättre.
    Varför ska hon kräva att skolan ska servera lunch? Barnens far borde ju förstå själv att barnen behöver äta och dricka ordentligt. Jag tycker det ringer tydliga varningsklockor.
    Kanske borde barnen själva få berätta hur de har det hos pappan, och att den ena själv vill bo hos mamma lite oftare.
    Det kanske får pappan att tänka efter lite och förhoppningsvis jobba lite hårade för dem. Han kanske behöver lite hjälp angående ansvarsbiten.
  • Anonym (Vad göra?)

Jo jag tror det skulle funka men det skär lite i hjärtat att sära på dem. Kanske om man är helt på det klara över omständigheterna. Dvs att ingen skuld läggs på någon och att den andre bor som vanligt varannan vecka. Att bo permanent hos den ena eller andra skulle för oss förmodligen betyda skolbyte och det är den "nedprioriterade" väldigt positiv till. Kanske för att hen så gärna vill bo hos oss och dessutom går i en ganska stökig klass. Redan när vi köpte vår nuvarande bostad kom frågan "Finns det en skola där som jag kan gå i då" Inte alls en fundering på att det skulle bli långt för pappa att åka.  

Ang mössor så var det mest en grej som var mer aktuellt när de gick på dagis. Nu klarar de definitivt av att ta med och dit mössor nu blir det ju andra saker.

• h8him
    Anonym skrev 2012-05-15 10:37:10 följande:
    Varför ska hon kräva att skolan ska servera lunch? Barnens far borde ju förstå själv att barnen behöver äta och dricka ordentligt. Jag tycker det ringer tydliga varningsklockor.
    Kanske borde barnen själva få berätta hur de har det hos pappan, och att den ena själv vill bo hos mamma lite oftare.
    Det kanske får pappan att tänka efter lite och förhoppningsvis jobba lite hårade för dem. Han kanske behöver lite hjälp angående ansvarsbiten.
    Därför att skolan enligt skollagen är skyldig att servera lunch alla skoldagar och skolan missköter den skyldigheten. Fadern vet kanske att skollagen säger att skolan ska stå för lunchen och sickar därför bara med någon macka som fika.
    Anonym (Vad göra?) skrev 2012-05-15 10:37:14 följande:
    Jo jag tror det skulle funka men det skär lite i hjärtat att sära på dem. Kanske om man är helt på det klara över omständigheterna. Dvs att ingen skuld läggs på någon och att den andre bor som vanligt varannan vecka. Att bo permanent hos den ena eller andra skulle för oss förmodligen betyda skolbyte och det är den "nedprioriterade" väldigt positiv till. Kanske för att hen så gärna vill bo hos oss och dessutom går i en ganska stökig klass. Redan när vi köpte vår nuvarande bostad kom frågan "Finns det en skola där som jag kan gå i då" Inte alls en fundering på att det skulle bli långt för pappa att åka.  

Ang mössor så var det mest en grej som var mer aktuellt när de gick på dagis. Nu klarar de definitivt av att ta med och dit mössor nu blir det ju andra saker.
    Ni behöver ju inte sära på dem permanent och inte hela veckor. Bara någon/några dagar extra hos dig kan göra underverk. Barn är olika och man ska ta hänsyn till alla barns olika behov och viljor.
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym skrev 2012-05-15 10:37:10 följande:
    Jag tror dock det är väldigt svårt att de själva ska berätta en sådan sak. JAg själv växte upp som "skilsmässobarn" och man slutar ju inte älska sina föräldrar och tvingas välja mellan dem är ju jätte hemskt så det tror jag inte att de vågar. Båda två älskar sin pappa.

Ang skollunchen så har vi valt denna skola och vet att de har utflykt en gång i veckan och att vi då ska förse barnet med mat. Om vi inte gillar det har vi ju möjligheten att välja en annan skola. Så där kan jag inte göra så mycket. Jag ger dem gärna matsäck en gång i veckan mot att de får en hel dag ute i naturen och på diverse äventyr, museér utflykter etc. Men jag tycker som dig annonym att pappan borde förstå att man inte kan ge barnet EN smörgås och inget mer. (Han bor precis brevid en dygnet runt butik så att köpa en risifrutti, en frukt eller dricka i sista minuten vore inte ett problem) På "vår" vecka har vi med matsäcken som en punkt på veckohandlingen typ. Det blir ju en rutin då det är samma sak varje vecka lixom
  • h8him
    Anonym (Vad göra?) skrev 2012-05-15 10:41:27 följande:
    Jag tror dock det är väldigt svårt att de själva ska berätta en sådan sak. JAg själv växte upp som "skilsmässobarn" och man slutar ju inte älska sina föräldrar och tvingas välja mellan dem är ju jätte hemskt så det tror jag inte att de vågar. Båda två älskar sin pappa.

Ang skollunchen så har vi valt denna skola och vet att de har utflykt en gång i veckan och att vi då ska förse barnet med mat. Om vi inte gillar det har vi ju möjligheten att välja en annan skola. Så där kan jag inte göra så mycket. Jag ger dem gärna matsäck en gång i veckan mot att de får en hel dag ute i naturen och på diverse äventyr, museér utflykter etc. Men jag tycker som dig annonym att pappan borde förstå att man inte kan ge barnet EN smörgås och inget mer. (Han bor precis brevid en dygnet runt butik så att köpa en risifrutti, en frukt eller dricka i sista minuten vore inte ett problem) På "vår" vecka har vi med matsäcken som en punkt på veckohandlingen typ. Det blir ju en rutin då det är samma sak varje vecka lixom
    Jag håller med! Inte ska barn behöva välja mellan sina föräldrar på det sättet.

Det spelar ingen roll om ni har valt en friskola. Skollagen gäller i alla skolor i Sverige. Så se till att kräva lunch från skolan under utflyktsdagarna om det är så att barnen inte klarar av att bre några mackor och ta med en frukt/yoghurt och dricka själva.

10 § … Eleverna ska utan kostnad ha tillgång till böcker och andra läroverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning samt erbjudas näringsriktiga skolmåltider.” (Skollag SFS 2010:800 10 kap. Grundskolan)
  • 1 UP
    h8him skrev 2012-05-15 10:40:54 följande:
    Därför att skolan enligt skollagen är skyldig att servera lunch alla skoldagar och skolan missköter den skyldigheten. Fadern vet kanske att skollagen säger att skolan ska stå för lunchen och sickar därför bara med någon macka som fika.

Ni behöver ju inte sära på dem permanent och inte hela veckor. Bara någon/några dagar extra hos dig kan göra underverk. Barn är olika och man ska ta hänsyn till alla barns olika behov och viljor.
    Ja med tanke på hur pappan sköter sina övriga uppgifter så är det säkert så han bara skickar med fika och tar för givet att dom får riktigt mat från skolan. Dummaste jag läst.
    Men vi säger så att pappan är medveten om att skolan är skyldig att servera mat till barnen varje dag och därför vägrar skicka med mer än lite fika. Tycker du inte att PAPPAN borde ta upp sitt missnöje med skolan och se till att barnen får mat av skolan även de dagar då det är utflykt och alla andra är har med sig matsäck? Nej det är klart...det är ju mammans fel och mamman borde ta upp detta med skolan. Mamman som kanske tycker det är trevligt att hennes barn precis som alla andra får ha med sig matsäck någon gång i veckan på en trevlig utflykt. Sen är det ju en sak om man kanske inte har möjlighet/råd att göra matsäck. Men det verkar inte vara problemet här.
Svar på tråden Pappan missköter sig, eller?