Pappan missköter sig, eller?
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Känner någonstans att det är fel det som händer men samtidigt så är det mest småsaker så inget man kanske kan anmäla till soc direkt. Och jag har talat med soc som säger att jag visst kan göra en anmälan men att den i sådana här fall inte brukar leda någonstans utan brukar mest resultera i att det blir mer osämja bland föräldrarna.
Detta är caset:
Jag och mitt ex bor separerade sedan många år och har två barn gemensamt. Jag har träffat en ny man och vi väntar vårat första gemensamma barn. Mitt ex bor fortfarande ensam och vi har våra gemensamma barn varannan vecka.
Ända sedan vi började med varannan vecka så har det varit problem, till en början kändes det som jag hade 3 barn. Jag var alltid tvungen att påminna mitt ex om när dagis hade utflykter, avslutningar, stängde tidigare etc. Det fanns aldrig extra kläder eller ens regnkläder m.m. på "hans" veckor och detta var givetvis något jag vfick höra när jag hämtade. Jag försökte då prata med dagis och säga att de får gärna ta det med honom då han bara blir arg när jag påminner honom då han kände det som om jag ville visa hur bra jag var och att han inte klarade av att ha barnen. Dagis sa endast att "ja men det blir ingen bättring när vi tar det med honom därför tar vi detta med dig för du är deras mamma och har också ett ansvar för dem" Jag kände mig otrolig maktlös men försökte så gått jag kunde med att skriva listor och fylla på kläder trots att det inte var min vecka.
Tillslut började dom i skolan och på klädfronten har det blivit bättre men nu är problemet att varje vecka vi byter så vill ju givetvis barnen ha HELA och rena kläder på sig. Jag tvingar dem inte att sätta på sig något gammalt, för litet eller trasigt men VARJE vecka jag hämtar dem är det just det jag får tillbaka oavsett om de gått i nya kläder till honom. Hur förklarar man för en 8-åring att hen inte får ha vissa kläder för att de ska till sin pappa?
Så sent som förra veckan var ena barnet sjukt. Mitt ex ringde då och frågade om jag var hemma och kunde komma och "se till" barnet om någon timma. Jag undrade då varför om mitt ex ändå var hemma och vabbade. Han sa då att han jobbade inte långt ifrån hemmet och att han snabbt kunde ta sig hem om det var ngt. Jag undrade då om han köpt telefon så hen kan nå honom det hade han inte och jag blev rosenrasande. Man lämnar väl inte en 8-åring ensam en hel dag och kommer hem på lunchen om vederbörande inte kan ringa och inte har någon att gå till ifall ngt händer?
Samma vecka skulle båda barnen på utflykt och skulle ha med sig matsäck som ersätter lunchen dvs en rejälare måltid. Detta är något de gör varje vecka så det är ingen engångs företeelse. Det ena barnet hade en smörgås med sig med ost och inget att dricka, de andra barnet hade en smörgås med sig med bara smör och lite vatten. Är det verkligen okej? När jag hämtade dem efter skolan var de JÄTTE hungriga och det är ganska varmt vissa dagar att då vara ute en hel dag utan möjlighet till att dricka något känns inte bra alls.
Skillnader görs också mellan barnen, den ena är inte lika "intressant" för pappan och dennes aktiviteter och behov osidosätts VÄLDIGT ofta. Den andres aktiviteter missas nästan aldrig men det förekommer också då pappan inte orkar eller har lust. Jag gillar inte orättvisa och speciellt inte när den blir så tydlig mellan barnen, krockar två aktiviteter så blir det alltid den enas som prioriteras och det är också samme som prioriteras vid varje krock. Den som inte prioriteras har vid upprepade tillfällen sagt att denne vill bo hos oss alltid och bara "hälsa på" pappa ibland och det förstår jag om man blir behandlad så men jag vill ju att de ska bo med sin pappa också och jag vill inte dela på dem. Är även rädd att "förlora" den andre om den ena bor hos mig. den andre är nämligen väldigt ödmjuk och värnar om allt och alla och skulle säkert kunna resonera som så att bor X hos dig jämt så vill jag bo hos pappa så inte han blir ledsen typ.
Jag skulle kunna rabbla i timmar om "små" grejer som händer lite titt som tätt. Men vad gör jag? Jag har givetvis tagit detta med honom varje gång ngt inträffat men det sker ju ingen bättring. Nya saker tillkommer hela tiden.
Har någon varit med om liknande eller har några råd om vad jag kan göra??