• Stehag

Säljer era barn jultidningar?

Är kanske lite tidigt ute men som hemmasittande med en nyfödd så har jag en del tid över. 

Det är snart sommar och här tar jag upp jultidningar :) Har hört att det är bra att vara ute i god tid.

Som jag har förstått det så finns det fyra större företag som erbjuder försäljning av jultidningar.

Till er föräldrar som har barn som säljer eller har sålt, så har jag lite frågor som jag varit tacksam för att få besvarade och förhoppningsvis få en viss klarhet.  

Vilket företag väljer ni, hade ni kunnat utveckla vad det är som gör att ni väljer just det företaget? De flesta erbjuder ju rätt liknande premier? Är det det jultidningsföretag som dimper ner i brevlådan först? Är det något mer man ska tänka på? 

Undrar även vilka är det som köper? Får era barn sålt tidningarna eller slutar det med att släkt och vänner eller ni själva får köpa en hel del?

Min dotter som är 12 vill såklart välja företag själv, eftersom hon redan har hittat favoritpremier och vill sälja för det företag som kan ge bäst grejer. Vet inte om jag ska gå in och styra valet åt henne. Vad tycker ni? Hur gör ni?

Undrar också vad ni tycker och tänker kring traditionen att sälja jultidningar. Pratade med en vän som är dansk och han tyckte det lät som ren skär barnarbete i pyramidform. Tyckte det var ganska komiskt, men de har ju inte samma tradition i Danmark så kan förstå lite hur han tänker. Har ni några tankar kring det här? Själv sålde jag inte jultidningar när jag var liten så har inte så mycket erfarenhet kring det här själv. 

Supertacksam för svar från er alla!

Tack!

Fortfarande sommar!!
  • Svar på tråden Säljer era barn jultidningar?
  • Echo

Håller med din danske vän. Förklätt barnarbete, dessutom ett hejdlöst utnyttjande av släkt och vänner som känner sig tvingade att köpa bara för att ungen säljer. Mina barn kommer definitivt inte få sälja jultidningar. Eller majblommor. Helst inte något annat heller, ska det samlas till skolresor betalar jag hellre min del.

• Stehag
    Echo skrev 2012-05-15 10:46:36 följande:
    Håller med din danske vän. Förklätt barnarbete, dessutom ett hejdlöst utnyttjande av släkt och vänner som känner sig tvingade att köpa bara för att ungen säljer. Mina barn kommer definitivt inte få sälja jultidningar. Eller majblommor. Helst inte något annat heller, ska det samlas till skolresor betalar jag hellre min del.

Tacksam för din respons. Har själv varit inne i samma tankar. 

Tycker du inte det finns några positiva aspekt? Majblomman bidrar även till välgörenhet, om jag förstått det rätt. 

Just jultidningar; även då det är ett företag som tjänar pengar på det, så finns det väl några positiva aspekt?
    Att det kan ge barnen lärdom inom te.x. mattematik, lära sig tjäna pengar själv osv. 

Hade varit tacksam för andras åsikter på mitt första inlägg.

Tack! 

• Echo
    Stehag skrev 2012-05-15 11:42:57 följande: 

Tycker du inte det finns några positiva aspekt? Majblomman bidrar även till välgörenhet, om jag förstått det rätt. 

Just jultidningar; även då det är ett företag som tjänar pengar på det, så finns det väl några positiva aspekt?
    Att det kan ge barnen lärdom inom te.x. mattematik, lära sig tjäna pengar själv osv. 

Majblommorna är värst. Barnen nästan slåss om "bästa" platsen vid ICA. Stiftelsens verksamhet är bra, men just att utnyttja barnen på det sättet är vedervärdigt. 

Med jultidningar så är det ju så att de lockar med fina premier, men för att få den där grejen du verkligen vill ha måste du slita som ett djur, alternativt ha rika föräldrar som köper massor. Och i så fall är det väl bättre att de får "jobba hemma" för pengarna.

Jag ser inget positivt med den typen av verksamhet. Min mamma lät inte mig sälja jultidningar- jag var verkligen jättearg! Men hon hade rätt. Jag hjälpte en kompis istället, och det var verkligen ett skitjobb. 
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Skalman72

Jag håller inte med er.

Jag låter min 8-åriga son sälja tidningar. Jag tycker att det är jätte bra övning för honom och han lär sig också värdet av pengar. 

Sen tycker jag heller inte att det är slavjobb då de får nästan hälften av försäljningsvärdet tillbaka om han väljer att ta pengar och tar han gåvor så får han ännu mer.

Han sätter upp mål som han vill nå och han tycker att det är jättekul och spännande att få läsa på, övertala, sälja, räkna ut och leverera. Jag tycker det är jätte bra erfarenhet som han lär sig mycket på.

Istället för att han sitter framför TVn och spelar spel eller tittar på TV så ser han fram emot varje dag att komma hem och få gå ut och sälja och kunna tjäna ihop det han verkligen vill ha. Han tycker det är jättekul!

Det är väl inte skitjobb om man älskar att göra det man gör. :)

• 123varg

Tjena det undrar jag också :) om jag nu säljer för 12 000kr får jag ihop 16 000 p får jag välja den jag vill ha och får man det eller är det bara reklam ? 

jag vill inte jobba hård och inte få de jag vill ha  nån som såld så mycket och fått den man valt ?

• Maj Hult

Studsar in på gammal tråd :D

Har en kille här hemma som vill testa att sälja jultidningar i år, är kanske tidigt ute men finns det någon som sitter på tips. Hur börjar jag titta?

Har för mig att man startar sälja rätt tidigt? Eller? :)

• Aikido
    Maj Hult skrev 2016-08-26 15:28:01 följande:

Har en kille här hemma som vill testa att sälja jultidningar i år, är kanske tidigt ute men finns det någon som sitter på tips. Hur börjar jag titta?

Först till kvarn gäller. Börja med att skaffa en postbox och byt adress till den så ni kan få posten tidigt. Det är ingen mening att vänta in den vanliga posten som numera kommer fram strax före läggdags i bästa fall. När jultidningskatalogerna kommer får ni ringa skolan och säga att killen är sjuk så han kan ut och sälja tidigt första dagen. Är ni själva kortväxta och ser "unga" ut kan ni också vara med och sälja. På så sätt hinner ni täcka av ett större område på kortare tid. Kan ni själva inte vara med kanske ni kan följa efter postbilen och vittja brevlådorna från jultidningskataloger så att konkurrensen blir mindre.
  • Agnes Li
    Maj Hult skrev 2016-08-26 15:28:01 följande:

Även min son ville också tjäna egna pengar. Funderar också på att låta han sälja jultidningar i år. Tydligen ska svenska Julförlaget vara bra fick jag höra här. Vi ska själva prova nu :)
Svar på tråden Säljer era barn jultidningar?