• chansa

Fler smala PCO-are som försöker bli gravida?

Hej!

Jag har PCO men är normalviktig, 58 kg vid 1.69 m.
    Vi har försökt nu i över ett år med hjälp av pergotime och ovitrelle, men inte fått plus. I juni ska jag på infomöte på IVF kliniken.

Jag har tittat lite genom trådarna men hittar mycket om övervikt och LCHF. Jag undrar om det finns fler som jag? Det vore kul att höra från er hur ni försöker nå ett plus och vad era tankar är kring PCO.

• Svar på tråden Fler smala PCO-are som försöker bli gravida?
  • Babybel
    chansa skrev 2012-05-15 10:36:10 följande:
    Hej!

Jag har PCO men är normalviktig, 58 kg vid 1.69 m.
    Vi har försökt nu i över ett år med hjälp av pergotime och ovitrelle, men inte fått plus. I juni ska jag på infomöte på IVF kliniken.

Jag har tittat lite genom trådarna men hittar mycket om övervikt och LCHF. Jag undrar om det finns fler som jag? Det vore kul att höra från er hur ni försöker nå ett plus och vad era tankar är kring PCO.
    Alltså, jag väger 10kg mer än du och är lika lång. Tror jag räknas som normalviktig fortfarande. Har konstaterad PCO, men tror inte att viktgrejen är mitt problem, snarare andra symptom.

Jag och min kille har börjat försöka skaffa barn för bara ett tag sedan så jag vet inte om vår situation är direkt densamma ;) Men det allra troligaste är att jag hamnar där du är nu.

Hur ser det ut när du gör ÄL-test? Jag ger konstant svaga svaga utslag varje dag, så en del av mig tänker att jag inte kan lita på testen.
    Har du testat bidrottninggelé och sånt? 
  • chansa

Hej Babybel,

Jag har gjort ägglossningstester när jag började med pergotime, det blev dyrt eftersom jag inte fick positivt förrän dag 20-21. Första kuren (enkelkur) blev den positiv men hade jag inte haft ägglossning. Vad jag förstår så kan man ha svaga utslag hela tiden när man har PCO. Inte så pålitlig med andra ord.
    Jag har inte provat bidrottninggele, jag tror inte så mycket på det....

Det är inte alls så att du behöver hamna där jag är! Många blir gravida spontant eller med hjälp av pergotime. Hoppas det går fort för er!

• Nightrose

Jag är normalviktig, har pcos och har än inte lyckas. Nu denna månad är det nog 1 år sedan vi började med pergotime...det fungerade inte alls på mig och efter det gick vi över till puregon injektioner, det fungerade inte heller och nu kör vi menopur injektioner...i ett försök att bli gravida på ett "naturligt"

Är nu ca 1 år sedan vi blev uppsatta på ivf-kön och de lär väl kalla oss närsom. 

Testar inte med ägglossningsstickor då de även visat positivt då jag inte haft ägglossning. Det är för att hormonerna finns men inte räcker till...eller ja... förenklat sagt.

Men har du endast fått pergotime hela tiden? Inte ändrat till sprutor?

• chansa

Hej Nightrose,

Min gynekolog ville prova med sprutor efter att jag tog dubbelkur pergo och reagerade sådär, men då blev det istället metformin, trippelkur och ovitrelle, och det har jag fått fina ägglossningar på.
    Var bor du någonstans? Vi blev uppsatta i IVF kön i januari (Stockholm) och fått tid nu i juni. Det blir nog IVF efter sommaren då.

Hur känns det för er att ha PCO? Jag känner mig besviken att inte min kropp fungerar normalt... har alltid kännt mig lite ''okvinnlig'' eller något eftersom jag aldrig fick mens. Sedan känns det ju jobbigt att det är fel på mig, maken är det inget fel på, så jag känner mig skyldig av och till.

Sedan känns det lite så att är man överviktig då kan man i alla fall göra något själv genom att gå ner i vikt, men för oss finns det inget vi kan göra.

• Nightrose
    chansa skrev 2012-05-16 10:59:31 följande:
    Hej Nightrose,

Min gynekolog ville prova med sprutor efter att jag tog dubbelkur pergo och reagerade sådär, men då blev det istället metformin, trippelkur och ovitrelle, och det har jag fått fina ägglossningar på.
    Var bor du någonstans? Vi blev uppsatta i IVF kön i januari (Stockholm) och fått tid nu i juni. Det blir nog IVF efter sommaren då.

Hur känns det för er att ha PCO? Jag känner mig besviken att inte min kropp fungerar normalt... har alltid kännt mig lite ''okvinnlig'' eller något eftersom jag aldrig fick mens. Sedan känns det ju jobbigt att det är fel på mig, maken är det inget fel på, så jag känner mig skyldig av och till.

Sedan känns det lite så att är man överviktig då kan man i alla fall göra något själv genom att gå ner i vikt, men för oss finns det inget vi kan göra.

Hej! Vi är också uppsatta i Stockholm och när jag pratade med kordinatorn där sade hon att det tar 8-12 månader innan första ivf behandling/besöket påbörjas. Men vi har iof även skrivit ej med kort varsel då vi jobbar så hemskt tokigt. Kan vara något av det som orsakar försening i kallelsen. Plus att vi helst vill bli kallade inom stockholmsområdet och inte enda ned till göteborg. Har inte riktigt de möjligheterna precis... :(
    Får kanske ringa igen och höra efter nästa vecka för att se så att de inte "glömt" oss bara.

Jodå, i början kände jag mig enormt okvinnlig. Det gör jag än ibland. Kan få frustrationer över att kroppen inte kan bli något som ska vara det mest instinktiva och naturliga. Vi sitter i samma situation, det är mig det är "fel" på och inte maken. Fast eg. är det ingens fel då vi inte valt detta och inte har orsakat det själva. Fick ett tips av min läkare och det är att se detta som ett normalstadium... att se det som morgondagens kvinna, då detta troligt utvecklats för överlevnadsskull. Vanligen får de som har pcos en normalare ägglossning senare i livet då den normala åldersprocessen sätts igång. På det sättet är det "morgondagens överlevande kvinna", att vi har utvecklats till att föda barn senare i livet... det var en liten tröst. Men jag förstår din frustration. Den har vi med.

Jodå...nog kan vi göra lite saker vi med. Äta rätt och mindre socker, motionera regelbundet det ökar blodcirkulationen och gör att man fokuserar lite på annat också. 

Nyfiken som jag är varför äter du metformin?  
  • miracle maker

Hej,

en till med samma problem. Jag har ett BMI på 18,3 vilket räknas som undervikt. Läkaren sa att det kan ha betydelse, och jag väger precis 48 kg vilket verkar vara något av en magisk gräns i fertilitetssammanhang. När jag blev gravid med min dotter så vägde jag några kg mer och hade ett BMI på 19,5 så jag försöker nå dit nu med. Vet bara inte hur det ska gå till då min kropp aldrig har reagerat varken på ena eller andra hållet beroende på vad jag ätit. Det kan ju låta som ett lyxproblem men just nu är det faktiskt bara ett problem för mig..

• chansa

Hej alla,
    Tack för era svar! Skönt att veta att det inte bara är jag. Jag visste inte att man kune vara underviktig också, men tydligen så finns alla varianter.
    Jo, jag äter metformin för att det minskar insulinresistensen, och man tror att det har något att göra med PCO. Det är ganska oklart fortfarande, vissa studier visar att man reagerar bättre på pergotime, vissa visar att det inte blir någon skillnad.
    Men jag tror att man också ofta rekommenderar det i IVF sammanhang eftersom man kanske får en bättre respons på stimuleringen.
    Annars är det skönt om man slipper metforminet tror jag, jag mår illa av det i alla fall.

• Treasures

Jag är också normalviktig och har alltid varit det, är 165 cm och väger 60 kg.
    Vi försöker nu få vårt andra barn. Dottern blev till med hjälp av Metformin, trippeldos Pergotime och akupunktur. Det tog två år, varav ett med behandling innan vi lyckades. Då hade jag bara mens 2-3 ggr per år av mig själv.
    Det sista året har det dock börjat fungera bättre, jag äter Metformin och så har det nog med åldern att göra som någon skrev här innan, efter 30 får man oftast ÄL oftare iaf då man har PCO's. Jag har haft cykler på 30-35 dagar, ibland lite längre och blev till vår stora förvåning gravid i december, men fick missfall i januari. Sen dess har vi kämpat och nu har jag precis haft tredje mensen efter skrapningen. 

Känner mig ofta misslyckad och besviken på min kropp som verkligen inte sköter sig som den ska. Trodde det skulle vara mindre jobbigt nu andra gången, men det är nästan värre, speciellt efter missfallet med.  

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Casie

Jag har alltid haft problem med oregelbunden mens vilket gjort mig förtvivlad nu när vi försöker bli med barn. Jag har PCO och har läst att lågkolhydrat-kost ska vara bra då. Började med LCHF-diet den 16 April och fick som ett under mens efter bara 1½ vecka. Det hade inte skett på 4 månader så nåt hände ju med kroppen. Efter det körde vi på och hoppades att jag kanske t.o.m skulle få ägglossning men nu i helgen kom det mens igen (först massa bruna flytningar). Räknade ut att menscykeln då bara blev 20 dagar, har läst att om cykeln är för kort kan man inte bli gravid för att ägget inte hinner fästa. Är det någon som vet om 20 dagar räknas som kort cykel?
    Jag hoppas på att mensen ska komma regelbunden nu varje månad medan jag kör LCHF 

Jag är 161 cm lång och vägde 62 kg men i och med LCHF-dieten har jag nu gått ner till 57,5 kg.

• ÖnskaTroHoppas

Här är en till...BMI 20,5. Prövat pergo, puregon och menopur utan lycka - försökt 1 1/2 år nu...varit på infomöte för IVF och ska få göra vårt första äggplock i aug... Förstår precis hur ni känner!

Svar på tråden Fler smala PCO-are som försöker bli gravida?