• Anonym

Civilekonomer/ekonomer - vad ska jag begära för lön?

Hej!
    Jag har en civilekonomexamen från en skola i Sverige och söker nu mitt första arbete inom detta område. Har eventuellt ett jobb på gång nu i medelstort företag där jag kommer arbeta inom marknad med viss projektledning.

Jag funderar på vad jag ska begära för lön och undrar därför om någon skulle kunna svara på vad de hade för ingångslön med liknande utbildning i bakgrunden och inom liknande bransch? Ni får gärna skriva hur gamla ni var också när ni började arbeta med den ingångslönen (och även om ni vill hur mycket den ökat).

Är själv 29 år och har lång arbetslivserfarenhet inom olika områden och även erfarenhet utomlands, men tyvärr inte inom precis detta område. Närmaste ekonomiuppgifterna jag haft är som butikschef. Är medveten om att lönen kan variera från vilken skola man fått examen, samt vilken erfarenhet man har från innan. Men är ute efter mer generellt vad det ligger på!

Hoppas någon kan svara! (Gjorde tråden anonym så folk inte ska behöva gå ut med inkomstuppgifter synligt).

Tack för svar!

• Svar på tråden Civilekonomer/ekonomer - vad ska jag begära för lön?
  • Styvmodern

Jag äger en revisionsbyrå. När vi anställer helt gröna civilekonomer ligger lönen på ca 24 tkr - dock ökar den relativt mycket de första åren. Men jag tycker det låter som om du har lite andra erfarenheter i ditt CV som gör att du inte är helt oerfaren så 26 tkr kanske.
    Det viktigare är att du förvissar dig om att få en reell löneöversyn efter halvår/år så du inte hamnar på låg ingångslön och sedan dålig löneutveckling.

Lycka till.

• Anonym

Hej, tack för svaret!

Någon annan?!

• Anonym

Min partner hade erfarenhet (och examen) på annat område innan studier till Fil Mag i ekonomi. Examen togs vid drygt 30 års ålder. Ingångslönen var då (för mellan 5 och 10 år sedan) 35k. Andra erbjudanden som inte togs låg i regionen 25k plus 20-30% rörlig lön eller 30k fast lön. Alla jobben i Stockholm.

• Anonym

Det beror vad du ska jobba med. Jag vet bara vad som gäller för HHS, där de flesta har en ingångslön på minst 30000 plus bonus, men arbetstiderna är i många fall 70 timmar/vecka. I huvudsak inom företagsvärdering, börsmäkleri och företagsrådgivning. 

• dirpower

Om du nu vill att andra ska värdera din tid så är väl http://www.lonestatistik.se en bra sida att jämföra sig på.

Själv tycker jag att mitt liv inte går att köpas för pengar och satsar stenhårt på min passiva inkomst så att livet kan levas helt utan att värderas.

• Anonym

Anställer ekonomer på ett medelstort bolag i Sverige, skulle säga ca 26 TSEK/mån samt rätt till övertidsersättning. Tycker du ska behålla rätten till övertid.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-16 15:42:51 följande:
    Min partner hade erfarenhet (och examen) på annat område innan studier till Fil Mag i ekonomi. Examen togs vid drygt 30 års ålder. Ingångslönen var då (för mellan 5 och 10 år sedan) 35k. Andra erbjudanden som inte togs låg i regionen 25k plus 20-30% rörlig lön eller 30k fast lön. Alla jobben i Stockholm.
    Hej, okej då kanske hans tidigare examen gör att han kunde kräva mer. Tack för svaret!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-17 00:11:01 följande:
    Det beror vad du ska jobba med. Jag vet bara vad som gäller för HHS, där de flesta har en ingångslön på minst 30000 plus bonus, men arbetstiderna är i många fall 70 timmar/vecka. I huvudsak inom företagsvärdering, börsmäkleri och företagsrådgivning. 
    Har väl tänkt det inom trådstarten, dvs marknadsföring eller projektledning. Men såklart det kan variera väldigt mycket även där. Är ju stort område. Oj 70 timmar låter helt galet, visste inte att det var så även inom ekonombranscher utan trodde det var främst inom media. Har inte tänkt arbeta inom bank eller det du nämnde. HHS i Stockholm iallafall har ju väldigt bra rykte, så kan tänka mig att om man har examen därifrån att man kan kräva ganska mycket mer då. Tack för svaret!
  • Anonym
    dirpower skrev 2012-05-17 00:17:10 följande:
    Om du nu vill att andra ska värdera din tid så är väl www.lonestatistik.se en bra sida att jämföra sig på.

Själv tycker jag att mitt liv inte går att köpas för pengar och satsar stenhårt på min passiva inkomst så att livet kan levas helt utan att värderas.
    Värdera min tid? Jag är väl främst ute efter att höra vad andra har för erfarenheter. Har vart inne på lönestatistik men den är så generell och vet inte heller hur mycket man kan lite på den sidan.

Förstod inte det sista!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-17 20:53:12 följande:
    Anställer ekonomer på ett medelstort bolag i Sverige, skulle säga ca 26 TSEK/mån samt rätt till övertidsersättning. Tycker du ska behålla rätten till övertid.
    Hej, okej! Tack för svaret och tipset!
  • Anonym

Fler får gärna dela med sig!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-17 00:11:01 följande:
    Vad är det förresten för bonus du menar?
  • Anonym (Tipsare)

Ett bra tips är att ringa till den fackliga kontakten, som ofta står i jobbannonserna. Dem kan man fråga vad en genomsnittlig lön är inom företaget, för den tjänsten som du söker.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-17 21:56:33 följande:
    Hej, okej då kanske hans tidigare examen gör att han kunde kräva mer. Tack för svaret!
    Knappast. Det var en läaraexamen och sådant står inte högt i kurs i näringslivet. Hade första examen varit Civ Ing hade ingångslönen efter ekonomexamen legat runt 60k/månad, är min uppskattning.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-17 22:06:02 följande:
    Vad är det förresten för bonus du menar?
    Inte mitt inlägg du svarar på, men: bonus är extrapengar motsvarande allt från 10% till några hundra procent av den fasta lönen. Betalas antingen ut månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Oftast äe bonusens storlek variable och beror på arbetstagarens egen insats och företagets eller enhetens resultat. Eller allihop.
Svar på tråden Civilekonomer/ekonomer - vad ska jag begära för lön?