• Toboas

Det naturliga urvalet

Det här är en fortsättning av en annan diskussion som jag lägger här för att undvika att gå för mycket OT i en annan tråd.
    Frågorna var:
    1. Vad är naturliga urvalet? Och vad är ett sexuellt urval och onaturligt urval? 
    2. Hur mycket vägde en pterosaurie jämfört med en häst?

• Svar på tråden Det naturliga urvalet
  • Toboas

1) Det naturliga urvalet kallas det när naturen (i form av brist på föda och konkurrens) gör att vissa gener eller egenskaper blir vanligare i en population. Över tiden leder det till nya arter men också att arter försvinner.

Sexuellt urval är när vissa egenskaper sprids på grund av att de uppfattas som attraktiva. Det är alltså inte direkt kopplat till överlevnad utan blir vanligare på grund av att dessa individer får ha mer sex. Påfågelns fjärdrar brukar nämnas som ett exempel på det.

Onaturligt urval kan man kalla det när man avlar fram hundraser som har svårt att andas eller röra sig - de egenskaper som premieras är alltså direkt negativa för deras överlevnad i naturen men på grund av selektiv avel så förs de vidare.

2) En pteosarie tros ha vägt ungefär 145 kilo som vuxna, att jämföra med en häst som normalt ligger på över 500 kilo.

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    Toboas skrev 2012-05-15 13:27:08 följande:
    1) Det naturliga urvalet kallas det när naturen (i form av brist på föda och konkurrens) gör att vissa gener eller egenskaper blir vanligare i en population. Över tiden leder det till nya arter men också att arter försvinner.

Sexuellt urval är när vissa egenskaper sprids på grund av att de uppfattas som attraktiva. Det är alltså inte direkt kopplat till överlevnad utan blir vanligare på grund av att dessa individer får ha mer sex. Påfågelns fjärdrar brukar nämnas som ett exempel på det.

Onaturligt urval kan man kalla det när man avlar fram hundraser som har svårt att andas eller röra sig - de egenskaper som premieras är alltså direkt negativa för deras överlevnad i naturen men på grund av selektiv avel så förs de vidare.

2) En pteosarie tros ha vägt ungefär 145 kilo som vuxna, att jämföra med en häst som normalt ligger på över 500 kilo.
    1. När naturen skriver du, vem gav naturen den makten? 

a) Vem gav dessa individer den möjligheten? 

b) "När man" skriver du vilket betyder att människan hade handen i processen. Det är ointressant för mig och för min frågor.

2) Ett flygplan som väger mer än en häst kan flyga, varför skulle en häst inte kunna få göra det om den får långa och starka vingar? Kanske även kroppen utformas på ett sätt som gör att den kan flyga. Varför är det omöjligt? Enligt er tro uppkom allt i universum från ingenstans och efter miljoner år har man fått miljoner arter, bla. en mycket intelligent art (människor). 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-05-15 15:55:50 följande:
    Och du går ett steg längre, du säger att Gud har gjort det. Frågar man vem som gett Gud det mandatet säger du att inget sådant behövs eftersom Gud är evig. Samtidigt accepterar du inte samma resonemang utan en gud.

Principerna för tyngdkraft och naturligt urval har funnits sedan tidens början (också känt som big bang) även om det naturliga urvalet kom betydligt senare, i alla fall här på jorden.
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 16:03:17 följande:
    Strunta i vad jag tror på. Jag frågar er som tror på sånt skit. Ni är inte kapabla att svara på en liten simpel fråga men ändå spyr galla över de troende för att de tror på Gud. 
    Vad du tror på är väldigt relevant eftersom du avkräver ett svar på en fråga som inte är meningsfull. Samtidigt skulle du aldrig acceptera frågan "Vem skapade Gud och gav honom rätt att bestämma?" som meningsfull trots att det är precis samma sorts fråga.

Det finns ingen entitet som skapade förutsättningarna enligt de vetenskapliga förklaringsmodellerna som finns, att fråga vem som skapade förutsättningarna är därför inte meningsfullt eftersom det inte krävs.

Svaret på din fråga är alltså: "Ingen".
    Strunta i vad jag tror på. Jag frågar er som tror på sånt skit. Ni är inte kapabla att svara på en liten simpel fråga men ändå spyr galla över de troende för att de tror på Gud. 
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • PumpkinQueen

Naturligt urval = Det urval som sker i naturen. Utan påverkan från människan. Sexuellt urval har jag aldrig hört någon använda som ett vedertaget, vetenskapligt begrepp.

-saurier har jag ingen koll på.

• Fridayyy

Men om man avlar fram ex hundar så har man väl gjort så att man tagit två stycken med snygga ben och det är då det skiter sig. Bäst mår ju blandraser bland hundar och katter. Det innebär väl att det inte är bra att två snygga människor parar sig???

• Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 16:01:29 följande:
    1)  När naturen skriver du, vem gav naturen den makten? 

2) Vem gav dessa individer den möjligheten? 

3) "När man" skriver du vilket betyder att människan hade handen i processen. Det är ointressant för mig och för min frågor.

4) Ett flygplan som väger mer än en häst kan flyga, varför skulle en häst inte kunna få göra det om den får långa och starka vingar? Kanske även kroppen utformas på ett sätt som gör att den kan flyga. Varför är det omöjligt?

5) Enligt er tro uppkom allt i universum från ingenstans och efter miljoner år har man fått miljoner arter, bla. en mycket intelligent art (människor). 
    1) Förstår du skillnaden mellan att få makt att göra något eller en princip? Om jag säger att järn expanderar när man värmer upp det - frågar du då vem som gav det makten? Det är en princip, en naturlig följd av en händelse.

2) Frågar du vem som gav dessa individer möjligheten att ägna sig åt sexuell selektion?

3) Jo, men du ställde frågan om vad onaturligt urval var så jag förklarade.

4) Den skulle det teoretiskt ifall det idag fanns små hästliknande djur som kunde ha nytta av den förmågan. Däremot så kan dagens hästar inte utveckla vingar på grund av det jag skrev innan - det som la energi på att bygga vingar skulle inte gynnas av det förrän vingarna var klara (och med hästars konstruktion skulle vingarna behöva vara gigantiska, så också deras bröstmuskler). Ingen "mellanform" skulle ha bättre överlevnadschans än en vanlig häst och det skulle därför bli mellanformerna som sorterades bort.

Om man vänder på det så kan man konstatera att en bevingad häst inte skulle vara något problem för en skapare som inte behöver använda sig av det naturliga urvalet för att få fram sina skapelser.

5) Inte nödvändigtvis från ingenstans, det finns flera teorier som bygger på andra varianter. Däremot är alla seriösa forskare överens om att det skedde en expansion av vårt nuvarande universum och att det liv vi ser idag är resultatet av evolutionen och det naturliga urvalet.

Något oklart?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    PumpkinQueen skrev 2012-05-15 16:12:44 följande:

Naturligt urval = Det urval som sker i naturen. Utan påverkan från människan. Sexuellt urval har jag aldrig hört någon använda som ett vedertaget, vetenskapligt begrepp.

-saurier har jag ingen koll på.

Sexuellt urval är en del av naturligt urval precis som Toboas skriver, det formulerades av Darwin i "Om arternas uppkomst".

Står en hel del om det här: en.wikipedia.org/wiki/Sexual_selection
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Toboas
    PumpkinQueen skrev 2012-05-15 16:12:44 följande:

Sexuellt urval har jag aldrig hört någon använda som ett vedertaget, vetenskapligt begrepp.

Direkt översättning av "sexual selection" som jag gissar att du känner till. Man använder det i alla fall på Evolutionsmuseet som är kopplat till Uppsala Universitet.

www.evolutionsmuseet.uu.se/utstallning/darwintanke/darwintanke2.html
  • Toboas
    Fridayyy skrev 2012-05-15 16:13:39 följande:
    Men om man avlar fram ex hundar så har man väl gjort så att man tagit två stycken med snygga ben och det är då det skiter sig. Bäst mår ju blandraser bland hundar och katter. Det innebär väl att det inte är bra att två snygga människor parar sig???
    Eftersom det vi uppfattar som skönhet ofta bygger på symmetri så är det inga problem för snygga människor att få avkomma. Samma sak skulle ju dock kunna hända med människor ifall man utgick stenhårt från ett fåtal kriterier för val av partner eftersom det skulle öka risken för inavel och att icke önskvärda egenskaper också ackumulerades.
  • Fridayyy
    Toboas skrev 2012-05-15 16:22:29 följande:
    Eftersom det vi uppfattar som skönhet ofta bygger på symmetri så är det inga problem för snygga människor att få avkomma. Samma sak skulle ju dock kunna hända med människor ifall man utgick stenhårt från ett fåtal kriterier för val av partner eftersom det skulle öka risken för inavel och att icke önskvärda egenskaper också ackumulerades.
    Jo men de flesta får ju barn....även med osymmetriska människor. även flintskalliga män får bli pappor!
Svar på tråden Det naturliga urvalet