• Erika02

Hur fungerar IV-programmet på gymnasiet? Kan man ta studenten från IV?

Hej!

Undrar bara hur IV-programmet på gymnasiet fungerar. Jag har en släkting som går IV för att hon inte hade betyg nog att komma in på något annat program. På henne verkar det som att hon går IV för att höja sin betyg i sve, eng, ma och kunna komma in på ett annat program. Jag vill inte "fråga ut henne" om hur det funkar, så jag undrar om ni vet? Hur funkar IV-programmet, kan man gå 3 år där och sedan ta studenten därifrån eller är IV bara en uppsamlingsklass för att få godkända betyg för att sedan kunna komma in på annat program? Måste min släkting liksom gå de här två åren hon redan gått, och SEDAN tre gymnasieår till på ett annat program?

• Svar på tråden Hur fungerar IV-programmet på gymnasiet? Kan man ta studenten från IV?
  • gravid

Man går bara där 1 år för att läsa upp betygen.
    Sen söker du in på gymnasiet igen.

• Erika02

Tack för svar! Min släkting har redan gått 2 år på IV så jag antar att hon inte lyckats få upp betygen för att komma in på nåt annat än. Måste kännas tungt att ha gått 2 år och veta att man har 3 år kvar när man väl kommer in...

• snedtak

Måste man verkligen ha 3 hela år kvar? Kan man inte både läsa upp betygen och läsa någon gymnasiekurs i tex Estetisk verksamhet eller Samhällskunskap samtidigt?
    Jag har inte gått IV så jag har dålig koll, men det känns som att en elev som exempelvis är svag i matte fortfarande kan lyckas ta gymnasiekurser i engelska.

• Erika02

Ja, det var så jag tänkte. Det låter lite väl mastigt att gå flera år på IV utan att ha tillgodogjort sig nånting utöver det där man behövde "läsa upp" utan sedan börja om och gå tre hela år ovanpå det?

Men som sagt - jag vet ju inte, det är därför jag frågar här! :) 

• Ely

man går där ( oftast ett år, ibland 2 ) för att läsa upp betygen och nästkommande år söka in till en linje på nytt..

jag gick IV 3 månader, gjorde upp mina betyg i matte svenska engelska och geografi...

sen var jag där några gånger i veckan bara för att jag var inskriven.. var ganska så slappt 

• antioxidant

det finns vad jag vet olika sorter...

- man läser upp för att bli behörig för att söka kommande läsår
    - den ovanstående, plus praktik på någon plats, för att få lite arbetslivserfarenhet eller bara någon aktivitet, eftersom schemat oftast är "luftigt".. (brukar vara poppis bland de "skoltrötta")
    - en eller bägge av ovanstående, plus kurser ur gymnasiets urval om möjligt..
    - nya PRIV, man läser med ett program och samtidigt läser upp betygen för att kunna bli behörig på riktigt, eller för att få extra stöttning i de viktigaste kurserna... (d.v.s lite som punkten ovanför)

tror de tre första är på väg bort, om de inte redan är det, i.o.m GY11

• Selaine

Man kan inte få ett slutbetyg/gymnasieexamen från IV-programmet. Klart man kan "gå ut" gymnasiet därifrån och ta studenten, men man har inget slutbetyg/gymnasieexamen och har heller ingen grundläggande rätt till högskolan.

• Selaine
    antioxidant skrev 2012-05-17 22:11:42 följande:
    det finns vad jag vet olika sorter...

- man läser upp för att bli behörig för att söka kommande läsår
    - den ovanstående, plus praktik på någon plats, för att få lite arbetslivserfarenhet eller bara någon aktivitet, eftersom schemat oftast är "luftigt".. (brukar vara poppis bland de "skoltrötta")
    - en eller bägge av ovanstående, plus kurser ur gymnasiets urval om möjligt..
    - nya PRIV, man läser med ett program och samtidigt läser upp betygen för att kunna bli behörig på riktigt, eller för att få extra stöttning i de viktigaste kurserna... (d.v.s lite som punkten ovanför)

tror de tre första är på väg bort, om de inte redan är det, i.o.m GY11
    Tvärtom - det finns fler varianter nu än förut!
  • SARAMJ

Jag ville fråga er Är det bättre att gå i iv eller gå omklass, För min Kusin Fick dåliga betyg O skolan har redan börjat så snälla kan ni svara på hur dålig iv är. Tack!

• missan75
    SARAMJ skrev 2014-08-21 16:10:37 följande:

Jag ville fråga er Är det bättre att gå i iv eller gå omklass, För min Kusin Fick dåliga betyg O skolan har redan börjat så snälla kan ni svara på hur dålig iv är. Tack!

Om man är motiverad tycker jag det är bättre att gå om. Det är ju inte i ovanligt att det är lite struliga elever som går Introduktionsprogram (det som innan kallades IV) och att samla dem i grupp vet jag inte om det egentligen är så lyckat. Och är det många betyg man saknar från nian kan det vara svårt att få betyg i allt på introduktionsprogrammet då de kanske inte har lärare för alla ämnen. Och man behöver ju alla betyg man kan få för att antas till gymnasiet.

Men det är ju väldigt individuellt från elev till elev.
Svar på tråden Hur fungerar IV-programmet på gymnasiet? Kan man ta studenten från IV?