• soetisenanna

Oregelbunden mens vid graviditet..hur räkna?

Jag har ätit minipiller & den tog bort min mens eller jag hade mens var 3-4 månad, slutade med mina minipiller för 5-6 veckor sen & fick då "mens" i knappt en dag hade sist mens i slutet av mars. Jag och min pojkvän hade oskyddat sex för 3 veckor sen & jag testade plus i söndags.. Men nu undrar jag hur jag ska räkna veckorna eftersom jag kan inte gå efter min sista mens första dag eftersom jag har oregelbunden mens.. pratade med mvc & då sa dom att jag blivit befruktad den gången vi hade oskyddat & alltså är jag ungefär i v.3 men när man läser gravid kalender vecka för vecka så stämmer ju inte det nu med min graviditet eftersom jag inte hade vanlig menscykel..
    Nån mer med samma problem?                                 

• Svar på tråden Oregelbunden mens vid graviditet..hur räkna?
  • Azi

Om du blev befruktad när ni hade sex för tre veckor sedan så betyder det att du hade äl då. Graviditeten räknas alltid från två veckor innan äl. Alltså var du i ca 2+0 när du fick äl och nu tre veckor senare är du i ca 5+0, alltså i vecka 6.

• soetisenanna

Okej även fast man inte har regelbunden mens?

Jag har också läst att det är så men jag fråga hon på gyn & då sa hon att jag är i v.3 =/ 

• Azi

Tja, det finns ju en risk att bm på mvc kommer att insistera på att räkna från sista mens, det gjorde min bm när jag var gravid första gången, trots att jag visste att det var fel.
    När du gör ultraljud sen kommer du få rätt datum, och då kommer de att räkna som att din graviditet startade två veckor innan du fick äl.

Hur din gyn räknar vet jag inte, det låter helt uppåt väggarna. Men om du vill läsa på om rätt veckor så ska du läsa på om vecka 6 (5+).

• soetisenanna

Okej, fast då blir det helt fel för jag & min pojkvän var inte ens tillsammans då vi blev tillsammans i april & hade oskyddat en gång så det var inte planerat men vi är jätteglada över det & jag har barn sen innan men hade inte oregelbunden mens då.

Jag vill ju veta vilken vecka jag är i så att jag kan ringa mvc sen när jag passerat vecka 12 så att jag kan skriva in mig :)  

• Azi

Ringa bm och skriva in dig kan du göra redan nu, det behöver du inte vänta med. Och då kanske bm kan hjälpa dig att reda ut veckorna.

Men jag tror att vi kanske missförstår varandra nu. Om det bara finns ett tillfälle du kan ha blivit gravid så blev du givetvis gravid då. Då hade du ägglossning vid det tillfället.
    Ägglossning sker i vecka 2+0. Man är alltså inte gravid de första veckorna av graviditeten. Fostret är alltid två veckor yngre än graviditeten. Om du hade oskyddat sex för tre veckor sedan är embryot ungefär tre veckor, men graviditeten är fem veckor gammal.

• soetisenanna

Okej då ska jag göra det :)

Ja jag kom på det sen när jag läste om graviditetsveckorna, att man är 2 veckor längre än vad fostret är :)
    Så då stämmer det som du sa :)  

Svar på tråden Oregelbunden mens vid graviditet..hur räkna?