Bliglin skrev 2012-05-15 18:49:50 följande:
Jag tror - med tanke på alla våra egna problem med att få barn och att vi kämpat så många år först för barn och sedan nu för syskon och att jag alltså tänkt väldigt mycket på detta ämne från alla möjliga vinklar och vrår, dock inte just denna situation tidigare - att jag i er situation skulle försöka få barn med donatorinsemination. Givet att det är en allvarlig genetisk sjukdom.
Att välja bort barn ur sitt liv tycker jag är mycket större beslut att ta än att vänja sig vid tanken på att endast den ena föräldern är biologisk förälder. Och att det är din man som är bärare är ju TUR om man får vara fräck och säga det. Det skulle ju vara mycket svårare att komma förbi problemet om det var kvinnan som var bärare...
Lycka till med ert beslut1
Förstår vad du menar och det är en väldigt bra vinkel att se på det. Även om jag tror att det inte skulle vara något för oss, så är det ett bra alternativ om behovet av barn fakitskt skulle öka så pass mycket.
Som du skriver är beslutet att leva barnlös är ju väldigt stort även om inte har sjukdomar att skylla på.
Min släkt ser väldigt konstigt på mig som är kvinna, att jag avstår, är det finns andra lösningar.
Det som bekymmrar mig är dom som faktiskt skaffar barn, trots dom garanterade riskerna. Vi har inom min mans familj flera som skaffat barn trots dom själv har mängder av smärtor och problem. Jag förstår det verkligen inte! Sjukdomen förs vidare och att adoptera eller använda donatorinsemination har inte varit ett alternativ för dom:(