• sommarboo

Hur liten bil kan man ha med barn?

Hejsan!

Vi väntar vårt första barn i juni och funderar på att köpa bil för att bli lite mer mobila. Då vi bor i centrala Göteborg är boendeparkeringen tämligen dyr och därför står miljöbil högt upp på önskelistan.
    I Göteborg är bränslesnåla bilar också omfattade av undantag för boendeparkering, tex Audi A2 1,2 tdi, Kia Picanto, Toyota Aygo etc.

Frågan är egentligen hur liten bil man kan ha och ändå få in en barnvagn i den på ena eller andra viset? Barnvagnen som står på inköpslistan kommer bli Micralite eller Bugaboo pga låg vikt och att de blir små när de fälls ihop.

Alla erfarenheter av småbilar och småbarn tas tacksamt emot.

www.micralite.com
    www.bugaboo.com

• Svar på tråden Hur liten bil kan man ha med barn?
  • knoddmaker

Vi har en Bugaboo och en Nissan Almera. Svårt att se att vagnen kommer in i en mindre bil. Bagaget hamnar i förarasätet och min fru får sitta i baksätet med Gilbert.
    Men ta ut någon av småbilarna på en test-tur och sväng förbi en försäljare av vagnarna och testa.

• fille

Satsa på en miljöbil, tex Ford Focus eller Opel Astra kombi med etanol. Där får du in vagnen utan problem. Det är nog betydligt värre med småbilarna utrymmesmässigt

• Drömpappan

Smart då? Den har fått bra i tester har jag för mig.

Har en kollega som lovordar den.. ta en titt.

• jerome

Vi har en Golf IV och det funkar alldeles utmärkt, skulle nog inte skaffa mig en bil som var mindre än den. för det är lite bökande för att få in vagnen i bageluckan. men varken jag eller min sambo vill ha en tråkig kombi så vi tar gärna lite extra jobb, kör inte med barnvagnen i bilen dagligen ska kanske sägas.

• Mr CarCare

jag skulle höja ett VARNINGENS finger till både Ford & Opel, dom är riktiga ROSTHÖGAR så jag skulle helre rekomendera en Toyota eller en VW Golf, och Glöm bilen Smart,

• Master J

tok logik!!!!??? tokmatematik???Med utgångspunkt i att du anser att ni behöver en "BIL"....

alt 1/ en aningen beg Audi A2 a futtiga 159000,oo (blocket just nu) Miniatyr bil med lite plats, byggd med tanke på liten vikt(under 1000kg) i största allmänhet, med andra ord klenast tänkbara material i framvagn, bakvagn motor kaross mm. men som sagt liten och BENSINSNÅL till max. Nu parkerad: tillkommer skatt o försäkring=några tusen till. Värde MINSKNING på ca 4 år 50%!!!!!!!! Bilen kommer således oavsett du kör den eller ej kosta dig ca 80000,oo de kommande fem åren. Tillkommer soppa säj för 1000 mil/år (vanlig körsträcka) med dagens priser ca:30000,oo ytterligare.
    utgifter ca: 200000,oo
    netto efter 5 år: ca 75000,oo
    ger totalkostnad för fem års bilägande: 125000,oo Svenska skattade kronor!!!!

alt 2/ Hangarfartygs stor Jänkarkombi ex Chevrolet CAprice mfl. Stor som XXXXX. Plats för en hoper barnvagnar, blöjor, familjer mm. Vikt som en pansarkryssare. Byggd för att klara allt om den nu inte skakar sönder(kan hända) (bilen jag alltid önskat jag satt i vid en avkörning eller olycka-massor av onödig men olyckspraktisk plåt) Kan idag inköpas för ca 25-35000,oo. Skatt o försäkring några tusenlappar till, soppa ja där loosar den stort med ett pris de kommande fem åren på ca 60000,oo. Ett par stora fördelar har dock denna Stora bil. Krocksäkerheten e kass enligt senaste krocktester-garanterat men enligt Fysikens grundlagar är den överlägsen grundat på att TYNGST vinner alltid!! Värde efter fem år ungefär lika som vid inköp förutsatt att du håller den någorlunda ren o snygg. Service o rep: anlita en av dreglarna som gärna snackar bil med dig vid din p-plats. Ofta kunniga och billiga. Reservdelar är dessutom oförskämt billiga.
    utgifter: ca 90000,oo
    netto efter 5 år: ca 20000,oo
    totalkostnad för 5 år: ca 70000,oo

alt 3/ En knippe bilar i storlek med 740 kombi, Scorpio, Omega, XM mfl. alla utom Volvon ruskigt billiga i inköp. plus det där med skatt o försäkring. soppan lär bli ca 50000,oo och reserdelar e ganska hyfsade förutom till Volvo faktiskt. (gammal skröna agör gärna gällande att Volvos delar e billigt) åter finns det vinster i bilens vikt visavi krocksäkerhet. andrahandsvärdet efter 5 år kan mycket väl vara ett par tusenlappar.
    utgifter:75000,oo
    netto efter 5 år: ca 10000.oo
    totalkostnad för 5 år: ca 65000,oo

Betänk innan du/ni köper bil. I princip finns det enbart bilhandlare/skojare som gör bra bilaffärer, vi andra är loosers. Att köpa en vanlig bil för att transportera familj mm är den sämsta affär vi gör i livet. SAmtidigt avslöjar mina siffror en del hemska fakta.
    Att trots den extremt mycket lägre bensinförbrukningen hos exemplet med A2,an så blir den bilen på 5 år en förlust på 125000,oo. Bör ge en månadskostnad för en jäkla bil på ca 5000,oo kronor!!!! Detta under förutsättning att ni har pengarna kontant i handen och inte behöver låna dem i bank.
    mvh

• Pappa Mattias

En amazon kostar ca:10-15000 för en riktig pärla å den lagar man med ståltråd å silvertejp om den går sönder.Man behöver inte betala skatt till Persson, billig försäkring, drar lite soppa, å ä snyggaste volvon som nånsin har tillverkats.

• Ronnie

Hade jag vetat att det fanns vagnar till babyskyddet innan Erik föddes hade vi nog inte bytt bort fruns Audi S3a mot en Mazda6 kombi.
    Med rätt vagn så kan man nog ha en Moped bil....

Vi har den här www.babyland.se/article.aspx
    Med adapter till den här www.babyland.se/article_image_zoom.aspx

Med facit i hand så hade vi inte behövt våran "Suv" Emmaljunga utan klarat oss gott med ovan stående vagn och en ligg del.

• The Man

Om man inte vill köpa en riktigt stor kombibil, för det är det enda som är riktigt bra när man vill ha en barnvagn i bilen, så rekommenderar jag en liten bra och miljövänlig bil MED DRAGKROK. Sätt ett cykelställ poå dragkroken o häng upp barnvagnen. Låt sy upp ett överdrag till vagnen i kraftig presenningsduk som skydd för väder o vind. Säj att ett sånt överdrag till vagnen + inköp och montering av dragkrok kostar 6-8000:-. En liten bil kan vara betydligt mycket billigare i både inköp, skatt, försäkring och bensinförbrukning så de pengarna har du snart tjänat in!!!

Dessutom är den mindre bilen lättar att köra och finna parkering till MEN, oftatst blir den något mindre säker i en krocksituation fast det skulle jag inte fundera så mycket över. Har haft ett 20-tal bilar under lika många år allt från små till stora och varit ungefär lika nöjd med allihop. Har varit med om krockar i bilar som Renault 4 Laban, Opel Rekord och Opel Omega och klarat mig bra i alla dessa situationer.

Lycka till!

• gastroll

Det där med bil var en het fråga hos oss efter att vi fick reda på att vi skulle ha vår dotter. Sedan innan fanns en 8-åring och en hund i hushållet.

Vi hade en allt annat än väl fungerande Renault Megane Scenic som vi ville byta till varje pris. Vi tittade naturligtvis på större alternativ men i slutänden föll valet p ånågot mindre.

Toyota Yaris Verso. En ful liten sak som ser ut som en sardinburk ungefär, men fantastiskt praktiskt och förvånansvärt rymlig. Vi åker idag utan några större problem 2 vuxna, 1 nioåring och 1 4 månaders baby. Dessutom hunden och barnvagnen. En smart funktion är att man kan fälla ner baksätena i golvet under framsätena. När vi köpte spjälsäng åt vår dotter så ställde vi in den UPPMONTERAD rätt in i bilen, och då satt ändå 9-åringen bekvämt bredvid.

Vagnen får stå på högkant i bak, men den är större än en Bugaboo så det bör inte bli några problem heller.

Sen är det ju så att en Toyota alltid är en Toyota. D v s att det är en bil som tickar och går utan att egentligen ha några problem. Bensinförbrukningen är inte något att fundera på heller och vad gäller parkering så är det ungefär som att parkera en gocart. Hur smidigt som helst.

Ta en titt på den i alla fall och döm den inte efter första anblicken. Provkör. Testa att packa den efter ditt behov.

Lycka till!

• Tvillingfarsa

Själv införskaffade jag en Toyota Camry, behövde nåt som rymde tvillingvagnen i skuffen och det gjorde denna, med råge.

//Kim
  • Henrik28

Har nya Audi A4 Avant. Är på gränsen till för litet bagage. Rymmer vagnen men typ inget mer.

• billobull

Vi har en focus med plats både till skötväska och babyproffsens tvillingjogger i skuffen.

Svar på tråden Hur liten bil kan man ha med barn?